Reguli pentru cumpărarea unei mașini second-hand. Cum poți să faci economie de mii de lei

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 27.06.2024 - 07:54
Reguli pentru cumpărarea unei mașini second-hand. Cum poți să faci economie de mii de lei Foto: Pexels (fotografie cu caracter ilustrativ)

Există anumite reguli de care trebuie să ții cont atunci când vrei să iei o mașină la mâna a doua. Acestea te salvează de la cumpărarea unui autoturism cu probleme.

SHARE

Una dintre pietrele de temelie ale achiziționării unei mașini de ocazie este chestiunea "garanției", care este încă un subiect de mare confuzie.

Dacă vă puteți permite să cumpărați o mașină nouă, situația este relativ simplă, deoarece legislația în domeniu prevede o perioadă de garanție obligatorie de 3 ani.

Dar ce se întâmplă dacă cumpărați o mașină folosită? Vânzătorul poate fi tras la răspundere pentru defectele vehiculului? Și contează dacă cumpărați de la o persoană fizică sau de la un dealer auto? Toate întrebările dumneavoastră au acum răspuns.

Există din ce în ce mai multe mașini electrice pe stradă, dar majoritatea maghiarilor încă nu le-ar cumpăra în primul rând.

Reguli pentru cumpărarea unei mașini second-hand. Cum poți să faci economie de mii de lei

În primul rând, este important să se clarifice care sunt defectele care pot fi reclamate după cumpărare. Potrivit Dr. Tamás Jagusztin, procuror șef al Departamentului de protecție a interesului public din cadrul Parchetului Județean Pest, regula este că vânzătorul trebuie să informeze cumpărătorul cu privire la toate circumstanțele relevante, dar și cumpărătorul trebuie să fie informat.

Cumpărătorul are posibilitatea de a inspecta mașina înainte de a o cumpăra. Acest pas nu ar trebui să fie sărit doar pentru că, dacă nu este făcut, defectele pe care pe care cumpărătorul le-ar fi putut detecta cu atenția cuvenită și cu o inspecție rezonabilă (acestea sunt așa-numitele defecte evidente) ar trebui considerate ca fiind acceptate, iar mașina ar trebui cumpărată cu aceste cunoștințe.

Normele prevăd, de asemenea, că vânzătorul unei mașini second-hand nu este răspunzător pentru defectele pe care le-a dezvăluit cumpărătorului în momentul achiziției sau de care cumpărătorul ar fi trebuit să aibă cunoștință - fie pentru că le-a descoperit, fie pentru că ar fi trebuit să le recunoască în urma unei inspecții atente și rezonabile.

Cum să cumpărați o mașină de ocazie pentru a economisi milioane

Prin urmare, cumpărătorul nu poate solicita despăgubiri pentru defectele pe care ar fi trebuit să le ia în considerare pe baza informațiilor furnizate de vânzător, a circumstanțelor în care a fost încheiat contractul sau a vârstei, stării și gradului de utilizare a vehiculului.

Aceasta include, de asemenea, defectele a căror existență și apariție pot fi prezumate sau prevăzute având în vedere defectele evidente.

Prin urmare, cumpărătorul poate trage la răspundere vânzătorul în cazul în care descoperă un defect despre care nu a fost informat la momentul achiziției și pe care nu ar fi trebuit să îl cunoască.

Acestea sunt cunoscute sub denumirea de defecte latente, pentru care vânzătorul are o obligație denumită "garanția vânzătorului".

Cât durează garanția

Dacă cumpărați o mașină second-hand de la o persoană fizică, perioada de garanție a vânzătorului este de 1 an sau de 2 ani dacă o cumpărați de la un dealer.

Cu toate acestea, trebuie să rețineți că această perioadă poate fi redusă la 1 an în contract. De la cine cumpărați are și alte implicații. 

Dacă cealaltă parte este un comerciant, vânzătorul are la dispoziție 6 luni pentru a dovedi că cauza lipsei de conformitate a apărut după data vânzării. Cu toate acestea, situația este inversă în cazul unei vânzări între persoane fizice, unde sarcina probei revine cumpărătorului.

Acesta este motivul pentru care este întotdeauna important să verificați cine figurează ca vânzător pe contract, deoarece se aplică norme diferite vânzătorilor care sunt persoane fizice și vânzătorilor care sunt comercianți.

Puteți solicita o reparație sau o înlocuire

În cazul în care se aplică garanția de conformitate, cumpărătorul poate solicita repararea sau înlocuirea, cu excepția cazului în care este imposibil de realizat sau ar duce la costuri suplimentare disproporționate pentru vânzător.

De asemenea, cumpărătorul poate solicita o reducere proporțională a contravalorii. În afară de a cumpăra de la comerciant, acesta poate apoi să repare el însuși lipsa de conformitate sau să o facă reparată de o altă parte pe cheltuiala debitorului.

În cazul în care cumpărătorul alege să repare, acesta poate solicita costul preconizat chiar dacă acest lucru nu a fost încă făcut, după care termenele pentru partea reparată vor începe din nou.

Cumpărătorul se poate retrage din contract dacă vânzătorul nu s-a angajat să repare sau să înlocuiască bunurile, nu poate face acest lucru într-un termen rezonabil sau dacă interesul cumpărătorului pentru reparație sau înlocuire a încetat.

În practică, aceasta înseamnă că, după reparații repetate fără succes sau dacă vehiculul se defectează foarte frecvent și în mod repetat în raport cu vârsta și kilometrajul său, iar reparațiile sunt în mod repetat fără succes, contractul poate fi anulat.

"Un contract între părți poate deroga de la multe prevederi ale legii, așa că citiți întotdeauna contractul cu atenție și în detaliu și solicitați consiliere profesională dacă este necesar", a subliniat procurorul.

Comercianții pot abuza de aceasta

Adesea, cumpărătorii nu sunt suficient informați cu privire la normele de achiziționare a unei mașini second-hand, iar comercianții pot încerca să abuzeze de acestea.

De exemplu, unui client al DAS Legal Protection Insurance i s-a oferit o mașină cu un motor defect, dar a sunat dealerul și i s-a spus că toate mașinile second-hand pot avea probleme și că nu are nicio garanție.

Avocații au solicitat atunci dealerului să repare vehiculul și să plătească costul reparației, precum și costurile de mutare și investigație.

De asemenea, aceștia au avertizat că vânzătorul este răspunzător pentru performanța defectuoasă chiar dacă nu a oferit o garanție specifică pentru produs.

Comerciantul nu a răspuns, astfel că au inițiat o procedură de somație de plată și, în cele din urmă, au intentat o acțiune în justiție. Ei și-au expus în detaliu poziția juridică și au dovedit amploarea prejudiciului suferit de client.

"Ca urmare a cererii, comerciantul și-a dat seama că nu joacă pe degeaba și a admis cererea. Clientul nostru a fost despăgubit pentru toate daunele, mașina a fost răscumpărată și îndepărtată", a declarat asigurătorul.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te