Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a anunţat, miercuri, 16 august, semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia primilor 17,6 km ai autostrăzii Sibiu- Făgăraş, cu firma turcească Makyol, care construiește și Magistrala 6 a metroului din București, împreună cu alți turci, Alsim Alarko.
”Am semnat astăzi contractul pentru proiectarea şi execuţia primilor 17,6 km ai autostrăzii Sibiu- Făgăraş, parte a A13, Sibiu – Făgăraş- Braşov -Bacău (aproximativ 300 km). Prin semnarea acestui contract în valoare de 1,77 miliarde lei (fără TVA) finanţat din Programul Transport, începe practic construcţia celei de-a doua autostrăzi care va lega Moldova de celelalte regiuni ale ţării, după A7”, a transmis Cristian Pistol.
Citește și: Autostrada Unirii, A8 Tg Mureș - Tg Neamț, în pericol. Întârziere și de 12 ani, din cauza hârtiilor
Conform proiectului, pe traseul tronsonului 3, Arpaşu de Sus - Sâmbăta de Jos, vor fi construite 27 de structuri de artă, printre care şi un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 820 de metri, relatează News.ro.
Autostrada Sibiu – Făgăraş (68,04 km) este compusă din 4 tronsoane:
- Tronsonul 1: Boiţa (Autostrada Sibiu - Piteşti) - Avrig - Mârşa (DJ105G) (14,25 km)
- Tronsonul 2: Avrig - Mârşa (DJ105G) – Arpaşu de Jos (DN1) (19,92 km)
- Tronsonul 3: Arpaşu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B) (17,61 km)
- Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) - Municipiul Făgăraş (16,26 km.) şi drum de legatură cu DN1 (5,6 km)
La începutul lunii mai 2023, a fost desemnat și constructorul pentru tronsonul 4 al autostrăzii Sibiu – Făgăraş, Sâmbăta de Sus – Făgăraș. Tot turcii de la Majyol au câștigat licitația. Dar în acest caz procedura a fost contestată.
Citește și: VIDEO Românii de la UMB s-au înfundat pe „Autostrada Ford”. Deschiderea în 2024, misiune imposibilă
Chinul facerii autostrăzii Sibiu-Făgăraş a început în 2015, pe vremea lui Șova
Autostrada Sibiu-Făgăraș a fost inclusă în materplanul pentru transporturi trimis Comisiei Europene în 2015, pe vreme când Transporturile erau conduse de pesedistul Dan Șova.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a semnat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu – Făgăraș pe 07 aprilie 2015, cu o durată de implementare de 17 luni.
Dar, după numai câteva luni, în noiembrie 2015, revizuirea studiului de fezabilitate pentru Sibiu-Făgăraș a fost suspendată din lipsă de fonduri.
Apoi, în 2017, inițial, autostrada Sibiu-Făgăraș, parte din autostrada Sibiu-Brașov, nu s-a regăsit în promisiunile de campanie ale PSD, în ceea ce privește infrastructura. Dar Guvernul Grindeanu a luat-o totuși în calcul și a promis că segmentul de 63,4 de kilometri va fi finalizat în 2020, potrivit turnulsfatului.ro.
Iar CNAIR a depus o solicitare pentru revizuirea studiului de fezabilitate și pentru a obține finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 abia în 2019, la 3 ani după semnarea contractului de revizuire.
Primele licitații pentru autostrada Sibiu-Făgăraș au fost lansata în august 2022.