Atunci când a căutat o nouă agenție de publicitate/PR în Ucraina în toamna anului 2023, PepsiCo a pus condiția ca un potențial partener să excludă orice mențiune a războiului sau a sprijinului pentru Ucraina și armata sa în viitoarele comunicări.
Ce pretenții controversate a avut Pepsi în Ucraina. A „căzut la pace” cu Rusia?
"NU: menționarea războiului, ostilităților, agresiunii, personalului militar (din partea mărcii), Forțelor Armate ale Ucrainei. NU: susținerea Ucrainei și a armatei. NU: conotație negativă, crearea unui sentiment de "nesiguranță"", se arată în secțiunea "Restricții Pepsi" din brief.
Coaliția B4Ukraine a contactat birourile Pepsi din Ucraina și SUA pentru a cere o poziție cu privire la acest articol, dar la momentul publicării nu primise niciun răspuns.
Între timp, mesajul din 17 octombrie de pe pagina de Instagram a PepsiCo anunța că "voluntarii PepsiCo au distribuit kit-uri alimentare pentru 1.200 de familii din orașul Borodyanka, ale căror case au fost distruse".
Mesajul nu precizează cine anume a distrus cu brutalitate casele acestor oameni.
Poate pentru că profitul net al PepsiCo în Rusia a crescut anul trecut cu 333%, ajungând la 525 de milioane de dolari, iar compania a plătit aproximativ 115 milioane de dolari în taxe către Kremlin?
Tratând astfel de contribuții ca sprijin pentru economia statului agresor, Agenția Națională pentru Prevenirea Corupției din Ucraina (NACP) a inclus în septembrie PepsiCo pe lista sponsorilor internaționali de război.
Citește și: Cât va costa o Coca-Cola, din 1 ianuarie în Mega Image și Centrul Vechi? Scumpiri de cel puțin 10%
PepsiCo produce băuturi răcoritoare, sucuri, chipsuri, snacks-uri, produse lactate și alte produse alimentare sub principalele mărci Chester's, Chipsy, Lay's, Mirinda, Pasta Roni, Pepsi, Propel, Sandora, 7Up, Simba, Snack a Jacks, Sonric's, Tropicana etc.
Compania are 19 fabrici, aproximativ 20.000 de angajați, 40.000 de lucrători agricoli și 600 de locuri de muncă vacante în Rusia, potrivit NACP.
Compania a anunțat încetarea activităților de publicitate și a producției unor băuturi în Rusia în martie 2022, permițând în continuare vânzarea altor produse, precum formulele pentru sugari și alimentele pentru copii, după cum a spus PepsiCo, "a rămâne fidelă aspectului umanitar al afacerii sale".
Cu toate acestea, de fapt, compania continuă producția și distribuția de chipsuri, gustări și băuturi răcoritoare.
Potrivit Bloomberg, veniturile PepsiCo au crescut cu 16% în Rusia și profiturile s-au cvadruplat, iar producătorul de băuturi răcoritoare a declarat că operațiunile din Rusia au reprezentat 5% din veniturile nete consolidate pentru 2022, față de 4% cu un an înainte.
În prezent, emblematica cola Pepsi este vândută sub marca Evervess-Cola, deși Pepsi Cola obișnuită este încă ușor de cumpărat în supermarketurile din Rusia, din cauza așa-numitelor importuri paralele, când bunurile sunt importate fără permisiunea producătorului.
Criticată din cauza afacerilor cu Rusia
La începutul lunii septembrie a anului trecut, PepsiCo a fost criticată din cauza afacerilor sale din Rusia, când produsele firmei au fost abandonate de parlamentul finlandez și de operatorul companiei aeriene scandinave SAS, iar deja la 21 septembrie, în mod ironic, o rachetă rusească a avariat o fabrică PepsiCo din apropierea capitalei ucrainene Kiev.
O coaliție globală de organizații ale societății civile, B4Ukraine, solicită companiei PepsiCo să iasă cât mai repede din Rusia și guvernului american să emită un avertisment de afaceri, avertizând companiile americane cu privire la riscurile juridice, reputaționale și financiare tot mai mari pe care le implică desfășurarea de afaceri sub control militar în Rusia.
Citește și: De ce Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă în Rusia. Cam 500 de companii fac aşa
Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă pe piaţa de bunuri de consum din Rusia. Sute de companii au părăsit Rusia, din cauza invaziei din Ucraina, dar altele invocă preocupări legate de profituri – și chiar umanitare – drept motive pentru a rămâne acolo.