România ocupă penultimul loc în UE (doar înaintea Bulgariei) în ceea ce privește procentul populației care s-a vaccinat.
România a vaccinat, cu cel puțin cu o doză de vaccin, peste 33% din populația mai mare de 18 ani. Mai prost stă doar Bulgaria cu 21% populație vaccinată cu o doză.
Ungaria a vaccinat 67% din populație, Franța a ajuns la peste 90%. Media europeană este de 70%, de două ori mai mare decât în România.
S-a spus adesea că procentul modest de persoane vaccinate în România are o cauză și în neîncrederea în știință. Rezultatele oficiale din 2018 de la testele PISA arată că elevii din România sunt printre cei mai slabi la științe.
Astfel, elevii din România au obținut la științe 426 de puncte, locul 53 în lume. Din UE, doar Bulgaria stă un pic mai prost (424 puncte). Elevii din Polonia au obținut 511 puncte la științe, Germania sau Olanda – 503, Cehia – 497.
Clasamentul la științe este AICI.
În grafica de mai jos se observă că România se află pe un loc 49 la nivel mondial în testarea PISA pe 2018 pentru toate cele trei discipline: matematică, citire și științe.
Ce nu știu elevii români la științe?
· Aproximativ 44% dintre elevi s-au situat sub nivelul 2 de competență, ceea ce înseamnă că nu recunosc explicația corectă a unui fenomen științific familiar și nu pot utiliza cunoștințele lor pentru a evalua dacă anumite date pot fundamenta o anumită concluzie.
· Aproximativ 1% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la științe - pot aplica în mod autonom și creativ cunoștințele lor din domeniul științelor într-o varietate de situații, inclusiv în situații nefamiliare.
Procentul elevilor care se află sub nivelul 2 pe fiecare domeniu de testare PISA este următorul, în 2018: științe - 44%, matematică - 46,5%, citire/lectură - 40,8%.
Despre rezultatele la testele PISA citiți AICI
Ce sunt testele PISA
Testele PISA sau Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (Program for Internaţional Student Assesment) reprezintă un sistem internaţional de evaluare prin care se măsoară periodic (odată la 3 ani) capacitatea elevilor în vârstă de 15 ani din toate ţările membre OECD (Organizaţia pentru cooperare şi dezvoltare economică – Organization for Economic Cooperation and Development) de a citi, înţelege şi rezolva exerciţii interdisciplinare (din literatură, matematică şi ştiinţe).