Gradația de merit se acordă dacă profesorul obține 75 de puncte dintr-un maxim de 85 pe baza unor criterii de (auto) evaluare.
În documentul intitulat „Fișa de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal” se explică modul în care sunt acordate punctele pentru gradație.
În mod surprinzător Ministerul Educației apreciază mai mult participarea la diverse simpozioane care pot avea loc și capitala județului decât implicarea profesorilor în atragerea de fonduri europene care sunt o resursă gratuită pentru modernizarea procesului de învățare.
Se acordă 6 puncte pentru:
„Participarea cu comunicări la simpozioane, conferinţe zonale, judeţene, naţionale şi/sau internaţionale, cursuri de perfecţionare în domeniu sau în management educaţional, dovedite prin documente oficiale ale manifestării şi care demonstrează performanţele deosebite ale cadrului didactic în inovarea didactică”.
Se acordă 4 puncte pentru:
„Atragerea de fonduri europene în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană nerambursabilă (Erasmus+, POSDRU, POCU, transfrontaliere, Banca Mondială şi altele similare), de alte finanţări extrabugetare pentru unitatea de învăţământ, centre de documentare şi informare, laboratoare etc., având ca efect creşterea calităţii activităţii instituţionale şi a procesului de predare-învăţare-evaluare, încadrarea în bugetul alocat calculat conform formulei de finanţare”.
Citește: Discriminare în educație
Un alt aspect nepotivit îl constituie faptul că Ministerul Educației acordă un punctaj diferit pentru profesori în funcție de mediu din care provind copiii.
Un profesor care are rezultate deosebite în pregătirea elevilor la teste și examene naționale obține 12 puncte. Tot 12 puncte primesc și profesorii care duc elevii la olimpiadele naționale.
Un profesor care obține rezultate deosebite în pregătirea elevilor care provind din familii cu un singur părinte sau care sunt înscriși la școali din mediul rural ori situate la munte, primește doar 5 puncte.