Rezultatele arată că aproximativ 20 la sută dintre elevii testaţi se află în zona de risc educaţional şi circa jumătate dintre elevii care au participat la teste sunt în zona de performanţă limitată.
Citește și: Firma care a făcut evaluarea standardizată, pierderi de milioane. Reclamă gratis prin Min. Educației
Astfel, conform Raportului naţional, la acest program au participat 526 de şcoli din întreaga ţară, din toate ciclurile de învăţământ: primar, gimnazial şi liceal, excepţie făcând elevii din anii terminali, clasele a VIII-a şi a XII-a. Din totalul şcolilor înscrise iniţial pentru participare (526), în cadrul a 503 unităţi de învăţământ a fost efectuat cel puţin un test.
În total, au fost administrate 280.237 de teste, adică 85% din totalul testelor programate: la Limba Română 138.895 de teste, la Matematică 130.558 de teste şi la Istorie 14.375 de teste.
În document se arată că se observă un volum mare din populaţia testată în zona de risc educaţional (aproximativ 20%), iar marea masă a elevilor testaţi sunt în zona de performanţă limitată (aproximativ 50%). Totodată, chiar şi în condiţiile unui eşantion selectat peste media naţională, este un volum extrem de mic de elevi în zona de excelenţă (aprox. 1-2%).
Potrivit raportului, fetele au obţinut o performanţă mai bună decât băieţii la Limba Română, iar diferenţierea aceasta se accentuează pe măsură ce elevii avansează în clase superioare, însă acest trend este neclar la Matematică, unde fetele şi băieţii au obţinut alternativ scoruri mai ridicate. Totodată, băieţii au obţinut performanţe uşor mai ridicate decât fetele la Istorie.
În ceea ce priveşte mediul de provenienţă, se observă un decalaj consistent în defavoarea mediului rural: acest decalaj este pervaziv, la toate clasele şi la toate materiile. La Limba Română şi Matematică acest decalaj este de aproximativ 5% (în medie), în timp ce la Istorie acesta este de circa 10%. De asemenea, procente semnificativ mai mari din mediul rural se află în zona de risc educaţional şi de performanţă limitată.