Autostrăzile din Ungaria, construite pe fapte de corupţie de 38.000.000.000 euro. Cine a luat banii?

DE Florin Budescu | Actualizat: 11.05.2024 - 00:36
Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro - Foto: Profimedia Images
Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro - Foto: Profimedia Images
Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro - Foto: Profimedia Images
Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro - Foto: Profimedia Images

Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro. De multe lori, unii dintre noi au trecut spre Austria, prin Ungaria, pe autostrăzile construite.

SHARE

Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro. De multe ori, unii dintre noi au trecut spre Austria, prin Ungaria, pe autostrăzile construite în ţara vecină.

Dar în spatele acestui sistem de autostrăzi care te face să crezi că te afli în Germania sau Olanda se află fapte de corupţie.

Autostrăzile lui Viktor Orban înseamnă fapte de corupţie de 38 de miliarde de euro

UE lansează o procedură de infringement, privind concesiunile de autostrăzi pe 35 de ani, acordate de Ungaria, unor oameni de afaceri legați de Cabinetul Viktor Orban.

Comisia Europeană a inițiat o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, trimițând o scrisoare de punere sub infringement a Ungariei, "pentru nerespectarea normelor privind contractele de concesiune de autostrăzi".

Comisia a afirmat că concesiunea pe 35 de ani a unor autostrăzi din ţara vecină "nu a fost transparentă, în ceea ce privește valoarea estimată, nu a reușit să transfere suficiente riscuri de exploatare și a fost prelungită pentru o perioadă nejustificat de lungă, încălcând astfel legislația UE".

Citeşte şi: VIDEO 2 mai 2024, zi „istorică”. România se poate lăuda cu 1 km de tunel la nivel de autostradă

Valoarea contractelor de întreținere, operare și construcție a majorității autostrăzilor din Ungaria, câștigate de șapte fonduri de capital privat cu legături cu guvernul, este de cel puțin 38 de miliarde de euro, potrivit Radio Free Europe / Radio Liberty.

Dintre cele șapte fonduri, patru sunt deținute în totalitate de László Szíjj și trei de Lőrinc Mészáros, ambii oameni de afaceri cu legături strânse cu Guvernul Orbán. Mészáros este cel mai bogat om din Ungaria și un prieten din copilărie al premierului Viktor Orbán.

Citeşte şi: O firmă dubioasă din Moscova a cumpărat 24% din Strabag, care ridică baza NATO de la Kogălniceanu

"Lőrinc Mészáros a încheiat o afacere în valoare de cincisprezece mii de miliarde de forinți, cu statul", titrează ediţia în limba maghiară a Radio Europa Liberă.

Szabad Európa, cum se numeşte publicaţia maghiară, a dat în judecată anexele la contractul de concesiune a autostrăzii și s-a dovedit că faptul că Guvernul Orban a externalizat o mare parte din rețeaua internă de autostrăzi ar putea costa contribuabilii 15-17 mii de miliarde de forinţi.

Citeşte şi: VIDEO Unde se construiește prima intersecție de autostrăzi de tip turbion din România

Din cele șapte fonduri de capital privat care au câștigat tranzacția, s-a dovedit că patru sunt deținute în proporție de 100% de Szíjj și trei de Mészáros.

Concesiunea pe 35 de ani a Guvernului, către un consorțiu de companii private, îi costă pe contribuabilii maghiari mai mult decât se estimase anterior., după licitația anunțată în anul 2021.

Proprietarii au fost dezvăluiți

După mai bine de un an de litigii, Europa Liberă a primit anexele la contractul de concesiune a autostrăzii de la Oficiul Național de Concesiune (NKOI). Acest organism de stat a încheiat contractul, care de altfel este disponibil publicului.

Totuși, NKOI nu și-a pus la dispoziție anexele. Acestea dezvăluie cine sunt proprietarii finali ai misterioaselor fonduri de capital și câți bani are compania concesionară Magyar Koncesszios Infrastructura Fejlsztő Zrt. (MKIF), fondată de consorțiul condus de Themis, un fond de capital privat.

Consorțiul câștigător este format din șapte fonduri de capital privat: Themis, Vesta, Cronus, Via, Konzum PE, Opus New Way, Opus Bridge.

Ei deţin tot

Anexele conțin și declarațiile făcute de proprietarii fondurilor individuale de capital privat. Conform documentelor din anul 2021, László Szíjj a declarat că este proprietarul fondurilor de capital privat Themis, Via, Vesta și Cronus, în timp ce Lőrinc Mészáros deține fondurile de capital privat Konzum PE, Opus New Way și Opus Bridge.

Deci, nu numai că companiile sunt conectate direct la Lőrinc Mészáros și László Szíjj, prin administratorii fondurilor de capital privat, dar fondurile individuale de capital privat sunt deținute în mod specific, de către cei doi oameni de afaceri.

Acest lucru este important deoarece există foarte puține informații despre fondurile de capital privat în bazele de date ale companiilor publice și nu există date despre proprietarii finali. Se știe că 211 astfel de fonduri de capital privat sunt în prezent înregistrate de Banca Magyar Nemzeti.

Datele nu mai sunt disponibile, au fost secretizate

Anul trecut, portalul de investigații Direkt36 a reușit să afle cine sunt proprietarii unor fonduri de private equity, prin consultarea unei baze de date a Fiscului. De atunci, agenția guvernamentală a închis această lacună de securitate şi datele nu mai sunt disponibile.

Anexele au dezvăluit cât îi costă pe contribuabili faptul că guvernul a externalizat operarea și construcția autostrăzilor către Mészáros.

Foto: Profimedia Images

Anterior, a fost posibilă doar estimarea acestei sume, după ce Transparency International Ungaria, tot după o lungă procedură judecătorească, a primit calculele de fond pe care guvernul le-a întocmit înainte de anunțarea procedurii de concesiune.

Din documentele făcute publice de ONG-ul de luptă împotriva corupției, a reieșit că 12,6 miliarde de forinţi din banii contribuabililor vor merge către solicitantul câștigător, în 35 de ani.

PpP, mama şi tata corupţiei

Potrivit contractului inițial, statul va da în exploatare 1.666 de kilometri de tronsoane de drum, iar MKIF va putea primi o opțiune pentru încă 381 de kilometri de autostradă. Acestea sunt secțiunile construite în cadrul schemei PpP, în timpul guvernelor socialiste.

Esența investițiilor PpP ( parteneriat public-privat, adică bazat pe un parteneriat între sectorul public și cel privat) este că investiția realizată pe cheltuiala companiilor publice și private este construită și operată de un investitor privat, dar în final, în termenul convenit în contract, acesta devine proprietatea statului, la așa-numita valoare reziduală.

Astfel de practici economice au existat şi în România, în anii 90, dar s-au dovedit a fi generatoare de fapte de corupţie şi au fost abandonate.

Sume astronomice

Compania concesionară din Ungaria poate prelua și opera tronsoanele M5 și M6 până în anul 2056. (Contractul pentru tronsonul Dunaújváros, a M6, ​​pornind de la Érd expiră în anul 2026, la sud de acesta în anul 2038, în timp ce acela al M5 expiră în anul 2031.)

Ținând cont de aceste secțiuni, calculul de fond al guvernului a estimat un cost de 13,7 mii de miliarde.

Conform anexelor obținute de Europa Liberă, contractul conține o sumă semnificativ mai mare decât aceasta, adică, împreună cu etapele ulterioare, valoarea contractului este de 17,29 mii de miliarde de forinţi. Acestea sunt sume nete, adică nu includ TVA-ul de 27%.

Sumele se pot modifica, întrucât, conform contractului, taxele plătite de stat pot fi indexate. În anexe, ținta de inflație a Băncii Magyar Nemzeti (MNB) a fost calculată la 3%, pentru următorii 35 de ani.

Două tipuri de taxe

Cu toate acestea, potrivit datelor Oficiului Central de Statistică, inflația în anul 2022 a fost de 14,5%, în timp ce anul trecut a fost de 17,6%, adică de cinci până la șase ori mai mare decât cifra-țintă a BNM. Statul plătește MKIF două tipuri de taxe: o taxă de disponibilitate și o taxă de serviciu.

Rețeaua de bază va avea o lungime de 1.666 de kilometri, contractul de concesiune impunând și construirea de noi drumuri, în total 272 km, în timp ce 273 km vor necesita extinderea benzii. Prețul include și întreținerea și nivelarea la scară largă.

Prin urmare, plata de stat, de 15.000 de miliarde de forinţi, pentru rețeaua de bază, constă din două elemente: 8.580 de miliarde de forinţi, pentru construcție, și 6.492 de miliarde de forinţi, pentru exploatare și renovare.

Ei centrează, tot ei dau cu capul

În cazul celor 17.000 de miliarde de forinţi, pentru rețeaua de autostrăzi, extinsă cu rețeaua suplimentară, taxa de construcție este de 9.222 de miliarde de forinţi, iar taxa de exploatare este de 8.067 de miliarde de forinţi.

Fondurile de capital privat au declarat deja, la momentul depunerii cererii, că doresc să apeleze la subcontractanți.

Aceste companii sunt cele mai mari din sectorul intern de Construcții, care participă de obicei la achiziții publice: Duna Aszfalt Zrt., Hódút Kft., Közgép Zrt., Mészáros és Mészáros Kft. Ceea ce au în comun este că sunt deținute direct sau indirect tot de Lőrinc Mészáros și László Szíjj.

Bruxellesului nu-i place

Comisia Europeană a inițiat proceduri de infringement, pe încălcarea dreptului comunitar, împotriva Ungariei, privind regulile de la contractele de concesiune de autostrăzi. ONG-ul anticorupție Transparency International Ungaria a depus un raport, la organismul UE, în urmă cu doi ani.

Bruxelles-ul a dezvăluit diverse probleme legate de contractele de concesiune de autostrăzi. Potrivit punctului său de vedere, concesiunea pe 35 de ani acordată de Ungaria nu a fost transparentă, în ceea ce privește valoarea estimată a contractului, nu transferă suficient riscul operațional și este pe o perioadă nerezonabil de lungă, ceea ce încalcă legislația UE.

Problema poate fi că statul plătește o taxă fixă ​​companiilor private câștigătoare, deși esența concesiunii este că concesionarul își asumă riscul de exploatare, percepe taxele și acoperă costurile și își asumă riscurile care decurg din afacere.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te