Cum pot ajunge chinezii să facă afaceri pe aeroportul din Otopeni printr-o asociere cu francezii

DE Stelian Negrea | Actualizat: 19.05.2022 - 20:59
Cum pot ajunge chinezii să facă afaceri pe aeroportul din Otopeni printr-o asociere cu francezii / Inquam Photo / Goerge Călin
Cum pot ajunge chinezii să facă afaceri pe aeroportul din Otopeni printr-o asociere cu francezii / Inquam Photo / Goerge Călin

Companiile chinezești de stat au posibilitate să se infiltreze în puncte strategice din România cu ajutorul unor jucători francezi, deși unora dintre ele le-a fost blocat accesul pe piața românească în câteva domenii cheie: de la comunicații până la construcții de autostrăzi.

SHARE

Acțiuni comune

Acum două săptămâni, pe 5 mai, o  delegație a Lagardere Travel România a făcut o serie de măsurători în interiorul celui mai mare aeroport din România: Henri Coandă din Otopeni. Scopul?. Extinderea activității acestei companii care operează deja pe 8 aeroporturi din România. Nu și pe cel din București.

Citește și: Fost consilier al Apărării în Administrația Elțin: „Putin conduce Rusia către distrugere”

Francezii nu-și ascund deloc interesul pentru cel mai mare aeroport din România iar directorul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), George Dorobanțu, susține că francezii solicită întâlniri frecvente: “Reprezentanții Lagardere au solicitat de a lungul timpului mai multe întâlniri cu reprezentații CNAB. Ultima întâlnire cu aceștia a avut loc la finalul lunii aprilie ca urmare a unui eveniment al mediului de afaceri, la care au fost prezenți și reprezentații Ministerul Transportului și care a avut ca tematică sectorul transporturilor aeriene, fiind organizat și găzduit de către Ambasada Franței și Asociația Aeroporturilor din România. Scopul întâlnirii solicitate către CNAB a fost prezentarea în linii generale a portofoliului și a experienței pe care o are Lagardere în relație cu alte aeroporturi din UE, precum și discutarea la nivel general a obiectivelor strategice ale CNAB în ceea ce privește dezvoltarea capacitaților viitoare, respectiv a facilitaților existente din punct de vedere al activităților comerciale Food și Non Food“.

Există o problemă: pachetul de control al companiei franceze este deținut de compania franceză Vivendi însă investitorii deținuți de statul chinez și-au sporit în ultimii ani numărul de acțiuni și influența în această companie. Este vorba de  jd.com, cel mai mare retailer online din China, rivalul Alibaba, și China Jianjyn Investment (JIC), un fond de investiții al statului chinez (https://www.lagardere.com/press-room/press-releases/press-releases-363.html&idpress=802).

Ulterior vânzării unui pachet de acțiuni către cei doi investitori chinezi, Lagardere Travel Retail a semnat, la începutul lunii martie a acestui an, un joint venture cu oficialii JD.com prin care cele două companii au intrat într-un acord de cooperare cu China National Service Cooperation (CNSC), compania de stat chineză care se ocupă de afacerile cu duty free.

Citește și: Jumătate dintre clienții occidentali ai Gazprom l-au ascultat pe Putin și plătesc gazele în ruble

Scopul este  “construirea unei experiențe de cumpărături fără taxe (duty-free) mai convenabilă și mai fiabilă pentru clienți.” Înțelegerea a fost parafată în prezența unor oficiali ai partidului comunist chinez.

Într-un răspuns pentru Newsweek România, oficialii Lagardere Travel România susțin că parteneriatul cu companiile chinezești nu are implicații în afacerile din Europa: “Parteneriatul cu JD.com nu are nicio implicație, directă sau indirectă, în acționariatul entităților Lagardère Travel Retail din Europa, inclusiv din România. Pe piața din Asia, Divizia Lagardère Travel Retail Asia de Nord și JD.com au intrat într-un parteneriat strategic în 2021, în urma căruia JD.com a devenit acționar minoritar al Lagardère Travel Retail Asia de Nord (cu o participație de 18,63% din capitalul de acțiuni). În același timp, firma de investiții publice China Jianyin Investment (JIC) a obținut un pachet minoritar în Lagardère Travel Retail Asia de Nord, care reprezintă 3,73% din capitalul de acțiuni. Cu toate acestea, este foarte important de menționat faptul că acordurile de confidențialitate semnate de toate părțile implicate stipulează clar că atât JD.com, cât și JIC nu au acces la datele deținute și gestionate de către Grupul Lagardère Travel Retail și de către filialele sale în afara Asiei de Nord”.

Vezi foto cu semnarea : Momente istorice (sus și dedesubt) în care Yang Jun, secretar adjunct al Comitetului de partid al Sinopharm International și președinte al unității de afaceri Duty Free (stânga jos), se întâlnește cu Wang Yunpeng, director general al JD Worldwide, pentru a semna acordul inovator. CEO-ul Lagardère Travel Retail North Asia, Eudes Fabre, este al doilea de la stânga în fotografia de mai jos {Fotografii: Sinopharm International WeChat OA}

Companiile chinezești sunt privite de câțiva ani cu mare suspiciune în SUA și în Vestul Europei din cauza legăturilor extrem de strânse pe care acestea le au cu autoritățile chinezești, fiind bănuite că spionează pentru guvernul autocrat din China.

Din acest motiv le-a fost interzis să mai participe la proiecte guvernamentale în domeniul telecomunicațiilor în principal însă nu numai. O asemenea măsură a fost aplicată și de către guvernul României care a interzis chiar companiilor chinezești să mai participe la licitații pe bani publici în domeniul infrastructurii rutiere.

Cooperarea dintre compania franceză și cea chineză a luat un nou avânt pe 1 martie 2022 La nivel mondial, cei mai mari operatori de servicii aeroportuare sunt deținuți de statul chinez: China Duty Free, DFS Group, Dufry cu gigantul chinezesc Alibaba printre acționari etc  

Filonul filo chinezesc din Transporturi

În prezent, există o linie favorabilă statului chinez la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) și a companiilor din subordine. Secretarul de Stat din MTI responsabil de domeniul aviației, fost șef de cabinet al actualului ministru al transporturilor, Bogdan Mîndrescu, a avut diverse colaborări cu companii din China până la preluarea acestei funcții.

Conform unei anchete Newsweek România, Mîndrescu a fost consultant în România pentru compania Inspur Shandong Group din China, controlată de Partidul Comunist Chinez. Grupul Inspur a fost trecut pe „lista neagră” a Departamentului Apărării al SUA în anul 2020 pentru a contracara strategia de dezvoltare a complexului militar – civil al Republicii Populare Chineze, care sprijină obiectivele de modernizare ale armatei chineze prin asigurarea accesului acesteia la tehnologii și expertiză avansate.

Într-un răspuns pentru Newsweek România, Mîndrescu susține că nu are nici un fel de implicare în contractele Aeroportului București: “Cât privește celelalte întrebări (n.r. referitoare la activitatea CNAB aflat în directa sa subordonare), acestea țin de activitatea companiilor din subordinea ministerului, iar în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea publică tutelară nu poate interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice. Pe cale de consecință vă rugăm să vă adresați conducerilor companiilor respective”.

Mândrescu nu a mai răspuns însă întrebărilor legate de presiunile companiei franceze pentru a intra pe aeroportul Henry Coandă și nici despre pericolul reprezentat de prezența în acționariatul Lagardere a unor companii de stat chinezești.

Pe de altă parte angajați ai CNAB au participat la simpozioane și manifestări socio-culturale sponsorizate direct sau indirect de către companii care au legătura cu statul chinez.

Unul dintre aceștia este chiar directorul CNAB care a participat la o conferință sponsorizată chiar de către Lagardere Travel. “Cu excepția evenimentelor publice (conferințe ale mediului de afaceri) sau a întâlnirilor solicitate într-un cadru formal (adrese către CNAB) de către partenerii actuali din asocierile în participațiune sau de către alte companii de profil sau care au în portofoliu activități cu specific aeroportuar, nu am participat la discuții în afara biroului sau în afara țării. Întâlnirile au fost în general atât cu mine, cât și cu alți reprezentanți din cadru companiei, iar ținând cont de agenda acestora și a subiectelor dezbătute, respectiv prezentarea companiilor, a portofoliilor de clienți și capabilități, evoluția așteptată a sectorului, obiective ale companiilor pe termen mediu și lung (respectiv informații publice) nu se poate pune problema unui conflict de interese din niciun punct de vedere”, susține directorul CNAB.

Operatorii din Emirate.

În acest moment, afacerile de pe Aeroportul Otopeni sunt împărțite între doi giganți: toate restaurantele și furnizorii de mâncare și băuturi sunt operate de Dnata Catering SRL deținută de una dintre cele mari companii aeriene din lume, Emirates din Dubai. La începutul anului viitor expiră un contract de peste 10 ani încheiat între CNAB și o asociere dintre o companie românească, Millenium Pro Design SRL și un alt gigant mondial: Heinemman din Germania.

Compania românească este deținută de Cătălin Lăscuț, fiul unui fost general SIE.

Combinat cele două afaceri ating anual circa 200 milioane de Euro. În mod ironic, aproximativ 60% dintre acestea sunt reprezentate de vânzările de apă și țigări.

“La momentul actual există trei variante posibile: fie se face o nouă procedură de selecție competitivă pentru toate spațiile comerciale, fie pe spații individuale divizate pe diferite tipuri de magazine, fie se prelungesc contractile de asociere existente.  Este necesară luarea unei decizii urgente cu privire la operarea viitoare a spațiilor comerciale din mai multe rațiuni: dacă ne încetăm activitatea trebuie să dăm oameni afară, să lichidăm stocurile actuale de marfă, comenzile pentru mărfurile de branduri se fac cu 5-12 luni înainte de data furnizării, modernizările necesare cu privire la introducerea unor noi branduri implică atât investiții substanțiale dar și termene de livrare de 3-9 luni etc”, susține reprezentanții Millenium Pro Design SRL.

Aceștia afirmă chiar că nu există nici un fel de facilități fiscale pe aeroporturile din România:” În Romania nu exista nicio facilitate fiscală și prin urmare toate vânzarile către noncomunitari se realizează ca și în piața locală (țigarete și băuturi timbrate) fără scutiri de taxe, impozite sau TVA. O astfel de situație duce la o scăderea substanțială a adaosului comercial posibil a fi practicat de societatea noastră care deși este în concurență directă cu aeroporturile internaționale (care au duty free pe plecări/sosiri) din punct de vedere al prețurilor de vânzare practicate, functionează ca orice magazin din piața locală”.

O investigație a Consilului Concurenței începută în 2016 când guvernul era condus de Dacian Cioloș, un apropiat al intereselor statului și companiilor franceze, a dispus unele măsuri împotriva celor două companii care operează cele două afaceri din Aeroportul Otopeni.

Una din acestea vizează obligativitatea de a vinde o serie de spații comerciale care a produs nemulțumire atât celor de la Emirates dar și consorțiului româno-german.

La acest moment nu se știe care sunt intențiile CNAIB în privința acestui contract: îl prelungește pe o anumită perioadă de timp sau vor fi scoase la licitație internațională toate serviciile care era acoperite de acesta ? 

În același răspuns pentru Newsweek România, oficialii Lagardere Travel susțin că intențiile lor în privința extinderii pe aeroportul Henry Coandă au fost făcute publice: “ Lagardère Travel Retail este construită pe o cultură a transparenței și a practicilor corecte de afaceri, aderând la principiile de concurență deschisă care creează premisele pentru a oferi clienților servicii de calitate. Date fiind prezența noastră de lungă durată în România și interesul nostru strategic de a dezvolta o ofertă completă pentru pasagerii români, compania și-a exprimat în mod deschis și public interesul de a participa în orice fel de procedură de licitație publică pentru operațiunile de retail de călătorie din Aeroportul București Otopeni, având în vedere expirarea în viitorul apropiat a contractelor cu actualii operatori și ținând cont de cadrul local legal în vigoare. Misiunea noastră este de a asigura servicii de retail de înaltă calitate călătorilor și suntem încrezători că acest lucru poate fi realizat doar printr-un proces de licitație publică deschisă, transparentă și competitivă”            

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te