Via Carpatia este un plan transnațional de construcție de autostrăzi. La el au aderat Lituania, Polonia, Slovacia și Ungaria în 2006. România, Bulgaria și Grecia s-au alăturat inițiativei în 2010.
În unele țări sunt incluse și drumuri prin care să se iasă la porturi. Spre exemplu, autostrada se ramifică până la Constanța.
Ungaria a anunțat, azi, că este aproape să finalizeze partea ei de autostrăzi din Via Carpatia.
Citește și: Autostrada Sibiu - Pitești costă 22 milioane €/km, dar nu e cea mai scumpă. 7 milioane/km la câmpie
Odată cu finalizarea, în toamnă, a autostrăzii M30 din Ungaria, care face legătura între autostrada M3 şi graniţa cu Slovacia, a luat naştere şi ultimul element maghiar al coridorului. În urma secţiunii nou construite între Miskolc şi Tornyosnémeti, de la Budapesta se poate ajunge pe autostradă până la Kosice (Slovacia), precizează MTI. Odată cu finalizarea acestui drum de mare viteză, Ungaria s-a achitat de toate sarcinile asumate – cu cinci ani mai devreme decât termenul-limită al construcţiei întregii Via Carpatia, care este anul 2026.
România nu are nicio șansă să termine Via Carpatia în 2026
În schimb, România este datoare realizând doar jumătate din kilometri de autostradă asumați prin Via Carpatia.
589 de kilometri de autostradă a realizat România din Via Carpatia:
Arad - Timişoara - Lugoj. Este vorba de 67 kilometri de autostradă.
Lugoj – Deva. Se circulă pe 90 de kilometri. Există o porțiune din lotul doi, de 9 kilometri, care nu a fost finalizată. Este vorba de celebrul tunel pentru urși.
Deva – Sibiu. Sunt 120 km de autostradă finalizați.
Piteşti – Bucureşti – Constanţa. Tronsonul Piteşti – Bucureşti, parte din Autostrada A1, a fost construit înainte de 1989, în lungime de 110 km. Autostrada Bucureşti - Constanţa A2, în lungime de 202 km, a fost finalizată în anul 2012.
600 km din din Via Carpatia lipsesc în România
Oradea – Arad. Singura portiune deschisă circulației este reprezentată de 3,5 km deschiși dinspre Arad spre DN7. Se mai lucrează la 18 km. Pe restul de 110 kilometri nu se lucrează. Termenul de inaugurare pentru 2023 nu este realist.
Sibiu – Pitești. Nu se circulă pe cei 110 km ai autostrăzii. Cel mai devreme s-ar putea deschide traficul pe 13 km între Sibiu și Boița anul viitor. Două loturi sunt în faza de licitație, iar lucrările vor dura minim 4 ani. Nicio șansă de inaugurare înainte de 2026 – 2027, dar se poate ajunge și la 2030.
Citește și: VIDEO Primul tronson din autostrada Sibiu - Pitești se deschide în 2022. Vezi cum e posibil
Lugoj – Drobeta Tr. Severin – Craiova – Calafat. Din cei 260 de km ai tronsonului se circulă doar pe 10,5 km, care fac legătura între şoseaua de centură a Lugojului cu A1. Ea există în planuri din anul 2004, dar viitoarea autostradă nu are niciun constructor desemnat pe nicio porțiune. Nu are termen de finalizare.
Autostrada de Centură București. Lucrările au început în partea de sud. Pe cele mai avansate tronsoane (de sub 20 de kilometri) s-a ajuns la un stadiu maxim de 30%. Lucrările au început, timid, și în nord. Autostrada de Centură București este un proiect complet nou, are 120 km și ar trebui terminat în 2024.
Citește și: VIDEO Cum arată Autostrada București, unde lucrările avansează cu 3% pe lună. Deschidere, 2023
Ce a realizat Ungaria
“Ungaria a reuşit să îşi dezvolte singură infrastructura proprie de transport – datorită muncii depuse de cetăţenii săi, bazându-se pe creşterea economică. În 2010, lungimea totală a reţelei interne de autostrăzi a fost de sub 1300 de kilometri; acum, ea se apropie de 2000 de kilometri”, a subliniat Tamás Schanda secretar de stat în Ministerul Inovaţiei şi Tehnologiei.
“Datorită investiţiilor realizate în ultimii 11 ani, acum putem ajunge pe drumuri cu patru benzi la Eger, la Salgótarján, la Sopron, la Szolnok, la Szombathely şi la Veszprém. Vorbim, acum, de o legătură completă pe autostradă între capitala Ungariei şi cea a Slovaciei, Bratislava; înainte de 2010, niciun drum de mare viteză nu ajungea la graniţa cu România, spre Transilvania, acum se lucrează, deja, la pregătirea celui de-al treilea. Din 2019 încoace, este al treilea an consecutiv când reţeaua de drumuri de mare viteză din Ungaria a crescut cu peste 100 de kilometri în fiecare an. Impulsul fără precedent al dezvoltărilor este confirmat şi de faptul că progrese comparabile au fost înregistrate numai de două ori”, a explicat oficialul ungar, potrivit news.ro.