“Prima persoană care va zbura din primărie va fi directorul de la juridic”, amenința în campania electorală Nicușor Dan. Acesta îi reproșa lui lui Adrian Iordache că sunt sute de acte emise de primărie cu avizul direcției juridice care au fost anulate definitiv de instanțe.
Citește și: Nicușor Dan, un primar aerian sau unul doborât de „greaua moștenire” a Gabrielei Firea ?
La doi ani de la aceste declarații, poziția de director executiv al Direcției Juridice din Primăria Municipiului București este ocupată de același Adrian Iordache numit în această poziție de pe timpul mandatului de primar al lui Traian Băsescu.
A reușit să se mențină în aceeași poziție și pe timpul lui Sorin Oprescu și Gabriela Firea.
Citește și: VIDEO Forțele ucrainene au distrus un mare depozit rusesc de muniție din Herson. Rusii confirmă
Nicușor Dan a defilat în campania electorală cu o schemă a ceea ce eticheta drept “caracatița” Gabrielei Firea. Îi acuza fie de fapte de corupție, fie de incompetență și servilism față de familia fostului primar general.
Unul dintre numele din schemă era cel al lui Gheorghe Cristinel Relu, șeful Direcției de Integritate din PMB, numit în această funcție pe timpul mandatului Gabrielei Firea.
De atunci, Gheorghe Cristinel Relu și-a schimbat doar numele. În noile declarațiile de avere pentru aceeași funcție apare ca Iubitu G. Cristinel Relu. Integritatea funcționarilor din primărie este verificată în continuare de el.
Nicușor Dan nu a dorit să răspundă întrebărilor trimise de Newsweek România referitoare la numărul directorilor executivi schimbați de când a preluat mandatul. Nu a răspuns nici câți a concediat sau cei împotriva cărora a făcut plângeri penale.
Organigrama instituției arată însă că direcțiile cele mai importante din primărie sunt conduse de directori numiți de administrațiile anterioare. Schimbări s-au produs la nivelul unor instituții deconcentrate din subordinea PMB, pentru că acestea au făcut obiectul negocierilor politice dintre partidele care compune Consiliul General al Municipiului București, însă aparatul strict al lui Nicușor Dan se bazează în continuare pe directorii preluați de la administrațiile precedente.
Șefii direcțiilor Transporturi, Urbanism, Economic, Financiar Contabilitate, Patrimoniu alte direcțiii importante direcții din primărie sunt numiți de predecesoarea lui Nicușor Dan.
Mihai Teodorescu, șeful de la Transporturi, și fost șef la RATB; a fost numit de Firea în 2018 și e încă păstrat de Nicușor Dan.
Jugureanu Emanuela, directoarea generală de la Economic a fost promovată în 2018 de către Gabriela Firea. Venise din poziția de președinte al Consiliului de Administrație al Companiei Municipale Managementul Traficului SA. Sub direcția lui Jugureanu, dăinuie din 2010 direcția financiar contabilitate condusă de pensionarul Florea Ion din 2010.
La Urbanism, Nicușor Dan beneficiază de serviciile celebrului Adrian Bold, care e și arhitect șef al Capitalei, reînscăunat pe funcție de către justiție. Numele lui Bold a fost vehiculat în mai multe scandaluri de corupție, fiind dat afară de Gabriela Firea în 2017.
Din postura de director general al Direcției generale de Urbanism și Administrarea Teritoriului, Bold își împarte, într-un mod neclar, atribuțiile cu Damian Matei, directorul executiv al Direcției de Urbanism, care este un apropiat al lui Nicușor Dan.
Direcția de Patrimoniu, care supervizează activele primăriei, e condusă de Mariana Perșunaru care a reușit să traverseze mai multe administrații. Atât ale Gabriele Firea dar și a lui Nicușor Dan.
Conform organigramei publicate pe site-ul PMB, singurii directori executivi schimbați de Nicușor Dan de când a preluat mandatul de primar sunt cei de la Autorizări și Mediu, cele două principale direcții de campanie electorale ale sale.
Nicușor Dan și-a mai adus și propria directoare de cabinet care conviețuiește însă cu secretarul general al primăriei promovată în funcție de Gabriela Firea și care este încă pe poziție. Avocata și ONG-ista Miu Andreea Mihaela, cu soțul înfipt pe postul de comandant poliție la Direcția Generală a Poliției Municipiului București, își împarte atribuțiile cu Georgiana Zamfir, secretarul general al primăriei București numită în această funcție de predecesoarea lui Nicușor Dan.
Primăria Capitalei are un buget anual de circa 4 miliarde de lei, din care trei sferturi sunt subventii fie pe gigacalorie, fie pe transportul în comun. Teoretic, principalele atribuții pentru bunul mers al primăriei sunt preluate de city managerul orașului. Această poziție este ocupată de Diana Pungă, fosta șefă de campanie a lui Nicușor Dan.
Pungă a fost acuzată de reprezentanții unor ONG-uri că face abuzuri la Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor (ASPA) ordonând informal și făcând presiuni la nivelul direcției pentru a îndepărta oamenii care se ocupa de respectarea atribuției principale a instituției (ridicarea câinilor fără stăpân de pe spațiile publice) și pentru a aduce prin detașări țintite oamenii ei care să limiteze la sânge capturările de câini și să controleze și achizițiile.
“Pentru a scăpa de presiunile ei, directorul Mina Drăghici și-a luat concediul de creștere a copilului și medical și tot așa și șefa departamentului juridic și șeful serviciului de capturare pe care a vrut să îl îndepărteze ordonând detașarea lui nominală la ALPAB. Practic, a cerut directorului de la ALPAB să ceară de la ASPA să i-l detașeze pe șeful echipelor de capturare. În locul lui, domnișoara Pungă l-a adus, tot ordonând directoarei adjuncte de la ASPA să facă o cerere de detașare, pe Ionut Vasile din PMB, fără vreo experiență în domeniu, care, în primele zile de lucru, a spus echipelor de capturare să nu mai prindă câini decât la sesizare. Adică să nu mai organizeze misiuni de capturare decât dacă au o sesizare de la cetățeni, ceea ce, în fapt, ar reduce cu 90% activitatea de capturare necesară pentru a nu mai avea haite de câini pe străzile Bucureștiului”, afirmă șefa unui ONG.
Pungă nu a răspuns întrebărilor Newsweek România.
STB, condusă de un apropiat al celui care livrează tramvaie
Cele mai multe schimbări s-au produs la nivelul instituțiilor subordonate PMB, dar în urma negocierilor politicepe care partidele din CGMB le-au dus în cei doi ani de la ultimele alegeri.
Totuși, Nicușor Dan a servit subtil camarila de partid susținând numirea lui Adrian Criț la șefia Societății de Transport București (STB), una din cele două găuri negre ale Capitalei.
A doua este Termoenergetica, cea care ar trebui asigură căldura în caloriferele bucureștenilor.
Nicușor Dan a insistat foarte mult pentru semnarea și încheierea contractului pentru achiziția celor 100 de tramvaie de la Astra Arad SA, deținută de omul de afaceri Vasile Blidar, în ciuda numeroaselor nereguli apărute după desemnarea câștigătoare a acestei companii în dauna companiei turcești Durmazlar, favorita fostului edil, Gabriela Firea.
Nicușor Dan a făcut tot posibilul pentru semnarea acestui contract pe fonduri europene în valoare de 180 milioane de euro. A furnizat inclusiv noi sume de bani din bugetul primăriei, circa 8 milioane de lei noi, pentru ca aceste tramvaie să încapă în actualele stații de tramvai de pe linia 41 și a participat la toate conferințele de presă ale Astra Vagoane SA.
Gabriela Firea avea drept companie favorită pentru câștigarea acestei licitații compania turcă.
În schimb, Nicușor Dan nu a vorbit niciodată în nici una din conferințele sale de presă că partenerul Astra Vagoane SA în aceast mega contract este compania chineză CRRC, aservită intereselor guvernului chinez autocratic.
CRRC s-a format în anul 2015, prin fuziunea instrumentată de Comisia de Supraveghere și Gestiune a Activelor de Stat (SASAC) a Consiliului de Stat din China dintre China North Locomotive and Rolling Stock (CNR) Corporation și China South Locomotive and Rolling Stock (CSR) Corporation – două societăți deținute de stat și care au apărut, chiar ele, din China National Railway Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation (LORINC), în 2008 și, respectiv, 2007. CRRC a fost acuzată că își extinde prezența internațională și dobândește tehnologii străine și colectează date globale de comun acord nu doar cu Partidul Comunist Chinez, ci și cu actori militari.
Asta în condițiile în care Guvernul a decis să elimine companiile chinezești de la licitațiile pentru contracte publice în infrastructură și telecomunicații din cauza acuzațiilor că spionează țările unde câștigă contracte în favoarea guvernului chinez.
Actualul șef al STB, Adrian Criț este un apropiat al patronului de la Astra Vagoane SA, Vasile Blidar de la a cărui fostă bancă, Banca Comercială Feroviară, a primit un generos credit de 250.000 lei pe vremea când a mai fost șef al predecesorului actualului STB, RATB regie care acordase și atunci contracte importante companiei Astra Vagoane Arad.
Scandalul a ajuns și la tribuna Parlamentului, pe 7 mai 2013, după ce schema financiară fusese devoalată de presă. Deputatul PSD Marian Neacșu a acuzat atunci, într-o declarație politică, conducerea PD-L de corupție prin numirile făcute la companiile și regiile statului, dând ca exemplu și creditul preferențial: “Adrian Crit a fost numit la conducerea RATB în iunie 2010, după ce anterior fusese director tehnic la Registrul Auto Roman. El a avut un salariu de 4.785 de lei pe lună, a fost presedintele Organizatiei Oamenilor de Afaceri din cadrul Organizației PDL a sectorului 6. De numele lui Adrian Crit se leagă un contract dubios încheiat între RATB și Astra Vagoane Calatori, în valoare de 600 de milioane de euro, pentru construcția de tramvaie. Anterior semnarii contractului, Adrian Crit a luat un credit de 250 de mii de lei de la Banca Comerciala Feroviară, al cărei proprietar era Valer Blidar, care deținea în același timp și Astra Vagoane. Tot Valer Blidar a garantat cu un cont personal împrumutul directorului Adrian Crit”.
Fostul director RATB, Adrian Crit, a fost anchetat de DNA pentru această afacere, însă în 2016, dosarul a fost clasat. La direcția investiții, singura din PMB căreia îi mai rămân anual vreo 400-500 milioane lei pentru lucrări după ce sunt plătite subvențiile și salariile, a fost numită interimar Mădălina Carmen Hristu.
Este o apropiată a lui Ludovic Orban, fostul șef al liberalilor pentru care Nicușor Dan nu și-a ascuns nici un moment recunoștința pentru faptul că a fost susținut de PNL pentru fotoliul Capitalei.
Hristu i-a fost consilier personal lui Orban pe vremea când a condus Ministerul Transporturilor dar și consilier onorific cât a fost prim ministru.
Mădălina Hristu, care și-a început cariera în consiliile de administrație ale unor companii de stat, a fost și o apropiată a lui Alexandru Noapteș, fost director general al CFR Călător, cuscru al lui Viorel Hrebenciuc, fostul secretar general al PSD.
Amândoi au fost cercetați și condamnați de DNA la închisoare cu executare pentru fapte de corupție.
În timp ce Nicușor Dan, se plânge că reabilitarea conductelor pentru agentul termic durează foarte mult din cauza licitațiilor, care se lungesc, direcția condusă de Hristu Mădălina oferă contracte de reabilitări de străzi pe bandă rulantă prin proceduri rapide și netransparente.
Conexiunile Mădălinei Hristu duc și către cele ale lui Vasile Blidar furnizorul de tramvaie al primăriei lui Nicușor Dan.
Mai exact primele contracte ale lui Blidar cu CFR Călători au început din 2006, când Liviu Cristian Pescărașu a devenit director general adjunct al CFR Călători. Directorul general era atunci Alexandru Noapteș.
Apoi 4 martie 2009, Pescărașu l-a înlocuit pe Noapteș ca directorul general al CFR Călători. A rămas directorul companiei de stat până pe 9 august 2011, când a fost revocat din funcție din cauza unei licitații suspecte.
În acea perioadă, compania Astra Vagoane Călători a obținut cele mai mari contracte publice din istoria ei în valoare de 1,7 miliarde lei. Între iulie 2011- și octombrie 2016, Pescărașu a deținut mai multe funcții importante la CFR Călători.
Ulterior, pe 21 iulie 2017, Astra Trans Carpatic, companie controlată de Valer Blidar, l-a angajat pe Liviu Pescărașu, ca manager general. Relația dintre Pescărașu și Blidar s-a consolidat după 2004, când familia Blidar a preluat, de la CFR Călători, filiala Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane – SIRV Caransebeș.
Liviu Pescărașu era membru în consiliul de administrație al filialei Caransebeș încă de la înființarea ei -15 martie 1999. Pe 22 februarie 2004, familia Blidar a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni al Societății de Întreținere și Reparații Vagoane Caransebeș și l-a păstrat în conducere pe Pescărașu până când a devenit director general adjunct al CFR Călători.