Cum a generat Suszi SRL o șpagă de două milioane de lei la Agenția de Salvare a Vieților pe Mare

DE Petru Zoltan | 01.07.2021 - 13:07
Cum a generat Suszi SRL o șpagă de două milioane de lei la Agenția de Salvare a Vieților pe Mare/FOTO: Facebook
Cum a generat Suszi SRL o șpagă de două milioane de lei la Agenția de Salvare a Vieților pe Mare/FOTO: Facebook

Daniel Manole, directorul Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare din Ministerul Transporturilor, a primit o șpagă de 2.000.000 lei după ce a cumpărat patru nave în valoare de 85 de milioane lei de la firma Suszi SRL, patronată de constănțeanul Petru Ogrinji.

SHARE

Firma lui Ogrinji a mai livrat în 207 alte două nave, în valoare de 50 de milioane lei, nave fabricate în Estonia, tot către Agenția condusă de Manole. Pe lista clienților firmei Suszi se află și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, care a cumpărat ambarcațiuni de intervenție și salvare în valoare de nouă milioane euro.

Comision de 3%: 2.000.000 lei pentru Manole

Direcția Națională Anticorupție a anunțat că directorul Daniel Manole a fost reținut în primă fază pentru 24 de ore pentru că a primit un mic „comision” de doar două milioane lei. Adică aproximativ 3% din valoarea celor patru contracte, 85 de milioane lei. El a fost acuzat de constituire a unui grup infracțional organizat, abuz în serviciu și luare de mită. Alți trei afaceriști, printre care și Petru Ogrinji, au fost acuzați de constituire a unui grup infracțional organizat, trafic de influență, cumpărare de influență și spălarea banilor.

Ce s-a întâmplat? Instituția condusă de Daniel Manole a anunțat organizarea a patru licitații pentru achiziționarea a patru nave. Trei erau pentru salvarea de vieți omenești pe mare iar cea de-a patra pentru depoluarea Mării Negre. Conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), cele patru licitații au fost câștigate de firma Suszi SRL din postura de unic ofertant, în perioada septembrie – octombrie 2020.

„De menționat este faptul că societatea câștigătoare a licitației doar <ar fi mimat> construcția acelor nave, în realitate acestea fiind achiziționate la jumătate de preț de la o societate comercială din Estonia”, susțin procurorii anticorupție.

Nave din Estonia

În urmă cu cinci ani, Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) a organizat o licitație pentru achiziția a două nave de căutare și salvare a naufragiaților din apele Mării Negre în valoare de 9,166 milioane euro. Atunci, la fel ca și în cazul celor patru licitații din 2020, a fost depusă o singură ofertă. Contractul a fost atribuit firmei Suszi SRL, care a depus oferta în asociere cu șantierul naval naval Baltic Workboats, din Estonia.

Întrebat în anul 2017 cum a ajuns un SRL din Constanța să liciteze pentru construcția a două nave, directorul Daniel Manole declara că firma Suszi a depus o ofertă de la șantierul naval Baltic Workboats, din Estonia: „Nu știu de ce nu au depus oferte șantierele navale din România. Șantierul de la Galați este ineficient pentru că nu acceptă nici o modificare la navele produse de ei. Acceptă să producă doar modele standard. Cei de la Constanța nu știu de ce nu au venit la licitație. Poate au datorii la stat”.

Peste 9.000.000 euro de la IGSU

Firma Suszi SRL este deținută de Petru Ogrinji (50%), sora sa - Ana Ogrinji (25%) și nepoata sa - Suszana Sen Ogrinji (25%). Petru Ogrinji este unul dintre vânătorii celebri ai Constanței. El este președintele Asociației Județene a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi din Constanța. Pe funcția de vicepreședinte îl regăsim pe Răzvan Moga, fiul pesedistului Nicolae Moga, fost senator și ministru al Afacerilor Interne.

Printre clienții firmei Suszi SRL s-a aflat și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, controlat de secretarul de stat Raed Arafat. În anul 2015, IGSU a cumpărat ambarcațiuni de intervenție și salvare în valoare de peste nouă milioane euro.

Acuzații din raportul Corpului de Control al Guvernului

Daniel Manole a ajuns la șefia ARSVOM pe filieră liberală, în septembrie 2012. A mai fost șef în perioada 1996-2009. Vărul său, Constantin Matei, era în acea perioadă vicepreședintele PNL Constanța. Ulterior, Matei a fost uns în funcția de subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor ca responsabil de transportul naval. Răspundea inclusiv de ARSVOM. Înaintea lui Manole, pe funcția de director general a fost Ion Voicu, care s-a retras pe funcția de șef serviciu Administrativ-Aprovizionare.

Un raport al Corpului de Control al Guvernului din 2016 arată că directorii generali Ion Voicu și Daniel Manole „ nu au întocmit rapoartele și programele de activitate anuale, documente care trebuiau aprobate de Ministerul Transporturilor. „În perioada 2010-2015, persoanele care au deținut funcțiile de director general și director economic în cadrul ARSVOM au aprobat și semnat încheierea a 21 de contracte de achiziții, în valoare de 37.970.307 RON, fără a deține împuterniciri în acest sens din partea Consiliului de conducere al ARSVOM”.

Directorul Daniel Manole a fost acuzat de inspectorii guvernamentali că a aprobat încheierea unui contract cu firma Alteea SA pentru modernizarea și retehnologizarea remorcherului „Hercules“, fără aprobarea Consiliului de Conducere. Valoarea contractului a fost de aproximativ 28 milioane lei, de trei ori mai mult față de bugetul total alocat ARSVOM pe anul 2013. În urma raportului, s-a propus demiterea șefilor din ARSVOM. Ceea ce, însă, nu s-a întâmplat nici până în ziua de azi.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te