Cutia de viteze automată, fie ea clasică, hidramată, cu convertizor de cuplu, cu dublu-ambreiaj ori cu variație continuă, oferă șoferului în primul rând confort și ușurință în utilizare, dar, pentru a funcționa corect și mult, fără a se strica și a genera reparații de mii de euro, are nevoie de îngrijire atentă și utilizare adecvată.
Citește și: Ești șofer și mașina scoate fum? Alb, negru sau albastru? Culoarea îți spune ce problemă are
Ai mașină cu cutie automată? Nimic nu e „Lifetime”! 6 sfaturi pentru a evita reparații de mii €
O transmisie automată este mult mai complexă decât una manuală, motiv pentru care costurile pentru reparații sunt mai mari. Dacă la manuală pică ambreiajul, de exemplu, acesta costă circa 500-700 euro, pentru o mașină obișnuită de clasă mică/medie, dar dacă la automată cade convertizorul de cuplu reparația poate sări ușor de 1.000 euro.
Cu toate acestea, dacă respectați câteva reguli de bază de mentenanță și utilizare corectă , este posibil ca transmisia automată să nu prezinte probleme pe toată durata de viață a mașinii.
Citește și: E frig și pornești mașina lasând-o să se încălzească? E bine sau rău? Ce spun mecanicii
Sfaturi de mentenanță și utilizare corectă pentru cutia automată
1. Schimbați uleiul din cutia automată chiar dacă scrie că are ulei „Lifetime”. Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, care nu trebuie schimbate niciodată, sunt o minciună prin omisiune. Niciun constructor auto nu definește ce înseamnă „Pe viață” pentru el, iar toți producătorii de transmisii și uleiuri recomandă șoferilor înlocuirea lor.
Cum tehnologiile uleiurilor au evoluat, pentru a nu își bate capul în garanție și a se lăuda cu costuri de întreținere cât mai mici, majoritatea constructorilor auto scriu pe elementele de transmisie că uleiul este „Lifetime”, „Pe viață” și nu prevăd în „Cartea Service” intervale pentru schimbare, ca în cazul altor fluide, precum antigelul sau lichidul de frână, deși toți producătorii de transmisii și uleiuri recomandă șoferilor înlocuirea acestora.
Mulți șoferi nu se gândesc că termenul „Pe viață” este extrem de relativ, cred etichetele, nu cer în mod expres service-urilor schimbarea uleiurilor de transmisie și, apoi, își dau cu pumnii în cap când li se strică cutia de viteze, cutia de transfer sau diferențialul, iar mecanicul desface și constată că problema a fost cauzată de uleiul degradat, pilitura de fier acumulată pe angrenaje sau „arderea” acestuia (o cutie de transfer, de exemplu, poate rămâne fără ulei, în cazul unei utilizări extreme îndelungate. Și nu pentru că pierde uleiul, ci pentru că acesta se încinge foarte tare și se consumă, n. red.)
Citește și: Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, o minciună. Când trebuie să le schimbe șoferii
2. Nu schimbați niciodată treapta de viteză a cutiei automate, de la D (Drive) la R (Reverse/Marșarier) și înapoi, și nu treceți în N (Neutru), fără a opri mașina pe loc.
3. Nu puneți mașina cu transmisie automată în N (Neutru), când opriți la semafor ori vă mișcați câte un metru în trafic aglomerat.
4. Evitați demarajele bruște, mai ales când motorul nu a atins încă temperatura optimă de funcționare. Și uleiul de cutie e rece.
5. Nu tractați mașina automată cu roțile motoare pe drum, chiar dacă puneți cutia în N (Neutru). Mașina automată se transportă doar pe platformă.
6. Nu abuzați de funcția „kick-down” (apăsarea bruscă și puternică a pedalei de accelerație pentru o accelerare imediată, prin retrogradarea succesivă a 2-3 trepte de viteză), deoarece supune transmisia automată la solicitări mecanice mari și la uzură prematură.