România va avea la dispoziție în următorii patru ani 30,4 miliarde de euro de la UE pentru redresarea economiei după pandemia de Covid, bani alocați prin mecanismul de redresare numit NextGenerationEU în plus față de bugetul multianual de circa 48 miliarde euro. Unele dintre cele mai importante proiecte de investiții: mai multe sectoare de autostradă, metroul din Cluj, două magistrale de metrou din București, spitale și depozite regionale de medicamente și alimente.
România trebuie să utilizeze cei 30,4 miliarde de euro în patru ani. Din totalul de 30,4 miliarde de euro, granturile nerambursabile sunt de 13,7 miliarde euro, iar împrumuturile la dobânzi avantajoase, atrase de Comisia Europeană în numele tuturor statelor membre, sunt de 16,6 miliarde euro. România trebuie să trimită în noiembrie la Comisia Europeană un Plan Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), care trebuie aprobat înainte de a fi pus în practică. Proiectele trebuie să urmărească marile linii trasate de UE (digitalizare, protecția mediului, creșterea capacității de reziliență, reforme structurale), conform g4media.ro.
Marile investiții
Cea mai mare parte a draftului PNRR detaliază obiectivele de investiții în mari lucrări publice, dar și în sprijinirea sectorului privat.
- Investițiile sunt împărțite pe trei piloni principali:
Pilonul 1: 21,4 mld. euro – Investiții în infrastructură și în eficiența energetică
Pilonul 2: 6,5 mld. euro – Servicii publice, dezvoltare urbană și patrimoniu (educație, sănătate, mobilitate urbană, regenerare urbană)
Pilonul 3: 5,085 mld euro – Competitivitate economică, digitalizare și reziliență
Investiții de 9,27 miliarde euro în transport: rutier, feroviar, metrou
Rutier:
– 416,18 km de autostradă și drumuri expres cu un buget estimat de 3,54 mld. Euro;
– 546,45 km de Variante Ocolitoare și drumuri de legătură la rețeaua primară cu un buget estimat de 760 mil. Euro;
Obiective majore:
Autostrada Lugoj-Deva (Sector E + rest sector D): 330 milioane euro, 13,5 km
Autostrada de centura Nord București: 960 milioane euro, 49,6 km
Autostrada Ploiești – Buzău: 380 milioane euro, 65 km
Autostrada Buzău – Focșani: 420 milioane euro, 72 km
Autostrada Focșani – Bacău: 640 milioane euro, 109,3 km
Autostrada Bacău – Pașcani + Legătura la Piatra Neamț: 865 milioane euro, 81,2 km
Autostrada Pașcani – Suceava – Siret: 638 milioane euro, 101,5 km
Autostrada Transilvania (cu Meseș P. Sălaj.-Nușfalău) + Pachet conectivitate Cluj (Gilău – Apahida): 2,17 miliarde euro, 170,72 km
Mai sunt și alte obiective rutiere de anvergură mai mică, potrivit g4media.ro.