Aeronava se afla la aproximativ 100 de mile (160 de kilometri) de Moskva, potrivit cotidianului, citat de News.ro.
Sute de marinari care se aflau la bordul crucişătorului ar fi murit, după ce nava a fost atinsă de cel puţin o rachetă ucraineană antinavă de tip Neptun.
Scufundarea dramatică a acestei nave a redus probabilitatea unui asalt cu amfibie la Odesa şi a aplicat o lovitură capacităţilor Rusiei la Marea Neagră.
Avionul de tip Boeing P8 Poseidon, estimat la 330 de milioane de lire sterline (peste 397.000 de euro), este cel mai sofisticat avion de vânătoare de submarine şi detectare de nave din arsenalul Statelor Unite.
Aeronava poate plasa în apă geamanduri sonore pentru a detecta vase inamice şi este echipată cu un radar sofisticat, de tip APY-10.
Principalele capacităţi ale navei sunt clasificate, însă experţi au estimat că P8 Poseidon poate cartografia o zonă radar transversală de 10.000 de metri pătraţi de la o distanţă de 220 de mile (354 de kilometri), ceea ce înseamnă că Moskva se afla în raza de acţiune a aeronavei în momentul în care s-a scufundat.
Aeronava cu codul hexadecimal AE681B a decolat la 13 aprilie de la baza aeriană navală Sigonella, în Sicilia, şi s-a îndreptat către Marea Neagră. Ea a fost detectată deasupra Mării Mediterane la ora (Londrei) 13.32 (15.32, ora României).
Avionul a survolat Balcanii şi Bulgaria, după care a ajuns în zona coastei României la Marea Neagră după-amiaza, potrivit site-ului FlightRadar24.
Ultima poziţie înregstrată a avionului american de spionaj este Valea Nucarilor, în Româna, la aproximatv 12 mile (aproximativ 20 de kilomertri) de frotiera cu Ucraina, la ora (Londrei) 15.27 (17.27, ora României).
La acel moment, Boeingul P8 Poseidon se afla la mai puţin de 100 de mile de locul în care se afla crucişătorul Moskva şi a ”dispărut” de pe monitoarele FlightRadar24, ceea ce înseamnă că a coborât de la altitudinea de 29.000 de picioare (aproximativ 8.840 de metri) la 11.900 de picioare (aproxmativ 6.320 de metri).
Locul în care s-a aflat Boeingul P8 Poseidon în următoarele două ore şi 56 de minute este necunoscut.
Avionul de spionaj american a ”reapărut” la ora (londrei) 18.23 (20.23, ora României), în timp ce zbura către coasta Mării Negre, la Casimcea, în România, la aproximativ 37 de mile (aproximativ 60 de kilometri) de ultima poziţie documentată.
Citește și:
Președintele Consiliului European, Charles Michel a ajuns miercuri dimineață la Kiev
Comandantul pușcașilor marini din Mariupol propune două opțiuni pentru recucerirea orașului
Potrivit unor experţi în apărare, acest tip de aeronavă îşi opreşte de obicei transponderul, un dispozitiv care-i înregistrează locul în care se află, atunci când intră într-o zonă de conflict.
După 19 minute, avionul de spionaj a ”dispărut” din nou de pe radar şi a ”reapărut” 42 de minute mai tâziu în apropiere de Abrud, în sudul României, la ora (Londrei) 19.24 (21.24, ora României) , de unde a pornit înapoi către Sigonella.
Primele informaţii despre lovirea Moskva au apărut la ora (Londrei) 20.42 (22.42, ora României), când un voluntar cu legături cu armata a postat un mesaj pe Facebook.
La ora (Londrei) 22.31 (joi, 0.31, ora României), guvernatorul ucrainean al Odesei a confirmat pentru prima oară, în mod oficial, atacul.
Secretarul american al Apărării Lloyd Austin a recunoscut, luna aceasta, faptul că Statele Unite oferă informaţii clasificate armatei ucrainene în regiunea Donbas - prima recunoaştere a împărtăşirii unor informaţii clasificate cu Kievul.
Prezenţa avionului american de spionaj la 13 aprilie este ”neobişnuită”, dar ”nu complet ieşită din comun”, declară cotidianului britanic o analistă americană independentă de date de aviaţie, Amelia Smith.
Un număr uşor mai mare de avioane decât de obicei survola în acea zi coasta Mării Negre, precizează ea.
”Am efectuat misiuni de patrulare aeriană limitate în largul coastei României (la Marea Neagră), în cadrul susţinerii noastre a flancului de est al NATO. Însă nu vom oferi detalii despre probleme operaţionale”, declară The Times un oficial american de rang înalt din cadrul Apărării.