Piaţa muncii a luat-o razna. Un muncitor străin costă cât doi muncitori români. Creșterea prețurilor la materiile prime, la furnizorii de servicii, dar și cu personalul pune în continuare, în România, presiune pe afacerile din HoReCa (industria ospitalităţii).
Este o industrie în care oricum era dificil de supraviețuit chiar și în condiții normale de piață. Multe dintre aceste afaceri au fost închise în ultimii ani, iar cei care au reușit să supraviețuiască au făcut-o diminuându-și cu mult marjele de profit.
Piaţa muncii a luat-o razna. Un muncitor străin costă cât doi muncitori români
„Pare că în 2024 consumatorii au început să aibă o tendință mai mare de a găti acasă decât de a ieși în oraș. Asta probabil pentru că și prețurile au luat-o cumva un pic razna.
Și noi ne străduim să menținem niște prețuri acceptabile pentru clienții noștri. De la finalul anului 2023 - începutul anului 2024 am avut creșteri masive de prețuri la furnizori.
Cu aproape de 50% a fost la un momentul dat, la un anumit produs. Carnea de porc, spre exemplu, este la maxim de preț din ultimii ani, iar pe partea de bacon a fost chiar foarte mare diferența.
Citeşte şi: Frigăruile sunt un lux pe litoralul românesc. Cât au ajuns să coste o porție în stațiunea bogaților
Am rămas șocați. Iar la alte produse, scumpirile au fost cu cel puțin 15%.
Am crescut și noi prețurile, pentru că asta e tendința, dar am încercat să menținem niște prețuri decente totuși, micșorând marja noastră”, spune, pentru Profit.ro, Alexandra Lascăr, Managing Partner al lanțului de restaurante de fast-food Uncle John.
Până la finalul anului, prețurile în cadrul restaurantelor Uncle John nu vor mai suferi alte modificări, chiar cu riscul ca marja de profit să nu mai fie aceeași ca cea din trecut.
Citeşte şi: Locuri de muncă pe litoral, plătite cu 12.000 de lei/lună. Ce trebuie să știi de acești bani
„Dar nu ne putem duce nici cu prețurile sus foarte mult, pentru că probabil de aceea și trendul consumatorilor este de a rămâne în case mai mult și să gătească. Părerea mea este că ar trebui să se mai oprească un pic creșterile acestea, pentru că altfel nu cred că vom mai avea clienți.
Vedem diminuarea de clienți în restaurante. Cred că asta este cea mai mare provocare - a menține prețurile într-un ritm de creștere decent pentru clienții noștri.
Nu avem o strategie de volum, ci aplicăm o strategie de diferențiere prin produsele noastre de calitate și de la ferme din România și încercăm să ne creștem unii pe alții. Și asta e o provocare pentru că furnizorii pot și ei să greșească, să aibă lipsă de personal”, mai spune Alexandra Lascăr, conform profit.ro.
O provocarea majoră
Lipsa de personal este, de asemenea, o altă provocare majoră a industriei HoReCa, multe dintre afaceri fiind nevoite să aducă muncitori străini, pentru a suplini lipsa de personal. Într-adevăr, această lipsă de personal este vizibilă în restaurantele bucureştene, unde abundă străinii de tip gulere albastre.
„Pui anunț de angajare și nu sună nimeni, în condițiile în care treci acolo salariu, treci program. Pur și simplu, nu ai apeluri. Cel puțin, tineretul a găsit alte metode de câștig sau cel puțin speră la un câștig mult mai ușor, prin platformele de social media, prin diverse alte activități.
Noi avem angajați din toate țările. Avem 90% străini și 10% români, pe partea de bucătărie. Pe partea de casă, aici procentul e invers, 90% români, 10% străini. E mai complicat la partea de casă. Cam în această direcție cred că ne vom duce, în avea numai angajați din alte țări, din păcate.
Nu mai avem nici școlile de meserii care erau odată. Nu văd în viitor o îmbunătățire, din acest punct de vedere, să găsim personal în țara noastră”, afirmă aceasta.