Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România, a răspuns la câteva întrebări legate de activitatea și intențiile de viitor ale grupului francez în țara noastră.
Newsweek România: Care sunt rezultatele Veolia România în prima jumătate a acestui an?
Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România: Pe piața românească, Veolia oferă soluţii sustenabile pentru gestionarea serviciilor publice de alimentare cu apă, canalizare, ape uzate şi energie.
Cu aproape 20 de ani de experienţă locală, ne dorim să contribuim activ la dezvoltarea urbană a comunităților din București, Ploiești și Iași.
Pentru București, Veolia acționează prin Apa Nova Bucureşti, al cărei principal obiect de activitate îl constituie gestionarea resurselor de apă, tratarea şi distribuţia apei către consumatori, evacuarea apelor uzate şi a apelor meteorice de pe teritoriul capitalei.
Totodată, Apa Nova București operează și Stația de Epurare Ape Uzate a Municipiului București de la Glina.
Veolia Apă Servicii (VAS) oferă servicii pentru Administrația Prezidențială, Parlamentul României și Aeroportul Internațional Henri Coandă, dar și pentru centre comerciale și instituții de cercetare.
Compania este operator al serviciului public de alimentare cu apă din orașul Otopeni, începând cu anul 2007, pentru o perioadă de 25 de ani, dar și pentru orașul Chitila, din 2016, pentru o perioadă contractuală de 10 de ani.
VAS a achiziționat în luna iunie Vital Blue Aqua, furnizorul local al serviciului de alimentare cu apă și de canalizare pentru orașul Popești Leordeni.
Folosim tehnologie de ultimă generație pentru ca apa brută să ajungă la populație la o calitate optimă
În Iași, refacerea și optimizarea sistemului de distribuție CET a fost și este realizată printr-un parteneriat solid între Veolia România, locuitori și autorități deopotrivă.
În Ploiești, Veolia România, prin cele două entități ale sale, Veolia Energie Prahova și Apa Nova Prahova, oferă serviciile de apă şi energie şi un program competent de întreţinere a sistemului, reparaţii curente planificate şi reparaţii capitale.
Astfel, în 2019 ne-am propus să continuăm creșterea activității și anticipăm atingerea unei cifre de afaceri de aproximativ 1,5 miliarde lei la nivelul Veolia România.
Ne dezvoltăm pe mai multe paliere, prin toate entitățile prin care suntem prezenți în țară, și facem investiții constante pentru a atinge niveluri de perfomanță superioare.
Ce investiții aveți în plan pe termen scurt și mediu?
Pentru anul 2019, sunt prevăzute investiții în valoare totală de 188 milioane lei. O mare parte din aceste investiții sunt direcționate pentru dezvoltarea și reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă și canalizare și a celor de energie termică, pentru combaterea unora dintre problemele pe care aceste sisteme le au.
Ne-am concentrat eforturile și vom continua să o facem pentru alocarea de fonduri în infrastructură și echipamente, un aspect esențial considerând starea și vechimea acestora în general, în orice oraș din România.
De asemenea, programul de investiții a atras după sine și creșterea eficienței operaționale.
De exemplu, la Veolia Energie Iași am dat în funcțiune o centrală de cogenerare, care produce în același timp și energie termică, și energie electrică.
Este încă un pas important pe care îl facem în eficientizarea consumului de resurse.
Care sunt noile tehnologii pe care le folosiți pentru gospodărirea apei? Cum pot fi reduse pierderile de apă și, implicit, costurile de exploatare?
Apa Nova București intervine de-a lungul întregului circuit al apei prin captarea acesteia din mediul natural, producerea și distribuția apei potabile și colectarea și transportarea apelor uzate.
Până să ajungă în casele oamenilor, apa furnizată de Apa Nova București parcurge un drum lung, pornind de la stadiul de apă de râu, până la cel de apă numai bună de băut.
Astfel, apa trece printr-un proces tehnologic amplu de tratare, care presupune captarea si decantarea apei, filtrare, ozonare, clorinare și nu în ultimul rând stocarea și distributia acesteia.
Trebuie subliniat faptul că toate procesele tehnologice de fabricare includ ceea ce în limbaj de specialitate se numește BAT - best available technologies.
De la stațiile de tratare a apei, până la staţiile de pompare, folosim tehnologie de ultimă generație pentru ca apa brută să ajungă la populație la o calitate optimă pentru consum și cu cât mai puține pierderi pe traseu.
Conform prevederilor contractului de concesiune încheiat cu Municipiul București, compania noastră a elaborat proiectul ,,Master Planul Serviciului de alimentare cu apă și de canalizare a Municipiului București“, care prevede strategia de dezvoltare a sectorului de apă și apă uzată cu un orizont de 30 ani.
Aria de studiu a Master Planului cuprinde atât Bucureștiul, cât și cele 23 de localități limitrofe.
De la preluarea contractelor de concesiune s-au realizat investiții totale in valoare de 585 milioane euro din care în domeniul concedat în valoare de 493 milioane euro astfel: pentru sistemele de tratare și alimentare cu apă, canalizare și epurarea apelor uzate din București s-au alocat 451 milioane euro, pentru Ploiești 41 de milioane de euro, iar pentru Otopeni 1 milion de euro, în timp ce pentru utilaje, echipamente, autovehicule, implementarea de proiecte informatice, securitatea muncii, îmbunătățirea condițiilor de muncă ale salariaților precum și pentru creșterea calității serviciilor s-au alocat până în prezent aproximativ 92 milioane euro.
Ce soluții oferă Veolia pentru reducerea costurilor de energie? Cum pot fi aplicate în România?
Tehnologia de azi ne oferă oportunități continue și ne obligă să răspundem și să ne aliniem pe toate palierele operaționale.
Ne-am concentrat pe dezvoltarea de proiecte pe care încercăm să le orchestrăm în jurul consumatorului, pentru ca el să beneficieze de toate aceste progrese, atât în serviciile de furnizare de apă și canalizare, cât și în serviciile de furnizare a apei calde și a căldurii.
Aici putem menționa investiția în centrala de cogenerare de la Iași, prima de acest gen pe care Grupul Veolia o făcut-o în România.
Este un pas important pe care îl facem în eficientizarea consumului de resurse. Tehnologia implementată permite generarea de apă caldă/căldură și energie electrică simultan, ceea ce înseamnă că folosim mai puțin combustibil, în timp ce eficientizăm serviciile oferite către clienți.
Care sunt domeniile în care pot fi aplicate soluțiile Veolia?
Soluțiile propuse de grupul nostru sunt aplicabile în domenii de activitate cum ar fi gestionarea serviciilor publice de alimentare cu apă, canalizare, epurare ape uzate şi energie dar și economie circulară, eficiență energetică, tratarea poluării dificile, dezafectarea și gestionarea echipamentelor industriale ajungându-se la finalul ciclului de viață.
Aceste domenii de activitate pe care le-am creat reprezintă o nouă frontieră pe piețele serviciilor de mediu și scena pe care se conturează viitorul grupului nostru și al clienților săi municipali și industriali.
Care este strategia de reciclare a deșeurilor din material plastic?
Îmi place în mod deosebit ceea ce spune Antoine de Saint Exupéry: „Noi nu moștenim lumea de la părinții noștri, noi împrumutăm lumea de la copiii noștri“.
Și asta se traduce în direcțiile de dezvoltare ale Grupului Veolia, care sub sloganul de brand „Regenerăm Planeta“ activează continuu la nivel internațional ca expert în gestionarea optimizată a resurselor.
Problemele legate de apă, energie și gestionarea deșeurilor au pus viitorul omenirii sub semnul întrebării.
Răspunsul la aceste provocări constă în adoptarea de fiecare dintre noi a unor soluții durabile, în a face trecerea de la un simplu consum de resurse la o utilizare responsabilă, eficientă și care să permită regenerarea acestora.
Cu o expertiză de peste 160 de ani, Veolia proiectează constant soluții alternative și dezvoltă modele eficiente de utilizare a resurselor, protejându-le și facilitând conservarea acestora.
Promovarea economiei circulare, care să permită limitarea utilizării de noi resurse, implementarea soluțiilor tehnologice de reciclare a aerului sau a soluțiilor de producere a energiei din biomasă, tratamentul reziduurilor de medicamente din apele reziduale reprezintă doar câteva exemple prin care inovația sustenabilă este aplicată în cadrul companiei.
Compania Veolia colectează și sortează la nivel internațional 250.000 de tone de plastic pe an și le reciclează, evitând astfel 100.000 de tone de emisii de CO2 pe an (cantitate echivalentă cu emisiile produse de 14.000 de oamenii).
Toate aceste eforturi sunt în linie cu viziunea Grupului Veolia în ceea ce privește noua economie a materialelor plastice sau economia circulară care funcționează pe principiul utilizării celor mai noi tehnologii pentru a transforma deșeurile din plastic în materie primă ce poate fi reutilizată.
Ce proiecte de responsabilizare socială aveți în plan?
Educația este una dintre direcțiile și preocupările noastre de CSR, dorindu-ne să contribuim la creșterea valorii educaționale în comunitățile în care activăm și nu numai.
Istoria, experiența, realitatea ne demonstrează că este o evidentă legătură între educație și evoluția economică – a unei comunități, a unei companii, a unei economii, a unei țări.
De aceea, Apa Nova București, o companie Veolia, și-a asumat rolul de educator în societate și a demarat campania de conștientizare „Povești cu Final Fericit“ cu scopul de a ajuta la conturarea unui București actual, care este responsabil când vine vorba despre folosirea corectă a sistemului de canalizare.
Din păcate, consecințele generate de obiceiul românilor de a arunca în canalizare grăsimi solidificate, detergenți, materiale textile etc., sunt poluarea apelor și a mediului înconjurător.
Totodată, deoarece puțini sunt cei care cunosc întreg procesul prin care este produsă apa potabilă de care se bucură peste 2 milioane de locuitori ai capitalei, am inaugurat escape room-ul H2Out, cu scopul de a educa publicul în ceea ce privește circuitul pe care îl parcurge apa de la râu până la robinet și cuprinde elemente din procesul de captare, tratare și distribuție a apei.
Veolia este partener finanțator al echipei Petrolul Ploiești
Apa este o resursă finită care trebuie apreciată, povestea camerei și mecanismul „de ieșire“ al jocului interactiv transmite jucătorilor eforturile considerabile din spatele oricărui pahar de apă potabilă.
De multe ori, complexitatea proceselor de producție, tratare și distribuție din spatele fiecărui pahar de apă este o necunoscută pentru consumatori, lucru pe care dorim să îl schimbăm.
De aceea, Apa Nova a creat acest instrument neconvențional, o premieră în manieră de comunicare pentru o companie cu un profil și domeniu de activitate precum cel al nostru.
Sportul reprezintă un element esențial, ce a confirmat implicarea activă a companiei în viața comunității. Susținerea echipei de fotbal prahovene Petrolul Ploiești reprezintă pentru comunitatea ploieșteană revitalizarea unui simbol local.
Veolia este partener finanțator al echipei de fotbal și asigură un buget necesar obiectivelor propuse: promovarea în Liga I.
Mai mult, presupune un parteneriat unic în România și o inițiativă ce contribuie la menținerea unei echipe ce reprezintă vocea comunității locale.
De asemenea, Veolia este sponsor al Federației Române de Tenis de Masă, un sport cu rezultate foarte bune la
nivel mondial.
Bătălia pentru reciclarea plasticului
Cum credeți că pot fi făcuți oamenii să conștientizeze pericolul pe care îl reprezintă plasticul pentru mediul înconjurător?
Consider că media ar trebui să dezvăluie din ce în ce mai mult repercusiunile consumului excesiv de plastic.
Este necesar să punem accent pe acest subiect pentru că, uneori, pierdem din vedere cum sunt afectate resursele esențiale.
Plasticul este supus unui proces îndelungat de descompunere care poate dura de la zeci până la sute de ani
În primul rând trebuie să înțelegem că plasticul, spre deosebire de alte materiale, este supus unui proces îndelungat de descompunere care poate dura de la zeci până la sute de ani de zile, ceea ce înseamnă că efectul poluant este unul pe termen lung.
Oamenii ar trebui să recurgă la soluții alternative, precum reutilizarea pungilor existente sau alegerea unei pungi din material textil sunt variante prin care putem diminua consumul în exces de plastic.
La finalul anului trecut am semnat un partene-riat cu Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“ cu scopul de a crește și mai mult gradul de informare a publicului larg cu privire la efectele negative ale utilizării plasticului în exces.
Muzeul Antipa a găzduit diorama multimedia „Plasticul, noua specie de prădător acvatic“, o instalație interactivă despre impactul plasticului în ecosistemele acvatice.
În acest sens, Muzeul a găzduit o dioramă interactivă pe care Veolia a dezvoltat-o și prin care am vrut să le explicăm oamenilor în mod ludic cum vor arăta oceanele dacă ritmul actual al consumului iresponsabil de plastic va continua.
Diorama înfățișează modul în care oamenii își pun amprenta asupra mediului.
Cum vedeți implicarea instituțiilor de stat și a companiilor private într-o campanie comună?
Toate entitățile parte a Veolia România urmăresc gestionarea optimizată a resurselor, fie că vorbim despre calitatea apei furnizate și un sistem de canalizare funcțional, fie despre utilizarea sistemelor centralizate de încălzire în detrimentul centralelor de apartament.
Toate acțiunile noastre se realizează prin implicarea reprezentanților instituțiilor de stat cu care colaborăm.
Urmărim împreună îmbunătățirea continuă a calității serviciilor dar și creșterea gradului de informare pe diferite teme.
___________
Articol realizat cu ocazia aniversării Zilei Franței - 14 iulie