Pe 25 mai anul trecut, Newsweek România publica, în exclusivitate, articolul „Moartea Bibiliotecilor”.
Semnalam faptul că „în satele din România se produce o crimă în masă: dispar câte 100 de biblioteci comunale și peste 230 de biblioteci școlare în fiecare an.... În 1990, existau 10.029 de biblioteci școlare, 8.518 în 2009 și 6.911 în anul 2016. În ultimii şapte ani, s-au închis, în medie, 230 de biblioteci şcolare pe an.”
Pe baza acestui articol, senatorul Cornel Popa, a făcut o interpelare cu subiectul „Guvernarea PSD a închis, în ultimii cinci ani, 1.700 de biblioteci”, adresată Ministerului Culturii.
Într-un răspuns oficial, ministrul Daniel Breaz nu neagă cifrele prezentate de Newsweek România (confirmate de Institutul Național de Statistică).
În schimb, Ministerul Culturii dă dovadă de lipsă de empatie față de sutele de mii de elevi care nu mai au acces gratuit la cărți, în urma desfințării a peste 1.700 de biblioteci.
Ministerul Culturii spune că are în subordine o singură bibliotecă – Biblioteca Națională a României.
„Pe baza principiilor descentralizării și subsidiarității, autoritățile locale au în grijă bibliotecile județene, pe cele orășenești și comunale…”.
Newsweek România nu a contestat niciodată acest aspect. Iar interpelarea senatorului în cauză, putem bănui, a fost către Ministerul Culturii deoarece nu s-ar putea adresa fiecărei primării de comună.
Instituția centrală are cel puțin o responsabilitate morală față de dispariția bibliotecilor.
Citește și: România a pierdut un milion de cititori
Daniel Breaz merge mai departe și spune, uimitor pentru un ministru al Culturii și profesor universitar, că: „Nu există o relație de proporționalitate directă între analfabetismul funcțional, definit drept capacitatea de a scrie și a citi, dar neînțelegerea sensului cuvintelor cunoscute, a conexiunilor dintre ele și a contextului în care ar trebui utilizate, și numărul de biblioteci publice”.
Altfel zis, ministrul Culturii din România nu crede că lipsa lecturii duce la analfabetsim și cere dovezi științifice.
La acea dată am cerut un punct de vedere de la Ministerul Educației care ne-a precizat că: „evoluţia demografică a populaţiei de vârstă şcolară a generat o diminuare constantă a cifrei de şcolarizare și, în același timp, reorganizarea rețelei şcolare. În aceste condiţii, numărul bibliotecilor şcolare nefuncționale a scăzut direct proporțional în raport cu numărul de elevi“.