Guvernul polonez a introdus limite stricte privind cantitatea de teme pe care elevii trebuie să le facă în încercarea de a moderniza sistemul de învățământ.
Elevii din România încă mai așteaptă de la Ministerul Educației o reglementare mai clară a temelor pentru acasă.
Un grup de reprezentanţi ai copiilor, voluntari ai Salvaţi Copiii România, precum şi reprezentanţii Asociaţiei Elevilor din Constanţa, din Bucureşti-Ilfov şi din Vâlcea au depus, în luna februarie, la registratura Ministerului Educaţiei, un proiect al "Statutului Elevului 2.0".
Ministerul Educației a transmis pentru Newsweek România că în acest moment se lucrează la forma finală a acestui protect.
Când ar putea elevii români să primească mai puține teme pentru acasă
Solictările elevilor ar putea fi incluse în proiectul de statut al elevilor care urmează să fie aprobat în curând.
”Conform Ordinului de ministru nr. 3.069/2024 pentru modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului educației nr. 6.072/2023
privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, Statutul elevului are ca termen de aprobare data de 2.05.2024.
Ministerul Educației va supune consultării publice un proiect de statut iar pe durata consultării publice propunerile și sugestiile trimise/primite vor fi analizate și integrate în funcție de validitate/pertinență/relevanță etc”, au transmis reprezentanții Ministerului Educației pentru Newsweek.
Aceștia au precizat că propunerile făcute asociațiile de elevi și organizația Salvați Copiii sunt de asemenea analizate. Însă, conform legii, Ministerul Educației are obligația să iasă cu propriul proiect.
În luna februarie, elevii români cereau mai multe drepturi cum ar fi cel la odihnă şi timp liber, precum şi o reglementare clară a temelor astfel încât acestea să fie date în sprijinul elevilor, nicidecum pentru evaluarea acestora.
Majoritatea elevilor care au participat la o amplă consultare a Salvaţi Copiii România au afirmat că nu au suficient timp pentru activităţi recreative, culturale şi sportive din cauza sarcinilor şcolare exagerate care le sunt trasate în afara programului şcolar.
Citiți mai multe despre solicitările elevilor aici: Statutul elevului. Profesorii ar putea fi obligați să justifice nota la lucrările scrise în 15 zile
Elevii au solicitat Ministerului Educaţiei să preia propunerea lor de statut şi să formeze un grup de lucru pentru stabilirea unei forme care să fie supusă consultării publice.
Actualul Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare.
Foto: Freepik.com - rol ilustrativ
Elevii din Polonia au scăpat de teme
În acest timp, guvernul polonez a introdus limite stricte privind cantitatea de teme pe care elevii trebuie să le facă în încercarea de a moderniza sistemul de învățământ. Dar unii părinți și profesori nu sunt convinși de schimbări.
Profesorii nu vor mai da temele necesare copiilor din clasele I-III. În timp ce temele pentru acasă sunt acum opționale pentru elevii din clasele a patra până la a opta și nu sunt luate în considerare pentru o notă.
Citește aici mai multe despre decizia autorităților poloneze: O țară din UE a interzis temele pentru acasă: „Vorbim despre dreptul elevului la odihnă”
Poate inevitabil decretul a fost primit cu căldură de către elevi.
„Sunt fericit pentru că această temă nu mi-a plăcut prea mult”, a spus Ola, elevul de la Varșovia, în vârstă de 11 ani, „Nu prea avea sens pentru că majoritatea oamenilor din clasa mea o copiau dimineața din cineva care a făcut temele.”
Citește și: Ce să faci când copilul urăște temele. Iată cum poți schimba asta. 10 sfaturi utile
Dar nu toată lumea este convinsă. Sławomir Broniarz, șeful Uniunii Profesorilor Polonezi, spune că, deși recunoaște nevoia de a ușura poverile pentru elevi, noile reguli au fost impuse fără o consultare adecvată cu educatorii.
Citește și: ”Tata, tu când vii de la serviciu ești liber. Eu învăț până noaptea târziu”. Ce spun profesorii?
„În general, profesorii cred că acest lucru s-a întâmplat prea repede, prea grăbit”, a spus el.
Broniarz susține că eliminarea temelor ar putea extinde decalajele educaționale dintre copiii care au un sprijin puternic acasă și cei din familii cu mai puțin sprijin și așteptări mai scăzute.
Citește și: Expert în Educație despre temele elevilor: ”Când utilizezi doar sancțiunea, încurajezi frauda”
Sistemul de învățământ din Polonia a suferit o serie de revizuiri controversate, aproape fiecare nou guvern făcând schimbări. Acest lucru a lăsat adesea părinții și profesorii confuzi și descurajați.
În toată lumea se duc dezbateri despre volumul și importanța temelor în procesul de învățare. Unele studii arată că exercițiile pentru acasă aduc puține beneficii elevilor de vârstă mică.
Altele susțin că temele îi ajută pe școlari să deprindă stiluri de învățare și concepte academice care le vor fi utile mai târziu, scrie euronews.
Alte state care au un sistem mai relaxat de învățământ sunt țările nordice. Acolo copii au mult pentru activitățile extrașcolare și chiar sunt încurajați să facă sport, să cânte la instrumente sau să aibă alte activități.