EXCLUSIV Aerodrom de stat cu circuit închis pentru bogați ca Tăriceanu și Cășuneanu jr

DE Petru Zoltan | Actualizat: 02.09.2021 - 14:32
STREJNIC  Aerodromul de la lângă Ploiești este esențial pentru trainingul piloților civili din România
STREJNIC Aerodromul de la lângă Ploiești este esențial pentru trainingul piloților civili din România
Călin Popescu Tăriceanu are două pasiuni foarte scumpe: pilotajul de mașini și cel de avioane
Călin Popescu Tăriceanu are două pasiuni foarte scumpe: pilotajul de mașini și cel de avioane

Aerodromul de la Strejnic a devenit jucăria directorului George Barbu, care îl folosește după bunul plac. Acest aerodrom al statului român a devenit locul de joacă cu circuit închis al unor privați bogați precum fostul premier și parlamentar Popescu Tăriceanu sau Cășuneanu jr.

SHARE

Este vorba de aerodromul „Gheorghe Bibescu“ de la Strejnic, de lângă Ploiești, administrat de Școala Superioară de Aviație Civilă (SSAC), instituție subordonată Ministerului Transporturilor.

Cum a fost posibil? La prima vedere, printr-o manevră ingenioasă. La o privire mai atentă, e vorba de un procedeu și stupid, și ilegal: George Barbu, directorul general al SSAC, a decis să închidă oficial porțile aerodromului, motivând nevoia de a face economii (dacă aerodromul este deschis, SSAC trebuie să asigure, în orice moment, mai multe servicii, inclusiv de pompieri; dacă, însă, este închis, acele servicii nu mai sunt necesare, deci nu mai încarcă bugetul Școlii). 

Dar, cât timp a fost închis aerodromul (40 de zile), nu mai puțin de 242 de zboruri au avut loc de pe acesta. Cu totul ilegal în materie penală, după cum arată Codul Aerian.

Un instructor de zbor a depus plângeri pe această temă la Ministerul Transporturilor și la DNA în luna iulie. Deocamdată, ministerul condus de Cătălin Drulă nu a luat nicio măsură.

Aerodrom închis 40 de zile

George Barbu se află la conducerea Școlii Superioare de Aviație Civilă din 2015. Școala este o instituție-etalon pentru aviația civilă din România, a pregătit piloți civili și militari la cel mai înalt nivel. 

Cursurile pentru piloți se efectuează pe aerodromul certificat „Gheorghe Valentin Bibescu“, din localitatea prahoveană Strejnic, și sunt coordonate de Sabina Olinescu, director programe de instruire la Școala Superioară de Aviație Civilă.

Călin Popescu Tăriceanu are două pasiuni foarte scumpe: pilotajul de mașini și cel de avioane

La începutul lunii iunie a.c., directorul Barbu a considerat că activitatea aerodromului e prea intensă, așa că a decis să-l închidă, oficial, în perioada 2 iunie – 12 iulie 2021. 

Cum se proceda? În fiecare zi, directorul George Barbu trimitea notificări către Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA prin care informa oficial că aerodromul va fi închis în ziua următoare între orele universal coordonate (UTC) 04.00-12.00 UTC. Adică, între 07.00 și 15.00, ora României. 

ROMATSA informa la rândul ei toți utilizatorii spațiului aerian prin publicarea pe site-ul specializat aisro.ro. 

Șase zboruri pe zi pe un aerodrom închis

Consecința: niciun avion nu mai avea voie să decoleze de pe sau să aterizeze pe aerodromul „Gheorghe Bibescu“ în perioada în care acesta era declarat închis. 

Culmea, însă, chiar dacă George Barbu a închis aerodromul, școala de aviație condusă de el organiza zboruri zilnic sub îndrumarea directorului Programe de Instruire, Sabina Olinescu. 

Din informațiile obținute de Newsweek România rezultă că, în perioada 2 iunie – 12 iulie 2021, au fost efectuate nu mai puțin de 242 de zboruri. Ilegale, toate, ba chiar cu avioanele aflate în proprietatea școlii. 

Printre cei care au efectuat unele din cele 242 de zboruri ilegale se află fostul premier Călin Popescu Tăriceanu, Costel Cășuneau jr. (fiul afaceristului Costel Cășuneanu), dar și piloții militari care urma să obțină brevete de piloți civili. 

„Economii“ cu doi pompieri

Newsweek România l-a întrebat pe directorul general George Barbu de ce a închis aerodromul și de ce a permis efectuarea de zboruri pe aerodromul Bibescu, dacă tot l-a închis. Explicația oficialului este halucinantă. 

„Având în vedere că folosirea aerodromului este gratuită de către toți operatorii, dar și că instituția nu primește alocare bugetară pentru cheltuielile curente, din rațiuni economice aerodromul a fost ținut închis“, a spus George Barbu. 

Directorul George Barbu a mai explicat că, în cazul în care aerodromul ar fi fost deschis, era obligat să apeleze la serviciile a doi pompieri profe­sioniști care ar fi fost plătiți de Școala
Superioară de Aviație. 

„Ținând cont de cele expuse mai sus, dar și de faptul că un aerodrom autorizat este mult mai sigur dacă este utilizat ca și teren de zbor în afara orelor de funcționare față de orice alt teren neautorizat, nu s-a pus în pericol în niciun moment siguranța zborurilor“, a declarat George Barbu.

_____________

Citește și: 

Tăriceanu despre aeroportul de stat folosit în scopuri private: „Erau zboruri continuu!“

Cășuneanu jr., jumătate de zbor legal

_____________

Codul aerian e clar: manevra lui Barbu, ilegală

Aerodromul „Gheorghe Bibescu“ a fost autorizat la cererea Școlii Superioare de Aviație Civilă, de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), în 2020, cu valabilitate până pe 17 septembrie 2022.

În certificatul de autorizare se menționează că aerodromul se poate opera „în perioada în care aerodromul este disponibil pentru aterizarea şi decolarea aeronavelor“. 

În cazul în care aerodromul certificat este închis pe bază de NOTAM, adică a fost informată ROMATSA în acest sens, sau din dispoziția Autorității Aeronautice Civile Române, avioanele nu mai pot decola sau ateriza de pe acesta.  

Specialiștii din aviație consultați de Newsweek România au explicat că, în situaţia în care personalul aeronautic civil desfăşoară activitate aeronautică, respectiv decolează şi aterizează de pe un aerodrom autorizat care este închis pe bază de NOTAM, se încalcă Codului Aerian.

Codul aerian prevede, la articolul 14, că „Decolarea şi aterizarea aeronavelor se efectuează de pe/pe aerodromuri certificate în acest scop, potrivit reglementărilor specifice“.

Iar aerodromurile certificate nu pot opera decât în condițiile certificării, deci argumentul lui Barbu că pista închisă e mai bună decât un teren necertificat nu stă în picioare legal.

AACR confirmă ilegalitatea

George Barbu și Sabina Olinescu au încercat să își acopere deciziile prin care au autorizat zborurile cu ajutorul Autorității Aeronautice Civile din România (AACR).

În acest sens, au trimis o notificare prin care au cerut să constate că aerodromul închis temporar să fie considerat aerodrom necertificat pe perioada în care acesta a fost închis.

Răspunsul directorului AACR Nicolae Stoica le-a dat bătăi de cap, confirmând ilegalitatea: „Vă comunicăm faptul că un aerodrom certificat, închis temporar, nu poate fi considerat aerodrom necertificat pe perioada în care a fost declarat închis, și pe cale de consecință, încadrat la art. 14 alin. (2) din Legea 21/2020 privind Codul aerian al României.

Astfel, un aerodrom certificat închis poate fi utilizat de către operatorii aerieni doar în cazul apariției unor situații de urgență“.

„Nu consider că este infracțiune ceea ce am făcut. Nu consider că am pus în pericol siguranța aviației civile și viața piloților“, a insistat George Barbu pentru Newsweek România. 

 

După publicarea articolului, George Barbu a trimis un drept la replică (integral, mai jos).

_____________

Citește și: 

Tăriceanu despre aeroportul de stat folosit în scopuri private: „Erau zboruri continuu!“

Cășuneanu jr., jumătate de zbor legal

_____________

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te