Cazul testelor refuzate. Mihai Daraban: Mă surprinde că un aviz de forță majoră nu este recunoscut

DE Alex Darvari | Actualizat: 14.12.2021 - 14:48
Cazul testelor, refuzate. Mihai Daraban: Mă surprinde că un aviz de forță majoră nu este recunoscut

Elevii nu au putut fi testați, luni, împotriva COVID. DSU a refuzat să recepționeze două milioane de teste, ignorând starea de forță majoră care a determinat o întârziere de câteva ore în livrarea materialelor.

SHARE

Raed Arafat, șeful Departamenului pentru Situații de Urgență (DSU), a susținut, zilele trecute, că mai multe firme nu au putut respecta termenele de livrare pentru testele COVID necesare elevilor.

Citește și: DDS Diagnostic are pe stoc 2.400.000 de teste COVID pentru elevi, pe care le poate livra imediat

Una dintre companiile care livrează aceste teste este DDS Diagnostic, care a anunțat, în replică la acuzațiile lui Raed Arafat, că are în stoc cele 2,4 milioane de teste contractate, încă din data de 4 decembrie, din care 400.000 de teste au fost gata de livrare înainte de 2 decembrie 2021.

„Astfel, la data de 02.12.2021, am informat DSU și am invocat apariția situației de forță majoră prevăzută în contract. Apoi Camera de Comerț și Industrie a României a emis Avizul privind existența cazului de forță majoră", a menționat DDS Diagnostic, într-un comunicat de presă.

Instituția condusă de Arafat a refuzat să țină seama de existența cazului de forță majoră și a refuzat recepționarea testelor.

Mihai Daraban (CCIR): Mă surprinde că un aviz de forță majoră nu este recunoscut

Camera de Comerț și Industrie a României este instituția abilitată să emită avizul privind existența unui caz de forță majoră.

Citește și: Teste COVID pentru elevi, luate prin firme conectate cu PSD, cu Botezatu și care reciclează deșeuri

Într-o discuție cu Newsweek România, președintele CCIR, Mihai Daraban, s-a arătat surprins că o instituție a statului român, precum DSU, a ignorat existența cazului de forță majoră.

„Este foarte ciudat că o instituție cum este DSU nu recunoaște un aviz de forță majoră, acordat de Camera de Comerț.

După Revoluție, nu au existat avize ale Camerei de Comerț și ale Camerelor de Comerț județene care să fi fost contestate. Am dat avize de forță majoră în multe domenii: calamități în agricultură, altele care au lovit, de exemplu, portul Constanța, o serie de avize recunoscute în timpul pandemiei.

De aceea, mă surprinde că o instituție a statutului nu recunoaște un aviz de forță majoră. Avizul de forță majoră este ultima hârtie în cadrul unui dosar complex.

De exemplu, în agricultură, dacă prefectul nu a declarat zona calamitată sau dacă nu există rapoartele ANM, noi nu putem declara cazul de forță majoră.

Construirea unui dosar prin care se acordă un aviz de forță majoră se face cu cel puțin 10 ore de muncă. Avizul de forță majoră nu ar trebui ignorat de instituțiile statului. Până la urmă, statul a introdus în legea Camerelor de Comerț această abilitate de a elibera avize de forțe majoră.”

Punctul de vedere al companiei DDS Diagnostic

„DSU nu a recepționat cele 2,4 milioane de teste de saliva COVID și a trimis o notificare de rezoluțiune a contractului din cauza întârzierii livrării. Pentru justificarea întârzierii livrării cu 30 de ore, compania DDS Diagnostic a furnizat toate documentele necesare, documente care demonstrează că intrarea în țară a transportului a fost întârziată din motive imprevizibile, independente de voința noastră.

Astfel, la data de 02.12.2021, am informat IGSU și am invocat apariția situației de forță majoră prevăzută în contract. Apoi Camera de Comerț și Industrie a României a emis Avizul privind existența cazului de forță majoră”, arată reprezentanții companiei.

Omicron, forță majoră

Firma arată că întreaga cantitate de teste este pe stoc și poate fi livrată de îndată, iar întârzierea este justificată de contextul apariției crizei “Omicron”, când lanțul de aprovizionare global/internațional (care include producție materie primă/componente, logistică, manipulare, transport logistic etc) a fost supus unor noi restricții, care nu puteau fi prevăzute la data semnării contractului.

"Ca urmare, operatorul aerian ne-a anunțat că restul de 2 milioane de teste vor fi livrate cu întârziere de o zi la aterizare în România, fapt care a determinat o întârziere a livrării testelor DDS Diagnostic către IGSU cu 30 de ore. Am făcut tot ce a ținut de noi pentru a limita efectele forței majore.

În acest sens, prezentăm și precizările domnului Mihai Stoica - CEO Cargo SLS, compania care a asigurat logistica și transportul în acest caz:

<<Din cauza situației pandemice globale, toate fluxurile de aprovizionare marfă au fost perturbate grav. Transportul maritim și feroviar au fost suprasolicitate în ultimele luni. Multe dintre companii au decis transferul mărfurilor pe modul de transport aerian, ceea ce a dus la cel mai mare nivel de încărcare al ultimilor ani.

Odată cu identificarea noii tulpini Covid Omicron - situație apărută cu câteva zile înainte de livrare și care nu putea fi prevăzută, piața s-a contractat și mai tare, măsurile de prevenție luate de toate țările au fost înăsprite, aceste măsuri afectând și mai puternic lanțurile de aprovizionare. Această situație globală a impactat și transportul DDS efectuat de compania Turkish Airlines, una din cele mai renumite companii de transport aerian.

De la mărirea numărului de cazuri COVID în rândul echipajelor Turkish, până la aglomerarea aeroporturilor de tranzit și de destinație afectate de  cererea foarte mare, toate acestea au dus la întârzierea livrării la timp a produselor companiei DDS Diagnostic. Cu toate eforturile depuse de toți cei implicați în acest transport, s-a reușit ca impactul să fie minim și testele să ajungă în București cu o întârziere de doar 24 de ore față de termenul de livrare avizat inițial>>", mai scrie în comunicat.

DDS Diagnostic amintește că a susținut autoritățile în demersul de limitare și stopare a acesteia.

"Echipa de cercetători a companiei s-a dedicat continuu în toată această perioadă realizării și producerii de teste rapide necesare depistării cazurilor pozitive și anticorpilor. Rezultatele activității de cercetare s-au concretizat în producția testelor rapide de detecție Antigen, Anticorpi, RT-PCR specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2. Sperăm să putem face aceleași lucruri și în continuare,” a declarat Dr. Dana Stan, CEO și Fondator DDS Diagnostic.

DDS Diagnostic furnizează soluții pentru laboratoarele medicale prin producția și comercializarea de kituri, reactivi și aparatură pentru diagnosticul in vitro. Obiectivele companiei sunt focusate pe susținerea economiei autohtone, de aceea o parte semnificativă din produsele noastre sunt fabricate în România, la standarde UE.

Este furnizor important pentru lanțurile de retail și farmacii pe lângă laboratoarele din toată țara pe toata perioada pandemiei.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te