Călin Georgescu, ridicat pe locul 5 în lume pe TikTok de o mega-rețea legată de Putin și Medvedev

DE Daniel Toșa | Actualizat: 08.01.2025 - 15:18
Călin Georgescu, ridicat pe locul 5 în lume pe TikTok de o mega-rețea legată de Putin și Medvedev - Foto: Profimedia images
Călin Georgescu, ridicat pe locul 5 în lume pe TikTok de o mega-rețea legată de Putin și Medvedev - Foto: Profimedia images

Călin Georgescu, ridicat pe locul 5 în lume pe TikTok și de o rețea legată de Putin și Medvedev. O rețea rusă de influență activă în Europa a fost utilizată pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu în alegerile prezidențiale anulate recent în România.

SHARE

Conform documentelor obținute de Financial Times, AdNow, o companie de publicitate online fondată de cetățeni ruși, a fost implicată în promovarea candidatului pro-Putin, Călin Georgescu, pe platforme precum TikTok.

Călin Georgescu, ridicat pe locul 5 în lume pe TikTok de o mega-rețea legată de Putin și Medvedev

Firma, inițial înregistrată în Moscova, a fost folosită anterior în campanii de dezinformare legate de vaccinurile occidentale împotriva COVID-19.

Raportul arată că AdNow a fost fondată în 2014 și a fost condusă de Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a fost director de comunicare pentru partidul de guvernământ Rusia Unită.

 În timp, compania și-a mutat sediul din Rusia în Bulgaria, unde continuă să opereze sub conducerea unui nou proprietar tot rus.

Acestea au fost dezvăluite pentru prima dată de BG Elves, un grup bulgar de experți în securitate cibernetică și de portalul românesc de investigații Snoop.

Citește și: SUA îi fac portetul lui Călin Georgescu: Combinație de nostalgie rusă, șarlatanie și Gwyneth Paltrow

„Se joacă cu ingineria socială, încearcă să declanșeze emoții pentru a vă forța să faceți clic pe anunțurile lor înșelătoare”, a declarat Petko Petkov de la BG Elves, care a analizat software-ul AdNow și a concluzionat că acesta utilizează o operațiune de profilare îmbunătățită care colectează informații despre utilizatori care pot fi exploatate în scopuri politice.

„Este foarte ușor să fii indus în eroare. Scopul final este să vă ceară datele personale.”

Citește și: „Ascultăm și nu judecăm”. Tag-ul misterios prinde viteză pe TikTok. Legătura cu Georgescu și AUR

Campania pro-Georgescu a implicat utilizarea unor influenceri români și interlopi de pe social media, care au fost ulterior audiați de autorități. Sponsorizările acestor influenceri sunt investigate pentru spălare de bani și finanțare ilegală. Mihai Rotariu, un om de afaceri român cu legături cu ultranaționaliști și cu ambasada Rusiei în România, a fost menționat în raport ca fiind un posibil colaborator al operațiunii.

Mai mult, documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile pro-ruse de extremă dreapta din România și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vaxxer, mistice și ultranaționaliste ale lui Georgescu.

Citește și: VIDEO Călin Georgescu vrea să scoată România din UE și NATO: "Nu ne interesează "cluburile" astea"

AdNow a funcționat ca un agent de publicitate online prin intermediul căruia clienții săi au putut să-i asalteze pe susținătorii lui Georgescu cu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani, a declarat Victor Ilie de la Snoop.

Intoxicarea prin dezinformare din timpul pandemiei de Covid-19

Dezvăluirile arată și că AdNow a fost implicată anterior în campanii de dezinformare masive în Franța și Germania, inclusiv printr-o firmă afiliată numită Fazze. Aceasta a fost implicată în discreditarea vaccinurilor Pfizer și AstraZeneca, în timp ce Rusia își dezvăluia propriile vaccinuri Sputnik pe care le prezenta ca fiind singura soluție la Covid-19.

Citește și: Propaganda rusească pro-Călin Georgescu: „România profundă aspiră la un regim așa cum e în Rusia”

Campania anti-vaccin a fost orchestrată de o companie numită Fazze, care a abordat influenceri francezi și germani pentru a răspândi știri false despre vaccinurile fabricate în SUA și Marea Britanie.

Un astfel de produs promovat prin intermediul AdNow a fost Toxic Off, o pastilă care pretinde că elimină paraziții și toxinele din corpul uman cu o rată de 100% de „îmbunătățire generală a sănătății”.

„AdNow este aici de ani de zile și livrează publicului reclame, dezinformări despre sănătate și escrocherii financiare, ceea ce i-a pregătit pentru o campanie abruptă precum cea de pe TikTok”, a declarat Ilie.

Citește și: Alexandr Dughin, "creierul lui Putin", îl laudă pe Călin Georgescu: "E foarte util pentru Rusia"

Citește și: Călin Georgescu recunoaște legăturile și întâlnirile cu "creierul lui Putin": "Îl cunosc pe Dughin"

„Într-o țară ca România, cu 19 milioane de oameni, dacă vezi 440 milioane de reclame într-o lună, toate fiind pentru fraude sau medicamente false, asta îi poate educa pe oameni să își piardă încrederea în știință, în rațiune.”

Călin Georgescu: "Vom alege de ce parte a istoriei vom fi" - Occident sau Rusia

Reamintim că rusofilul Călin Georgescu s-a declarat anterior un "admirator al lui Vladimir Putin". Mai mult, ideologul lui Putin, Alexander Dughin l-a lăudat de mai multe ori pe Călin Georgescu, ca fiind un un apropiat ideologiei ruse cu care Moscova va putea comunica mai ușor.

Într-o postare TikTok de tip podcastcu puțin timp înainte de alegeri, care a adunat 3,1 milioane de vizualizări și peste 85 000 de aprecieri, Georgescu a declarat poporului român că „nu votăm doar președintele pe 24 noiembrie, ci alegem de ce parte a istoriei vom fi”.

Citește și: Manipularea lui Călin Georgescu. Pagina "Pustoaica, Fetite Romania", convertită în România Ortodoxa

Mii de conturi false l-au promovat pe Călin Georgescu

În timpul campaniei lui Georgescu, conturile cu comportament de tip bot au fost foarte active în secțiunile de comentarii de pe TikTok, YouTube și Facebook. Bot-urile din social media sunt programe automate care imită comportamentul uman și încearcă să influențeze opinia publică.

Utilizarea roboților pentru a crește popularitatea unui candidat pe rețelele de socializare și pentru a răspândi informații eronate este o tactică care a mai fost utilizată pentru a influența alegerile în alte părți. Analizele efectuate de Universitatea Oxford în urma alegerilor prezidențiale din 2016 din SUA au arătat că de patru ori mai multe tweet-uri proveneau de la conturi automate care îl susțineau pe Donald Trump decât cele care o susțineau pe Hillary Clinton.

Citește și: Alexandr Dughin, ideologul lui Putin, îl laudă pe Călin Georgescu: "România va fi parte a Rusiei"

Rapoartele sugerează că mii de conturi false l-au promovat pe Georgescu prin videoclipuri și comentarii înainte de alegerile din România. Contracandidatul lui Georgescu, liderul USR, Elena Lasconi a constatat că inclusiv propria secțiune de comentarii TikTok a fost inundată cu mesaje pro-Georgescu.

Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu

Mai mult, în momentul în care căutai pe Tik-Tok cu totul alte informații în afara sprectului politic, ca sugestie de căutare îți apărea tot Călin Georgescu. În felul acesta, rusofilul care era pe cale să ajungă președintele României a ajuns în top 5 cel mai căutat cont din lume.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te