Avionul F-16 ucrainean doborât de o racheta Patriot trasă tot de Ucraina. Pilotul, antrenat în SUA.
Deputatul ucrainean Mariana Bezuglaia, citând sursele sale, a susținut că avionul de luptă a fost doborât în timpul celui mai mare atac al Rusiei, cu sute de rachete de croazieră și drone, de la 26 august, o zi care a marcat și debutul în luptă al avioanelor F-16 ale Ucrainei.
Pierderea unui F-16 este deosebit de semnificativă, având în vedere numărul limitat al acestor avioane de luptă avansate.
Avionul F-16 ucrainean doborât de o racheta Patriot trasă tot de Ucraina. Pilotul, antrenat în SUA
Accidentul a dus la moartea pilotului Oleksi Mes, cunoscut sub indicativul „Moonfish”, o figură notabilă în comunitatea aviației militare a Ucrainei.
Oleksii Mes’, a pilot of the Ukrainian Air Force, heroically fought his last battle in the skies.
— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) August 29, 2024
On August 26, during a massive russian missile and air strike, Oleksii shot down three cruise missiles and one strike UAV. He saved countless Ukrainians from deadly russian… pic.twitter.com/Wwc0BiUThO
Moonfish a fost printre primii piloți ucraineni antrenați să piloteze F-16 în SUA. El a fost recunoscut drept unul dintre cei mai vocali susținători din cadrul Forțelor Aeriene Ucrainene pentru achiziționarea de F-16.
El a promovat activ această cauză la Washington alături de „Juice”, un coleg ucrainean pilot de MiG-29 care a murit tragic într-un accident în urmă cu aproape un an.
Wall Street Journal a raportat pentru prima dată la 29 august că avionul F-16 a fost pierdut într-un accident la 26 august.
Acest lucru a fost confirmat ulterior de Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei, care a declarat că misiunea finală a lui Moonfish a implicat doborarea cu succes a trei rachete de croazieră și o dronă.
Contactul cu aeronava lui a fost pierdut în timp ce se apropia de o nouă țintă. Primele ipoteze au atribuit prăbușirea unei erori a pilotului, dar Bezuglaia indică un scenariu jenant.
Potrivit acesteia, F-16 a fost doborât de o rachetă sol-aer Patriot, o altă armă de fabricație americană, din cauza „lipsei de coordonare între unități”, potrivit Eurasian Times.
Pierderea unuia dintre piloții inițiali de F-16, care urmase un antrenament timpuriu și dobândise experiență critică de luptă, reprezintă un regres semnificativ.
Experții consideră că mai mulți factori limitează desfășurarea efectivă a acestor avioane fabricate în SUA de către Ucraina.
O preocupare majoră este programul de pregătire accelerată pentru piloții ucraineni.
Tranziția la F-16 americane a fost grăbită pentru a răspunde nevoilor urgente, lăsându-le piloților un timp inadecvat pentru a stăpâni pe deplin complexitățile acestor aeronave avansate. Această abordare grăbită a afectat inevitabil eficiența lor operațională.
Citește și: F-16 al Ucrainei, prăbușit după o misiune în care a distrus trei rachete rusești. Pilotul a murit
Locotenent-colonelul în retragere al armatei americane Earl Rasmussen a remarcat că pregătirea eficientă pentru un pilot de F-16 necesită de obicei doi ani, încorporând atât abilități de bază, cât și tactici avansate.
„De obicei, pregătirea unui pilot de F-16 durează aproximativ doi ani. Știți, aveți o combinație de pilotare de bază a unei aeronave și apoi modul de operare într-un mediu tactic comun, într-un mediu de arme. Deci acum avem un ucrainean care a trecut printr-un program de antrenament foarte rapid”, a spus el.
Citește și: F-16 ucrainene au intrat în luptă, doborând rachetele rusești. SUA au dat cea mai avansată variantă
În plus, lipsa Ucrainei de facilități și experiență cuprinzătoare de întreținere – în comparație cu țări precum România sau Polonia – exacerbează și mai mult aceste provocări, a subliniat Rasmussen.
Generalul Mikola Oleșciuk, comandantul Forțelor Aeriene Ucrainene, a declarat că sunt în decurs de stabilire cauzele prăbușirii avionului de luptă F-16, iar ancheta cu participarea partenerilor americani este în desfășurare.