Evaluarea a presupus rezolvarea de teste cognitive din domeniile matematică, ştiinţe, lectură şi gândire creativă, cât şi oferirea de răspunsuri la două chestionare: chestionarul general al elevului şi chestionarul privind TIC.
În perioada 4 aprilie - 30 mai se va desfăşura faza principală a acestei cercetări, care implică evaluarea unui eşantion reprezentativ alcătuit din 7350 de elevi din 180 de şcoli, dintre care 1050 de elevi care învaţă în limba maghiară, anunță Jurnalul de pedagogie.
Evaluarea PISA pune accent pe competenţele necesare pentru viaţa personală, socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii – cu alte cuvinte accentul nu cade neapărat pe ceea ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor
în situaţii concrete de viaţă.
Evaluarea PISA nu este comprehensivă, adică nu testează toate rezultatele învăţării, toate achiziţiile elevilor în preajma finalizării învăţământului obligatoriu, ci vizează un set de competenţe definite în cadrul de referinţă, la nivel internaţional, pentru fiecare domeniu de testare.
Citește și: 20 de motive pentru care România are note proaste la testele PISA
Administrarea evaluării PISA se realizează sub coordonarea unui consorţiu internaţional, pregătirea şi adaptarea la nivelul fiecărei ţări participante a instrumentelor de evaluare fiind realizată de un centru naţional, desemnat de Ministerul Educaţiei. România este una din cele peste 80 de ţări care iau parte la evaluarea PISA.
România a avut cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani la testele PISA 2018. Scorul obținut a este în scădere față de ultimele două testări la care România a participat (2012 și 2015) la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe.
Procentul de analfabetism funcțional este de 41%, în creștere față de 2015, potrivit rezultatelor PISA 2018 publicate de către directoratul pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Rezultatele PISA arată performanța sistemului de învățământ.
Rezultatele PISA 2018 la Citire arată că România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puțin decât la PISA 2012 și un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009.
La Matematică rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere față de testarea anterioară din istoria acestor teste. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012.
Științele marchează o creștere până la 44% a proporției celor care nu pot realiza corelații elementare în acest domeniu. Acești studenți nu pot oferi explicații posibile în situații familiare sau nu pot trage concluzii bazate pe simple investigații.
Citește și: Cei mai slabi la științe, ultimii la vaccinare: cât de neîncrezători sunt românii în cunoaștere