Chestionat de Newsweek, Guvernul a refuzat să spună dacă România a participat la negocierile privind rutele de export de cereale.
Potrivit oficialilor ONU, conform acordului încheiat între Kiev și Moscova, acestea sunt punctele principale:
Un grup format din personal turc, ucrainean și al ONU va monitoriza încărcarea cerealelor pe nave în porturile ucrainene - în principal Odesa, Cernomorsk și Iuzhni - înainte de a naviga pe o rută planificată în prealabil prin Marea Neagră, care rămâne puternic minată de forțele ucrainene și rusești.
Navele pilot ucrainene vor ghida navele comerciale care transportă cereale pentru a naviga prin zonele minate din jurul coastei, folosind o hartă a canalelor sigure aflată în posesia părții ucrainene.
Navele vor traversa Marea Neagră spre strâmtoarea Bosfor din Turcia, fiind monitorizate îndeaproape de un centru comun de coordonare aflat în Istanbul, care va conține reprezentanți ai ONU, Ucrainei, Rusiei și Turciei.
Navele care intră în Ucraina vor fi inspectate sub supravegherea aceluiași centru comun de coordonare pentru a se asigura că nu transportă arme sau muniție ce ar putea fi folosite pentru a ataca partea ucraineană. Potrivit acordului, pe aceeași rută sigură se vor relua și exporturile de cereale din Rusia.
Părțile rusă și ucraineană au convenit să nu atace niciuna dintre navele comerciale sau porturile angajate în inițiativa de transport de cereale vitale, în timp ce în porturile ucrainene vor fi prezenți observatori ONU și turci pentru a delimita zonele protejate de acord. Oficialii ONU au subliniat că acordul de prevenire a atacurilor a inclus doar zone specifice din porturile ucrainene acoperite de acordul privind cerealele.
Punctele albastre de pe hartă indică porturile cotrolate de ucraineni, iar cele roșii de ruși, potrivit The Guardian.
Punctul 1 reprezintă portul de monitorizare a încărcăturii de către oficiali din Turcia, Ucraina și ONU.
Punctul 2 - Navele ucrainene ghidează navele comerciale pe căi sigure prin zonele minate de-a lungul coastei.
Punctul 3 - Navele vor fi monitorizate de aceiași reprezentanți, ai Turcia, Ucraina și ONU, în timp ce traversează Marea Neagră spre Strâmtoarea Bosfor.
Citește și
Exporturile de porumb ale României ar putea scădea din cauza secetei. Cât s-a livrat anul trecut
Ministrul Bogdan Aurescu: „2,7 milioane de tone de cereale ucrainene au tranzitat România până acum”
Președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a menționat că, prin traficul naval care va începe în zilele următoare, „vom inaugura un nou coridor de la Marea Neagră către multe țări din lume”.
Newsweek a cerut lămuriri. Guvernul nu a răspuns
Pe data de 12 iunie, Newsweek România a cerut lămuriri de la guvernul României după ce „o sursă informată de rang înalt a declarat pentru Izvestia că la Istanbul au loc negocieri pe tema exportului de cereale ucrainene ce implică state de la Marea Neagră: Turcia, România și Bulgaria”.
Am cerut să aflăm dacă există din partea României un negociator în discuțiile la nivel international pentru ieșirea din ceea ce comun se cheamă criza grâului din Ucraina. Dar și ce soluții de transport al cerealelor/produselor din Ucraina prin România a propus țara noastră.
Guvernul ne-a spus: „Referitor la solicitarea dvs. înregistrată cu nr.115/DCRP/2022, vă informăm că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001, art. 7, veţi primi un răspuns în termen de 30 zile calendaristice de la data înregistrării”.
Cele 30 de zile au expirat.
Citește și: VIDEO Turcia și Rusia, negocieri pentru scoaterea cerealelor prin Marea Neagră. România, implicată
Lipsa infrastructurii din România îngreuna exporturile
Apropierea portului Constanța atât pe cale terestră de Ucraina, cât și pe cale maritimă de Canalul Suez făceau din România cel mai bun candidat pentru rutele de aprovizionare, potrivit analiștilor de la Al Jazeera.
Însă ritmul relativ lent în care cerealele ucrainene tranzitau portul românesc a fost determinat de dificultățile legate de transportul unor volume mari de cereale din Ucraina către Constanța pe cale terestră sau prin Dunăre, din micile porturi ucrainene Ismail și Reni.
Punctele de trecere a frontierei terestre a României cu Ucraina și Moldova au fost blocate în ultimele săptămâni de cozi de camioane și vapoare ce așteptau zile întregi pentru verificări vamale.
Cu trenul, principala dificultate era diferența de ecartament dintre căile ferate ucrainene și cele din UE, vagoanele de tren având nevoie de ajustări înainte de a putea trece în România, ceea ce ducea la o viteză de tranzit redusă, trenurile așteptând săptămâni întregi pentru a trece.
Ce pierde România
Newsweek România a prezentat, în exclusivitate, dimensiunea și implicarea României în exporturile de cereale din Ucraina. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a oferit o serie de informații și date detaliate despre traficul de mărfuri pe relația Ucraina. România a devenit o rută importantă de evacuare a cerealelor, după ce mai multe orașe-port ucrainene au fost cucerite de ruși. Traficul total de mărfuri pe relația Ucraina, derulat prin Portul Constanța, a fost de 1,5 milioane tone de la startul războiului.
În intervalul 01.05 – 30.06.2022, media zilnică de descărcare cereale este de 22.710 tone/zi.
După acordul de la Instambul, exporturile din Ucraina prin Constanța vor dispărea sau se vor reduce foarte mult.
Citește și: EXCLUSIV 1.000.000 tone cereale din Ucraina, prin Portul Constanța de la începutul războiului