China construiește barje pentru invadarea Taiwanului. Copiază debarcarea în Normandia din 1944.
Trei dintre noile ambarcațiuni au fost observate la Șantierul Naval Guangzhou din sudul Chinei.
Barjele, inspirate după „Mulberry Harbours”, construite pentru debarcarea în Normandia în 1944, s-ar putea dovedi critice într-o invazie amfibie a Chinei în Taiwan.
Fiecare șlep are o lungime care se extinde în față, până la peste 120 de metri. Extensia poate fi folosită pentru a ajunge pe un drum de coastă sau pe o suprafață dură dincolo de plajă.
China construiește barje pentru invadarea Taiwanului. Copiază debarcarea în Normandia din 1944
La capătul de la pupa este o platformă deschisă care permite altor nave să andocheze și să descarce.
Unele dintre șlepuri au platforme ridicate ce pot fi coborâte pentru a oferi stabilitate chiar și pe vreme rea. În exploatare, barja ar acționa ca un dig pentru a permite descărcarea camioanelor și a tancurilor de pe navele transportoare.
Navele au un pod care ar putea fi folosit pentru a transporta tancuri și provizii pe terenuri de netrecut pe insula Taiwan, pe care China o consideră parte a teritoriului său.
Barjele amintesc de Mulberry Harbours construite pentru invazia aliată a Normandiei în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Asemenea acelor, acestea au fost construite extrem de rapid și după modele noi. Deși pare să fi existat un prototip mai mic încă din 2022, lotul acestor șlepuri a apărut abia recent, potrivit Naval News.
Dr Emma Salisbury, cercetător la Council on Geostrategy, a declarat pentru Naval News că orice acțiune de invadare a Taiwanului de pe continent ar necesita un număr mare de nave pentru a transporta rapid personal și echipamente peste strâmtoare, în special bunuri terestre, cum ar fi vehiculele blindate.
Aceste diguri mobile par deosebit de potrivite pentru o invazie.
„Ca pregătire pentru o invazie, sau cel puțin pentru a oferi Chinei opțiunea ca pârghie, m-aș aștepta să văd o creștere a construcției de nave care ar putea realiza acest transport”, a declarat dr. Salisbury.
Damien Symon, analist în domeniul apărării, care a analizat materialele, a remarcat că barjele sunt adecvate pentru a andocare cu marea flotă de feriboturi civile a Chinei.
Feriboturile roll-on/roll-off (RORO) din China sunt construite pentru a transporta vehicule militare, inclusiv tancuri de luptă principale grele. Astfel de exerciții se fac în mod regulat.
Dr. Salisbury continuă aceastp ipoteză.
„China construiește o flotă imensă de nave cu dublă utilizare - nave comerciale care ar putea fi rechiziționate cu ușurință pentru uz militar atunci când este necesar. Acestea includ în special nave roll-on/roll-off care ar fi perfecte pentru transportul vehiculelor militare – și au fost într-adevăr construite ținând cont de specificațiile militare.”
Cu barjele, China poate debarca pe orice teren de coastă
În prezent, forțele taiwaneze se antrenează pentru scenariul unui atac al Armatei de Eliberare a Poporului Chinez (PLA) ce ar trebui să aibă loc în câteva porturi puternic apărate.
Permițând forțelor Chinei să ocolească plajele stâncoase sau nepotrivite pentru vehicule grele, cum ar fi tancurile, barjele ar oferi mai multe fronturi pentru o invazie, în timp ce subțiază apărarea taiwaneză.
Viziunea tradițională este că există doar un număr mic de plaje pe insula principală Taiwan, care sunt potrivite pentru aterizări amfibii. Și acestea ar putea fi puternic apărate.
Citește și: China invadează Taiwan. Rusia pornește război în Europa. Le pot SUA opri? Care va fi rolul României
PLA ar putea pune mâna pe sate de pescari sau un port pentru debarcări la scară mai mare. Dar opinia a fost că orice încercare de a lua insulele cu forța ar însemna aterizarea în locuri previzibile. Noile barje schimbă acest scenariu „clasic”.
Întinderea extremă a podurilor înseamnă că soldații vor putea debarca în locuri considerate anterior nepotrivite, iar barjele vor putea livra tancurile direct pe un teren mai ferm sau pe un drum de coastă.
Acest lucru permite Chinei să aleagă noi locuri de debarcare și să complice încercările Taiwanului de organizare a apărării.
Citește și: Războiul Rusia-Ucraina se extinde. Alianța NATO ocupă Marea Baltică. Petrolierele rusești, arestate
China consideră Taiwanul ca parte a teritoriului său, deși a fost efectiv independent din 1949 și amenință în mod regulat cu incursiuni ale navelor de război și avioanelor de luptă care se opresc înainte de o confruntare directă.
Xi Jinping, liderul Chinei, a spus în mesajul său de Anul Nou că „reunificarea” cu Taiwan este inevitabilă.
„Oamenii de pe ambele maluri ale strâmtorii Taiwan sunt o singură familie. Nimeni nu poate rupe legăturile noastre de familie și nimeni nu poate opri tendința istorică de reunificare națională”, a spus el la postul de stat al Chinei.