Orele de educație pentru sănătate au adus multe dezbateri în rândurile părinților elevilor. Mulți nu sunt destul de informați și se declară împotriva acestei materii fără a avea însă un motiv anume.
Alții sunt de acord cu acest demers însă spun că actuala programă este și așa destul de stufoasă și ar trebui modificat numărul orelor pentru alte discipline.
Ce condiții pun părinții pentru introducerea în programă a orelor de sănătate
Pe un grup de pe Facebook, adresat Părinților elevilor din România, a fost postat un sondaj care sună astfel:
Dragi părinți, susțineți ideea ministrului sănătății de introducere în școli a disciplinei ”Educație pentru sănătate”?
90% dintre cei care au răspuns sondajului au răspuns afirmativ. Însă au avut totuși unele condiții.
”Da, însă înlocuind o altă oră, nu suplimentând numărul de ore / săpt”, a scris un părinte.
Citește și: Rafila vrea disciplină! Cere introducerea „Educației pentru Sănătate” în școli: „România ar evolua”
”Păi a mai fost în anii trecuți! Culmea după acești ani nu avem nici sănătate nici educație!”, a spus un alt utilizator care susține că în urmă cu 15 ani, se predau ore de educație pentru sănătate în școli.
”În anii 2008 ,2009 chiar și în 2011 în școală se făcea Educație pentru sănătate! Disciplină o predau profesorii de biologie sau de tehnologie! Dacă căutați pe net veți vedea că sunt și manuale începând cu clasa a 3 a!”, a subliniat persoana rescpectivă.
”Da, cu un amendament: ca profesorul care ține ora să o facă la un mod informat (ex. fară fake news despre cum vaccinurile te omoară) și cu respect pentru elevi, fară să-i facă să se simtă prost (de exemplu, dacă îi învață despre
igiena corporală corespunzătoare, să nu facă "glumite" despre cum put de obicei sau chestii de genul ăsta).
Iar dacă se ating și teme de educație sexuală, cel care predă trebuie musai să-și lase propriile prejudecați la ușa clasei și să urmeze programa, să răspundă deschis la întrebări și să nu judece sau să pună în lumina negativă ideea de
sexualitate (ex. să nu se apuce să vorbească de rău persoanele LGBT, sau să spună lucruri urâte despre elevii care și-au început deja viață sexuală, etc)”, a subliniat un alt părinte.
Citește și: Lipsa educației pentru sănătate e mortală. Ciuhodaru: „Manevra Heimlich trebuie învățată în școală”
Elevii stau mai mult la școală decât părinții la serviciu
Părinții au mai semnalat și o altă problemă. ”Toată lumea introduce discipline noi, dar nimeni nu se gândește la câte ore stă elevul la scoală, nu se gândește la sănătatea mintală a elevului, la sănătatea fizică a elevului.
Toți au grijă să mai introducă 1-2 sau mai multe discipline noi în școală.
Astăzi un elev de gimnaziu stă la școală cel puțin 6 ore la care se adaugă orele de lucru individual acasă (teme) și meditațiile și uite cum elev muncește mai multe de 48 de ore pe săptămână, depășind norma cu ore suplimentare plătite ale unui angajat (părinte)”, a comentat cineva.
”Totul este în favoarea adultului care stă la catedră, nimic în favoarea elevului. În aceste situații profesorii (așa vor să se numească unii) doresc respect din partea unor elevi care nu sunt întrebați și nici ascultați care sunt dorințele lor sau așteptările lor de la școală, profesori, societate”, a spus un altul.
Cine trebuie să predea orele de educație pentru sănătate
Încă nu se știe exact cine ar trebui să predea lecțiile de educație pentru sănătate. Se avansează ideea că acestea ar putea fi predate chiar de către diriginte sau profesori specializați.
Părinții îți dau cu părerea iar unii cred că cei mai apropiați de această materie ar fi profesorii de biologie.
”În cadrul orelor de biologie ar fi cel mai corect să pună astfel de conținuturi”, a spus cineva.
Pe de altă parte, un alt utilizator al grupului spune că ”Biologia studiază organismele vii din pdv structural, molecular, fiziologic, chimic etc... este greșit să spunem că educația sănătății omului este un conținut care poate fi introdus într-o oră de biologie! Aceasta oră trebuie să devina baza oricărei educații - pt că de la sănătate pornește starea de bine psihic, fizic și social!
Citește și: De ce ar trebui ca educația sexuală să se predea la școală. Ce spun activiștii
Ba chiar definiția sănătății nu se bazează pe lipsa bolii, ci pe starea de bine și de înțelegere/acceptare... cu un profesor bine instruit copiii vor putea să învețe cum să mențină sănătatea propriului corp, cum să prevină, cum să îi ajute pe alții la nevoie, dar și să înțeleagă diversele probleme ale celor din jur - așa pot dispărea jignirile și prejudecățile!
Ori așa ceva nu se poate realiza cu 2-3 propoziții spuse în 5-10 min la finalul orei de biologie”, a scris acesta.