În ultimele luni, un conflict de proporții a fost stârnit de către fostul lider al Ritului Scoțian Antic și Acceptat, Stelian Nistor, a făcut ca activitatea Marii Loji Naționale din România (MLNR) să nu mai fie atât de discretă pe cât era. Nistor a încercat un puci în MLNR prin constituirea ilegală a unei comisii care să-l ancheteze pe Marele Maestru Radu Bălănescu. În cele din urmă, mecanismele interne ale Marii Loji au blocat tentativa de preluare a MLNR de către Stelian Nistor, care a și fost “ars între coloane” (formula masonică ce se referă la excludere).
Citește și: EXCLUSIV Stelian Nistor, puci ratat în Marea Lojă Națională din România
Printre acuzațiile formulate de către Nistor și suporterii acestuia se număra și aceea de cheltuire a fondurilor masonice fără respectarea regulilor interne. După ce Stelian Nistor a fost “ars între coloane” iar Ritul Scoțian Antic și Acceptat a ales un nou suveran (Suveranul Mare Comandor Ștefan N. Marian), MLNR a furnizat și documente care contrazic în totalitate acuzațiile fostului Suveran Mare Comandor Stelian Nistor. Surse din Marea Lojă Națională din România au pus la dispoziția Newsweek România, care a scris pe larg despre subiect, un raport de audit întocmit de către KPMG, una din cele mai mari patru mari companii de audit din lume.
Citește și: EXCLUSIV Scandal în masonerie. Maestrul Bălănescu vrea să îl „ardă între coloane" pe Stelian Nistor
159 de tranzacții din 2018 - 2019, analizate de KPMG
Potrivit capitolului 5 al raportului KPMG, intitulat “Rezultatele analizelor efectuate și Concluzii”, scopul documentului a fost “acela de a analiza activitatea economică a Asociației <Marea Lojă Națională din România> aferentă exercițiilor bugetare 2018 și 2019” iar tehnica folosită a fost “o analiză factuală a ultimelor două exerciții bugetare, prin eșantionare”.
KPMG a analizat toate operațiunile financiare ale Marii Loji Naționale din România, pe care le-a împărțit pe cinci categorii.
Prima a fost “Analiza alocării operaționale a cotizațiilor încasate pe categorii de venituri”.
Potrivit raportului, procedura de analiză a fost următoarea:
-
“Am selectat un eșantion de încasări lunare reprezentând cotizații și/sau alte contribuții: astfel (a) 71 de tranzacții în 2018 și (b) 88 de tranzacții în 2019;
-
Pentru eșantionul selectat, am verificat alocarea/distribuirea operațională a încasărilor pe destinații și contabilizarea corespunzătoare pe categorii/clase de venituri.”
Constatările auditorilor:
“- Încasările din cotizații și contribuții/veniturile asociației sunt alocate și contabilizate în mod corect conform destinației și procedurii interne.
- Alocarea/distribuirea veniturilor pe destinații este o operațiune care se contabilizează manual la nivelul extrasului de cont, fără a avea implementată o aplicație informatică care să automatizeze acest proces; (...)
- Limitările generate de lipsa automatizării procesului de colectare și distribuire pe conturi bancare separate a incasărilor permit urmărirea alocărilor încasărilor doar la nivel de buget (venituri-cheltuieli pe capitolele aferente) nu și pe fluxurile de numerar aferente acestor capitole.
- Prin derularea procedurii de analiză descrise, nu am identificat elemente care să evidențieze neconformitatăț în modul de derulare și implementare raportat la procedurile interne (...).”
Facturile, cercetate pe categorii de cheltuieli
A doua categorie a fost “Analiza în cazul cheltuielilor generale”. Aici, procedura de analiză a fost după cum urmează:
-
“Am structurat cheltuielile pe categorii specifice;
-
Am selectat categoria de cheltueli nestocate;
-
Am verificat prin sondaj facturile aferente principalei cheltuieli din aceasta categorie (respectiv cea cu pachetele de inițiere și creștere în grad).”
Constatarile KPMG au arătat că:
“- Facturile în original sunt contabilizate și arhivate în dosarele de evidență contabila lunare, Asociația MLNR nu este înregistrată în scopuri de TVA, astfel că taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor este înregistrată în contabilitate ca o cheltuială. (...)
- Am concluzionat că revizuirea/punctajul periodic a/al comenzilor lansate către Acacia Activ SRL în corelare cu numărul reperelor/pachetelor eliberate și facturate și implementarea unei proceduri interne de verificare este de natură să aduca beneficii în creșterea gradului de control intern al costurilor.”
Fondul de sănătate "Pro Vita", gestionat corect
A treia categorie a vizat “Analiza alocărilor din fondul de sănătate <Pro Vita> acordate membrilor MLNR, pentru fiecare din cei 2 ani analizați”.
Potrivit constatărilor auditorilor:
“- Implementarea decizilor de ajutor pentru sănătate este realizată corespunzător cu regulamentul intern de acordare;
- Plățile au fost efectuate către beneficiarii selectați în cadrul procedurii de acordare; (...)
- Prin derularea procedurii de analiză descrise, nu am identificat elemente care să evidențieze neconformități în modul de derulare și implementare raportat la procedurile interne (...).”
Bursele "Viitorul României", 52 de beneficiari
A patra categorie s-a referit la “Analiza burselor acordate în cadrul Programului Național Bursier <Viitorul României>”. Procedură de analiză a fost după cum urmează:
“Pentru un eșantion aleatoriu de 5 bursieri nou admiși, din fiecare an (în total 10 studenți), am verificat:
-
existența contractului încheiat între MLNR și beneficiarul bursei.
-
plățile lunare efectuate în contul beneficiarului, în cuantumul corect și la termenele stabilite.
Pentru lista integrală a celor 52 de bursieri, aprobată pentru anul universitar 2019-2020, am selectat aleatoriu câte 3 luni din fiecare dintre cei doi ani supuși analizei. Pentru aceste luni am verificat că au fost efectuate plăți în cuantumul corect și către beneficiarul indicat în lista aprobată de Comisia de evaluare, pentru fiecare dintre cei 52 de bursieri.”
Constatările KPMG au arătat că:
“- Încadrarea în programul Bursier “Viitorul României” se face în baza Regulamentului aprobat prin comisia special constituită în acest scop.
- Existența contractului încheiat între MLNR și fiecare bursier din eșantion.
- Efectuarea corectă a plăților, atât pentru eșantionul de 10 studenți, cât și pentru eșantionul de 6 luni analizate.
- Prin derularea procedurii de analiză descrise, nu am identificat elemente care să evidențieze neconformități în modul de derulare și implementare raportat la procedurile interne (...).”
Noul sediu al MLNR, în grafic la lucrări și plăți
În fine, a cincea categorie s-a ocupat de “Analiza în cazul contractului de dezvoltare imobiliară pentru sediul MLNR”. Procedură de analiză s-a derulat astfel:
-
“Am verificat corespondența situațiilor de lucrări cu facturile emise și confirmate de către diriginte și Supervizorul de proiect;
-
Am analizat încadrarea la data de 31 decembrie 2019 a cuantumului investiției in curs, față de bugetul alocat conform contractului de antreprize.”
Constatările KPMG:
“- Rapoartele de progres prevăzute în sarcina supervizorului investiției au fost emise cu regularitate (preponderent lunar) în intervalul mai 2018 — decembrie 2019 (perioadă ce vizează intervalul prezentei analize);
- Contractul de supervizare și contractul de antrepriză nu prevăd o anumită scadență/termene limită de emitere a acestor raportări;
- În intervalul analizat au fost emise 14 rapoarte de progres semnate de Supervizorul investiției și însoțite de facturile emise de Antreprenorul general;
- Toate facturile emise de antreprenor sunt confirmate de către Supervizor;
- Facturile emise în intervalul analizat se regăsesc în evidențele contabile ale Asociației și au fost achitate de către MLNR. (...)
- Bugetul contractului de antrepriză trebuie completat cu un grafic al fluxurilor financiare care să însoțească graficul de execuție a lucrărilor pentru a putea efectua analiza relevantă cu privire la încadrarea în bugetul fiecărei faze și implicit în valoarea totală a investiției, sarcină ce revine managerului de proiect/Supervizorului investiției.
- Prin derularea procedurii de analiza descrise, nu am identificat elemente care să evidențieze neconformități în modul de derulare și implementare raportat la procedurile interne (...).”