Autoritățile de la Beijing au ordonat companiilor aeriene din China să nu mai accepte nicio livrare de avioane americane Boeing, ca răspuns la decizia președintelui SUA, Donald Trump, de a impune „tarife reciproce” de 145% pentru produsele chinezești importate, relatează Reuters, citând surse Bloomberg News.
Citește și: Războiul economic al lui Trump, ca la „păcănele”. SUA pune Chinei 145%, China pune SUA 125%
Războiul economic al lui Trump: China „doboară” Boeing. A ordonat operatorilor să nu mai ia avioane
Iar efectul pe burse a fost imediat. Acțiunile Boeing, care consideră China una dintre cele mai mari piețe de creștere și unde rivalul european Airbus deține o poziție dominantă, erau în scădere cu 0,5% în tranzacțiile de la prânz, după numai câteva ore de la ordinul Beijingului.
Industria aerospațială globală este târâtă într-un război comercial condus de SUA, constructorii de avioane, companiile aeriene și furnizorii revizuind contracte în valoare de miliarde de dolari, după ce furnizorul american Howmet Aerospace a aprins dezbaterea cu privire la cine ar trebui să suporte costul tarifelor.
Citește și: China a trecut la un mod de operare de tip ”stare de război”: cetățenii și-au anulat concediile
Confuzia cu privire la modificarea tarifelor ar putea lăsa livrările de avioane în suspensie, unii directori executivi ai unor companii aeriene declarând că vor amâna livrarea de avioane în loc să plătească taxe.
Primele trei companii aeriene din China - Air China, China Eastern Airlines și China Southern Airlines au planificat livrarea a 45, 53 și, respectiv, 81 de avioane Boeing între 2025 și 2027.
China interzice și cumpărarea de piese americane pentru avioane. Avionul chinezesc C919, oprit sau mort?
De asemenea, Beijingul a cerut ca transportatorii chinezi să oprească achizițiile de echipamente și piese legate de aeronave de la companiile americane, se arată în raportul Bloomberg. Reuters nu a fost în măsură să confirme independent raportul.
Două surse din industria aerospațială au declarat pentru Reuters că nu au fost avertizate în mod independent cu privire la o interdicție generală din partea Chinei privind piesele de aeronavă americane.
Analiștii au declarat că o întrerupere pe termen scurt a livrărilor către China nu ar avea un impact major asupra Boeing, deoarece producătorul de avioane ar putea redirecționa aceste avioane către alte companii aeriene și pentru că Airbus nu are capacitatea de a aproviziona singur această țară.
Citește și: Tarifele lui Trump au un „efect secundar pozitiv”. Tot mai multe state vor să facă comerț cu Europa
Chinei i-ar fi mai greu să interzică importurile de componente americane noi pentru a susține flota sa existentă de aeronave, inclusiv modelul chinezesc C919.
„Dacă China nu mai cumpără componente de aeronave din SUA, programul C919 este oprit sau mort”, a explicat analistul Ron Epstein de la Bank of America.
Guvernul chinez analizează modalități de a oferi asistență companiilor aeriene care închiriază avioane Boeing și care se confruntă cu costuri mai mari, a relatat Bloomberg News.
China a fost prima care a reținut la sol avioanele Boeing 737 MAX după ce două accidente fatale în 2018 și 2019 au ucis aproape 350 de persoane. De asemenea, China a suspendat majoritatea comenzilor și livrărilor de avioane în 2019.
Boeing a refuzat să comenteze.
Oprirea livrărilor către China marchează încă un eșec pentru producătorul de avioane, care se redresează lent după un an dificil, marcat de o grevă a forței de muncă, o supraveghere sporită a reglementărilor și perturbări persistente ale lanțului de aprovizionare.
Acțiunea Beijingului urmează deciziei sale de săptămâna trecută de a crește taxele asupra importurilor din SUA la 125%, ca represalii împotriva tarifelor americane, ceea ce ar crește semnificativ costul avioanelor Boeing destinate transportatorilor chinezi și ar putea determina companiile aeriene să ia în considerare alternative precum Airbus și operatorul național COMAC.