MH370 a fost codul de zbor pentru o rută pe care compania aeriană a zburat din capitala Malaeziei, Kuala Lumpur, către Beijing.
Misterul întunecat al zborului MH370 al Malaysia Airlines, dispărut cu 239 de pasageri la bord
A devenit, de asemenea, prescurtarea pentru avionul Boeing 777-200 care a dispărut la 8 martie 2014.
De atunci, codul de zbor nu a mai fost utilizat - compania aeriană l-a retras la câteva zile după dispariția avionului, spunând că nu va mai folosi codul "în semn de respect" față de cei aflați la bordul aeronavei.
Cum a dispărut MH370?
MH370 a dispărut la scurt timp după ce a plecat din Kuala Lumpur, la ora locală 12:41 a.m. Zborul ar fi trebuit să dureze aproximativ șase ore pentru a ajunge la Beijing.
La ora 7:42 a.m., Malaysia Airlines a confirmat că a pierdut contactul cu avionul.
Citește și: VIDEO Scafandrii au ajuns pe fundul Great Blue Hole din Belize. Ce au găsit i-a îngrozit
Nu a existat niciun mesaj SOS prin radio și nu au existat nici alte mesaje din partea pasagerilor.
Zona de căutare a avionului MH370 - Foto: Profimedia Images
Autoritățile au încercat să pună cap la cap indicii folosind ultimele comunicări ale avionului cu controlorii de trafic aerian și informații de la transponderul radar al avionului și de la sateliți, deși acestea au oferit doar o imagine parțială a traseului pe care ar fi putut să îl urmeze avionul.
Citește și: Misterul disparițiilor subite din Triunghiului Bermudelor. Se crede că locul este „poarta spre iad”
"Nu au existat transmisii primite de la aeronavă după primele 38 de minute de zbor", se arată într-un raport final din 2018 al Biroului australian pentru siguranța transporturilor, care a participat la eforturile de căutare.
„Noapte bună”, ultimul mesaj al piloților
Autoritățile malaysiene au publicat transcrierea ultimelor comunicări ale piloților cu controlul traficului aerian, cu puțin timp înainte de pierderea contactului, în care unul dintre piloți este auzit spunând "Noapte bună, Malaysian trei, șapte, zero (MH370)" - o expresie folosită frecvent de piloți.
La scurt timp după aceea, la ora 1:21, în timp ce avionul era pe cale să intre în spațiul aerian vietnamez, transponderul aeronavei a încetat să mai trimită date de localizare. Apoi, avionul a efectuat un viraj brusc la stânga neprogramat, îndepărtându-se de la traiectoria de zbor planificată spre Beijing și întorcându-se spre Peninsula Malay, potrivit oficialilor de la acea vreme.
Panoul plângerii pentru pasagerii dispăruți din zborul MH370 - Foto: Profimedia Images
În zilele care au urmat, pe fondul unei căutări internaționale de amploare, anchetatorii și oficialii malaysieni au indicat că avionul a zburat probabil ore întregi după ce a încetat să mai comunice cu controlul traficului aerian. Acesta a fost încă detectat de sateliți până la ora 8:11 a.m. - 7 ore și jumătate după decolare, deși s-ar fi apropiat de limita de combustibil.
Najib Razak, prim-ministrul Malaeziei la momentul respectiv, a declarat că abaterea avionului de la cursul său părea să fie "deliberată" și că datele satelitare arătau că avionul ar fi putut lua contact ultima dată oriunde de-a lungul unuia dintre cele două coridoare largi: unul care se întinde din nordul Thailandei spre granița dintre Kazahstan și Turkmenistan, iar celălalt care se întinde din Indonezia spre Oceanul Indian.
Rudele anunțate după 10 zile de la dispariție
La zece zile de la dispariția avionului, Malaysian Airlines a contactat rudele celor dispăruți printr-un mesaj text, spunându-le că "regretă profund că trebuie să presupunem dincolo de orice îndoială rezonabilă că MH370 a fost pierdut și că niciunul dintre cei aflați la bord nu a supraviețuit". ... Trebuie să acceptăm acum că toate dovezile sugerează că avionul s-a prăbușit în Oceanul Indian".
Najib a mai spus că datele din satelit indică faptul că zborul "s-a încheiat în sudul Oceanului Indian".
Cine se afla la bordul MH370?
Doisprezece membri ai echipajului se aflau la bordul zborului, alături de 227 de pasageri din 14 țări. Cei mai mulți dintre pasageri, 153, erau chinezi.
Printre pasageri se numărau un grup de caligrafi chinezi, doi bebeluși, trei americani, o dublură a actorului Jet Li și un cetățean francez care călătorea cu doi copii.
Doi bărbați iranieni aflați la bordul zborului foloseau pașapoarte furate - dar oficialii Interpol au precizat că nu se crede că cei doi au legătură cu vreo activitate teroristă.
De ce a dispărut avionul?
Teoriile legate de dispariția avionului au acaparat lumea timp de aproape un deceniu. Însă, până în prezent, niciuna nu a fost dovedită.
Oficialii malaysieni au declarat dispariția avionului drept un „accident aviatic” în 2015, o măsură care a deschis calea pentru ca compania aeriană să plătească despăgubiri familiilor.
O teorie lansată de un grup de experți în aviație, reunit în 2018 de ediția australiană a emisiunii "60 Minutes", susținea că pilotul în vârstă de 53 de ani a vrut să își ia viața și a depresurizat avionul după ce a oprit transponderul și și-a pus o mască de oxigen, lăsându-i inconștient pe toți ceilalți din avion prin lipsă de oxigen.
Anchetatorii Biroului australian pentru Siguranța Transporturilor nu au fost de acord, afirmând că au crezut că toți cei din avion - căpitanul, copilotul său, însoțitorii de bord și cei peste 200 de pasageri - au fost inconștienți în momentul în care aeronava necontrolată a rămas fără combustibil și s-a prăbușit în apă.
În 2018, un raport întocmit de echipa de investigație a siguranței MH370 nu a oferit, de asemenea, niciun răspuns definitiv, afirmând că nu există dovezi clare cu privire la motivul pentru care avionul a deviat de la curs. Cu toate acestea, raportul a evidențiat deficiențe ale controlului traficului aerian din Malaezia, determinându-l pe șeful aviației civile a țării să își anunțe demisia.
Cronologie: Misterul zborului MH370 al Malaysia Airlines: „Noapte bună”
În ciuda unei căutări extinse care a implicat peste 30 de țări și 140 de nave, avionul nu a fost găsit niciodată.
O sumă estimată la 150 de milioane de dolari a fost cheltuită pentru această investigație de amploare, care a cercetat peste 120.000 de kilometri pătrați de fundul mării. A fost foarte dificil pentru că zona de căutare din Oceanul Indian este considerată una dintre cele mai dificile de pe Pământ.
Australia, China și Malaezia au făcut echipă pentru o căutare comună, dar și-au oprit eforturile în 2017, spunând că o eventuală căutare va fi reluată doar dacă apar dovei noi care vor indica o nouă locație specifică. O căutare privată condusă de o firmă americană s-a încheiat în 2018.
Cutia neagră a avionului nu a fost găsită niciodată. Totuși ceva s-a găsit
În iulie 2015, o bucată de resturi - asemănătoare cu o piesă de aripă găsită la avioane precum cel al Malaysia Airlines - a eșuat pe Reunion, o mică insulă din Oceanul Indian. Elementul, cunoscut sub numele de flaperon, a fost examinat de experți francezi, care au ajuns la concluzia că fragmentul aparținea avionului MH370.
Fragmentele avionului MH370 - Foto: Profimedia Images
De atunci, au fost găsite câteva obiecte personale, eșuate pe plaje din locuri precum Madagascar.
Anchetatorii australieni au afirmat în raportul lor că resturile au oferit "noi informații semnificative despre cum și unde și-a încheiat zborul aeronava".
Fragmentele avionului MH370 - Foto: Profimedia Images
După ce au analizat deriva resturilor și au combinat-o cu datele de comunicare prin satelit, ei au spus că "o zonă de mai puțin de 25.000 de kilometri pătrați" la nord de zona de căutare anterioară avea "cea mai mare probabilitate de a se găsi epava avionului MH370".
Fragmentele avionului MH370 - Foto: Profimedia Images
Cu toate acestea, oficialii au declarat că, fără "dovezi credibile", o nouă căutare nu va fi aprobată.
Ce spun familiile victimelor de la MH370?
Mulți membri ai familiilor continuă să caute răspunsuri. Voice370, un grup de rude ale celor aflați la bord, a emis o declarație în luna martie 2023, cu doar câteva zile înainte de a noua aniversare a dispariției avionului, în care a cerut oficialilor să nu renunțe la căutări.
"Atâta timp cât rămânem în întuneric cu privire la ceea ce s-a întâmplat cu MH370, nu vom putea niciodată să prevenim o tragedie similară", a scris grupul. "În consecință, considerăm că este o chestiune de importanță capitală ca căutarea MH370 să fie dusă până la capăt".