România a ridicat un aeroport internațional în 50 de ani. Ce au făcut statele vecine în acest timp

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.06.2023 - 11:23
România a construit un aeroport international în 50 de ani. Ce au făcut „vecinii” între timp - Foto: pexels.com/Pixabay - Imagine cu rol ilustrativ
România a construit un aeroport international în 50 de ani. Ce au făcut „vecinii” între timp - Foto: pexels.com/Pixabay - Imagine cu rol ilustrativ

Data de 15 iunie 2023 va rămâne în istorie. România a inaugurat Aeroportul Internațional Brașov, primul construit în 50 de ani. Se putea face mai mult? Pentru a răspunde la o asemenea întrebare am căutat să vedem cât de harnici au fost vecinii.

SHARE

Din 1973 și până în prezent, însă, țări precum Ungaria, Serbia, Polonia sau Albania, s-au mișcat cu ceva mai mult talent.

După 16 ani de la începerea primelor demersuri, Aeroportul Internațional Brașov, primul aeroport făcut în ultimii 50 de ani în România, este gata și a primit prima cursă comercială.

Primele demersuri s-au făcut tocmai în 2007, iar piatra de temelie a fost pusă la 15 aprilie 2008 de Ludovic Orban, ministru al Transporturilor la acea vreme.

Citește și: VIDEO Cum arată Aeroportul Internațional Brașov, primul făcut în ultimii 50 de ani în România

Abia șapte ani mai târziu, în 2014, a fost construită pista. Pista are o lungime de 2.820 de metri şi o lăţime de 45 de metri.

Apoi, totul s-a oprit din nou. Din cauza unor probleme juridice legate de teren,  dar și a identificării surselor de finanțare, lucrările de construire a terminalului au stagnat până în 2020.

Ce au făcut „vecinii”, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Polonia sau Albania, în ceea ce privește infrastructura pentru zboruri comerciale internaționale din 1973 până în prezent

Ungaria

-        În anii 1990, după ce a preluat controlul aeroportului militar din Debrecen de la Armata Sovietică, Ungaria l-a extins și modernizat continuu, transformându-l în Aeroportul Internațional Debrecen.

-        În 1991, un aeroport militar din Sármellék a fost extins, modernizat și transformat în Aeroportul Internațional Sármellék. Acum, acesta este al doilea cel mai mare aeroport din Ungaria, după cel de la Budapesta.

-        Győr-Pér International Airport a fost construit de la zero, începând din 1994, pe iarba unui fost aerodrom militar. Nu și-a dovedit viabilitatea din punct de vedere economic pentru zborurile comerciale regulate și deservește, în general, zboruri private.

-        În 2004, a fost inaugurat Pécs-Pogány International Airport.

Bulgaria – zero

Citește și: VIDEO Pe Autostrada București se asfaltează 540 metri/lună. În 2023 se deschid doar 13 km din 102 km

Serbia

-        Între 2006 și 2011, sârbii au extins și modernizat un aeroport militar din  Lađevci, transformându-l în Aeroportul Internațional Morava.

-        Aeroportul militar din Vršac (pe 11 august 1912, de pe dealurile din vecinătate a efectuat primul său zbor inginerul și pilotul român Aurel Vlaicu) a fost extins, modernizat și transformat în Vršac International Airport în 2006.

-        Ponikve Airport a fost construit între 1979 și 1983, dar nu a fost folosit până în 1992. În 1999 a fost puternic bombardat. În 2006 au început lucrările de reconstrucție, iar în 2013 Ponikve International Airport a primit primul zbor international.

Polonia

-        Începând din 2006, a fost extins și modernizat Warsaw Radom Airport. Lucrările au fost terminate în 2014, iar în 2015 au fost operate primele curse comerciale internaționale regulate.

Albania

-        În 2021, au început lucrările la noul Vlora International Airport, după ce proiectul a fost lansat în 2019. Va fi cel de-a treilea aeroport international din Albania, după cel din Tirana și cel din Kukes.

Urmărește-ne pe Google News

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te