În România, Lidl și Auchan se numără printre marile lanțuri de magazine care au anunțat că vor renunța la casieri, introducând sistemul de autoplată, existent și acum, în paralel cu cel clasic. În acest timp, în SUA, companii ca Walmart. Wegmans și Costco se gândesc serios să revină la sistemul clasic de achitare a cumpărăturilor, căutând să angajeze casieri.
România insistă să pună case cu autoservire în supermarket. SUA le desființează. Care e motivul?
Românii știu deja că în multe super și hipermarketuri au opțiunea de a-și scana și plăti singuri produsele cumpărate, fără a mai sta la cozile ce se fac la case.
Auchan și Lidl au anunțat deja că au în plan renunțarea totală la casieri, extinzând așa-numitul sistem auto check-out, ceea ce a generat destule nemulțumiri în rândul populației. Și asta, mai ales pentru că nu toată lumea este pusă la punct cu tehnologia - cum ar fi persoanele în vârstă.
Oricum, toate lanțurile mari de magazine au implementat sistemul respectiv, ce funcționează, deocamdată, în paralel cu cel clasic.
Dar, în SUA, tendința actuală pare să fie fix opusă celei din România. Astfel, mari companii precum Walmart, Costco, dar și altele, vor să revină la sistemul clasic, cu casieri, conform CNN.
Reacția împotriva auto-checkout-ului este în creștere, iar magazinele încep să se retragă din utilizarea acestei tehnologii, după ce aceasta a explodat în ultimii ani.
Booths, un lanț de supermarketuri britanic, a declarat că elimină stațiile de auto-checkout din toate cele 28 de magazine ale sale, cu excepția a două. În Statele Unite, Walmart, Costco, Wegmans și alte lanțuri și-au revizuit, de asemenea, strategiile de auto-checkout.
„Clienții noștri ne-au spus acest lucru de-a lungul timpului - că mașinile de autoscanare pe care le avem în magazinele noastre... pot fi lente, pot fi nesigure (și) sunt evident impersonale”, a declarat directorul general al Booths, Nigel Murray, pentru BBC.
Aparatele de autoservire au fost introduse pentru prima dată în anii 1980 pentru a reduce cheltuielile cu forța de muncă. Acestea au transferat munca angajaților plătiți către clienții neplătiți.
Ce probleme au apărut?
Self-checkout s-a extins în supermarketuri la începutul anilor 2000, deoarece magazinele căutau să reducă costurile, iar în timpul pandemiei, mulți cumpărători au folosit pentru prima dată self-checkout pentru a minimiza interacțiunea strânsă cu angajații și cu alți clienți.
Dar acum, comercianții cu amănuntul regândesc auto-checkout-ul. Aceștia au descoperit că auto-checkout-ul duce la pierderi mai mari de marfă din cauza erorilor clienților și a furturilor intenționate din magazine - cunoscute sub numele de „shrink” - decât casierii care înregistrează clienții.
Scăderea a fost o problemă tot mai mare pentru comercianții cu amănuntul, care au dat vina pe furtul din magazine pentru această creștere și au cerut sancțiuni mai dure.
Însă strategiile de auto-checkout ale comercianților cu amănuntul au contribuit, de asemenea, la problemele lor de scădere.
Un studiu realizat în rândul comercianților cu amănuntul din Statele Unite, Marea Britanie și alte țări europene a constatat că întreprinderile care au avut benzi de autoservire și aplicații au avut o rată de pierdere de aproximativ 4%, mai mult decât dublu față de media din industrie.
Unele produse au mai multe coduri de bare sau coduri de bare care nu sunt scanate corespunzător cu tehnologia de auto-checkout. Produsele, inclusiv fructele și carnea, trebuie, de obicei, să fie cântărite și introduse manual în sistem cu ajutorul unui cod.
Clienții pot introduce din greșeală codul greșit. Alteori, cumpărătorii nu vor auzi "bipul" care confirmă că un articol a fost scanat corect.
La începutul acestui an, Walmart a eliminat mașinile de auto-checkout din unele magazine din New Mexico.
ShopRite le-a retras într-un magazin din Delaware, în urma plângerilor clienților. Anul trecut, Wegmans a pus capăt unei aplicații mobile care permitea clienților să scaneze, să pună în pungi și să plătească cumpărăturile în timp ce făceau cumpărături, după ce a raportat pierderi.
Costco a anunțat că adaugă mai mult personal în zonele de autocontrol după ce a constatat că persoane care nu sunt membre se strecurau pentru a folosi la autocontrol carduri de membru care nu le aparțineau.
Conducerea Costco a declarat în acest an că pierderile au crescut "în parte, credem, din cauza introducerii sistemului de auto-checkout".
Five Below, retailerul de jucării la preț redus, a declarat că pierderile din magazinele cu mai multe benzi de auto-checkout au fost mai mari. Compania intenționează să crească numărul de case de marcat cu personal în noile locații.