Nicușor Dan și-a lansat, în urmă cu trei săptămâni, o puternică campanie publicitară în București. Campania este derulată însă doar pe panourile stradale ale firmei de panotaj Getica OOH SRL.
Spasibo, Matei Păun! Nicușor Dan, publicitate electorală de 200.000 euro de la un afacerist pro-rus
Firma este deținută de o companie dintr-un paradis fiscal, situat la câteva ore de zbor de România. Ai cărei reprezentanți și beneficiari reali au, de peste 15 ani, legături de afaceri directe cu afaceristul Matei Păun și oamenii săi de încredere.
Citește și: Nicușor Dan îl atacă dur pe Robert Negoiță: „E într-o luptă continuă cu legea. Nu respectă nimic”
Directorii acestei companii l-au mai sponsorizat, în trecut, pe Nicușor Dan.
Matei Păun deține o serie de alte companii dintre care una, BAC Financial Advisory SRL, s-a dezvoltat pe piețe controlate de Kremlin și în relații contractuale cu instituții financiare din Rusia.
Citește și: Nicuşor Dan: „Primăria Capitalei era în faliment. O perioadă am tăcut”
Partenerii săi au cumpărat pachetul de acțiuni al firmei de panotaj de la un consorțiu condus de banca rusească de stat VTB și grupul financiar rusesc Alpha Capital Partners. Cele două se află acum sub sancțiuni occidentale pentru finanțarea agresiunii din Ucraina.
Mai mult, BAC Financial Advisory a finanțat și structurat această achiziție.
Vezi aici colaj foto cu campania de mulțumire a lui Nicușor Dan de pe panourile Getica OOH SRL
Campanie publicitară outdoor de sute de mii de euro
Nicușor Dan a fost primul dintre cei doi candidați cu șanse la Primăria Capitalei care și-a lansat o campanie puternicăde publicitate outodoor.
Conform informațiilor din piața de profil, Getica are circa 2000 pe panouri în toată țara, din care 5-600 sunt în București.
Prețul standard pentru o chirie pentru un panou este de circa 300 de euro pe lună. Ceea ce duce valoarea totală a campaniei lui Nicușor Dan de până acum la cel puțin 150.000-180.000 de euro.
Conform propriilor declarații, primarul general strânsese din donații, până acum o săptămână, circa 150.000 de euro, afirmând că ținta este de circa 450.000 de euro.
Surse din piața de profil au declarat pentru Newsweek România că nici un alt mare jucător din piața de panotaj exterior nu a mai fost contactat de stafful de campanie al lui Nicușor Dan.
“Noi nu am fost contactați și din ce știu nu a fost contactat niciun alt jucător din București. A ales să lucreze exclusiv cu compania Getica OOH, despre care noi toți știm că este controlată de Matei Păun, un apropiat al primarului Capitalei”, afirmă sursele citate.
Cine deține Getica? Vechi parteneri ai lui Matei Păun
Conform documentelor de la Registrul Comerțului, unicul acționar al companiei de panotaj Getica OOH SRL este o companie înregistrată în Cipru: Ecurdo Limited.
Conform datelor Ministerul Finanțelor Publice, compania a avut în 2022 o cifră de afaceri de 21,6 milioane lei și un profit de 4 milioane lei, cu 40 de angajați.
Beneficiarii reali ai Getica OOH sunt Jean Rădulescu, Ion Arin Alexandru și Răduțoiu Iulian Cosmin.
Primii doi sunt doi vechi parteneri de afaceri ai lui Matei Păun, unul dintre cei mai vechi și apropiați colaboratori ai lui Nicușor Dan, care i-a fost alături la alegerile din 2012, 2016 și 2020. Și pe care l-a ales să-i fie manager de campanie electorală și în acest an.
Matei Păun a intermediat achiziția firmei Getica de la ruși
Firma lui Matei Păun a finanțat achiziția firmei de panotaj de la banca rusească de stat VTB și de la vehiculul investițional al omului de afaceri Mikhail Fridman, Alpha Capital Partners. Cu toate acestea, el neagă orice conexiune cu Getica OOH.
“Nu am nici o legătură cu acționariatul/managementul companiei Getica OOH SRL. Am negociat (n.r. în numele candidatului Nicușor Dan) contractul de outdoor (n.r. cu compania Getica OOH SRL), în condiții comerciale normale și la prețul pieței”, susține Matei Păun într-o declarație pentru Newsweek România.
El nu ne-a explicat din ce calitate a negociat acest contract pentru candidatul Nicușor Dan la alegerile locale din 2024.
Vezi aici schema relațională a conexiunilor dintre Nicușor Dan, Matei Păun și Getica OOH SRL
Însă pe pagina de internet a celei mai importante afaceri a sa, BAC Financial Advisory, se menționează că această companie a “finanțat și structurat achiziția News Outdoor SA (n.r. actuala Getica OOH SRL), una din cele mai mari companii de publicitate Out of Home din România, de la un consorțiu format din VTB și Alpha Capital Partners (Rusia)“.
Vezi aici print screen de pe pagina de internet a BAC Financial Advisory.
Păun afirmă că “îi susține și că i-a susținut candidatura lui Nicușor Dan (în 2012, 2016, 2020), conform tuturor prevederilor legale”.
“Nu mi-e rușine să fi crezut în Nicușor atunci când foarte puțini credeau în el. În plus, de ce să mă desprind de el? Dimpotrivă, a rămas consecvent principiilor sale, lucru care este rar întâlnit pe scena politica românească“, afirmă Păun.
Contactați de Newsweek România, oficialii Getica OOH SRL au explicat mecanismul prin care au preluat compania:
“Compania Getica OOH (fosta News Outdoor Romania) a fost preluată integral în anul 2012, printr-un management buy out, de către un grup de investitori români, prin firma de investiții financiare Ecurdo. În conformitate cu legea din România, beneficiarii reali ai Getica OOH sunt publici și se pot afla de la Registrul Comerțului din România de către orice persoană interesată. Precizăm că nu au existat shimbări în privința beneficiarilor reali ai Getica OOH de la momentul preluării în 2012 și pînă în prezent, precum și că nu există nici o legătura/implicare în acționariatul/managementul firmei în afara beneficiarilor săi reali, înregistrați la Registrul Comerțului din România”, ne-a precizat Jean Rădulescu, CEO al Getica OOH SRL.
Getica: Nu putem da detalii din contractul cu Nicușor Dan
Newsweek România i-a cerut lui Nicușor Dan să ne pună la dispoziție contractul și facturile încheiate cu firma apropiată de șeful său de campanie electorală. Să vedem care este valoarea exactă și dacă a fost plătită de candidat sau este o sponsorizare.
Oficialii companiei Getica OOH SRL nu au dorit să ofere detalii legate de contractul încheiat cu echipa actualului primar al Capitalei: “Referitor la campania publicitară contractată de domnul Nicușor Dan cu Getica OOH în 2024, facem precizarea că este o campanie comercială, contractată la prețuri de piață, care se supune unor clauze de confidențialitate, la fel ca orice alt contract al companiei noastre”.
Aceștia nu au răspuns altor întrebări ale Newsweek România legate de cine a avut inițiativa acestei colaborări.
Primarul, sponsorizat de o firmă de panotaj din același anturaj
Într-o declarație de avere din 2016, Nicușor Dan declara că a primit o sponsorizare de 10.000 lei pentru campania electorală de la firma Panotaj Expert SRL pentru “studii sociologice”.
Vezi aici declarația de avere a lui Nicușor Dan din 2016
Asociații firmei Panotaj Expert SRL erau Jean Costin Rădulescu, chiar reprezentantul companiei offshore care deține Getica OOH SRL, și Geodoiu Eliza Nicoleta. Aceasta din urmă este directoarea economică a Getica OOH SRL și figurează ca autoarea rapoartelor financiare către ANAF.
Conexiunile dintre Getica OOH SRL și Panotaj Expert SRL sunt și mai clare dacă le verificăm sediul social: cele două firme sunt înregistrate la aceeași adresă - strada Silvestru nr. 75 din București.
Vezi aici foto de la sediul companiei Getica OOH SRL
La aceeași adresă își are sediul o altă companie din panotajul exterior: News Out Of Home SRL, deținută chiar de Rădulescu, Eliza și compania Getica OOH SRL.
În răspunsul său pentru Newsweek România, Rădulescu a ținut să precizeze că nu a fost favorizat în niciun fel de Nicușor Dan. “Firma Panotaj Expert a încheiat un act de donație cu domnia sa în anul 2015 pentru realizarea unor studii sociologice. Facem precizarea că nu am obținut nici o Autorizație/Aviz de la Primăria Muncipiului București în timpul mandatului de primar al domniei sale”, ne-a declarat Rădulescu.
Citește și: Nicuşor Dan a fost desemnat candidatul Forţa Dreptei, la Primăria Capitalei
Atât Arin Ion Alexandru, cât și Jean Rădulescu nu au desfășurat o singură afacere, din 2011, când au apărut în conexiune cu banca rusească VTB în acționariatul companiei de panotaj Getica OOH, ci sunt legați împreună cu Matei Păun de o serie de alte business-uri.
Cei trei parteneri s-au mai regăsit în compania Credit Network SRL, unde Jean Rădulescu era asociat în 2006 cu Arin Ion Alexandru, dar și cu Matei Păun.
Vezi aici documentul care arată legătura dintre cei trei
Jean Rădulescu mai deține compania Getica Ventures SRL și o serie de alte SRL-uri.
Matei Păun nu a precizat în ce calitate a negociat contractul de outdoor pentru candidatul Nicușor Dan, însă Newsweek România a aflat că el a fost desemnat din nou, pentru a patra oară, să-i fie manager de campanie electorală.
Vezi aici foto cu Matei Păun: Eu sunt Nicușor Dan
Surse din USR ne-au confirmat că oameni din conducerea acestei formațiuni politice discută toate problemele legate de interacțiunea cu candidatul independent susținut de Alianța Dreapta Unită (ADU) cu Matei Păun.
Matei Păun: Nu sunt filorus. Declarațiile și afacerile îl contrazic
Matei Păun a avut până acum câțiva ani o prezență constantă pe rețelele de socializare, unde posta în mod constant opinii pro-rusești.
Între timp, și-a șters contul de Facebook.
Conform publicației inliniedreapta.net, Matei Păun a avut poziții pro-rusești și filo-putiniste pe care nu și le-a ascuns niciodată.
Afaceristul recunoștea că făcea vizite dese la Moscova, punea la îndoială regimul dictatorial instituit de Vladimir Putin. Mai mult, punea sub semnul întrebării revoluția portocalie din Ucraina, în urma căreia Rusia a decis să anexeze ilegal Crimeea.
Un exemplu este această postare citată de adevarul.ro: „Dacă cineva încearcă într-adevăr să pedeapsească poporul rus pentru că e patriot, prin deprecierea rublei, face un gest iresponsabil. Distrugrea mărcii germane în 1922 şi îndepărtarea clasei de mijloc a dus direct la Hitler.
Oamenilor proşti, puţin informaţi, din zilele noastre le place să-l compare pe Putin cu Hitler. Îi avertizez pe ei şi pe voi că, dacă reuşim să-l dăm jos pe Putin prin declanşarea unei hiper-inflaţii în Rusia, atunci vom putea să vedem cum e cu adevărat un Hitler rus. Iar un asemenea război în Europa ar putea fi orice, dar nu un lucru amuzant”, era mesajul publicat de Matei Păun la 22 decembrie 2014, citând dintr-un articol al cărui titlu era „Uitaţi de Putin cel «rău» - noi suntem însetaţii de sânge care încurajăm războiul“.
Într-un răspuns pentru Newsweek România, Matei Păun a negat că ar fi filorus, în ciuda postărilor din trecut.
“Nu am opinii pro-ruse. Nu sunt filorus. Faptul că am cunoștințe despre piața din Rusia și specificitățile spațiului de business din această țară înseamnă că înțeleg mai bine motivele și consecințele unor decizii, nu că sunt fan. E mai periculos să ignori motivațiile și acțiunile unei țări cu o influență semnificativă decât să le analizezi și să încerci să le explici. Sunt un european convins. Nu faceți decât să alimentați o linie de atac electorală a oponenților lui Nicușor. Lovind în mine. ei încearcă să lovească în el”, susține Păun.
A intermediat finanțări de la bănci controlate de Moscova
Conform informațiilor de pe propriul site, BAC Financial Advisory SRL, compania pe care Păun o deține cu partenerul său de afaceri, Ion Arin Alexandru, a intermediat trei finanțări de peste 30 milioane de euro pentru producătorul de carne de pui, Aaylex, de la Banca Internațională de Investiții (BII) cu sediul la Moscova și controlată de Federația Rusă.
Tot de la această bancă, compania lui a asigurat o finanțare de 15 milioane de euro pentru Romcab Târgu Mureș, alta pentru Banca Transilvania.
Unele dintre finanțări sunt extrem de recente, din 2022.
În ciuda acestui lucru, Păun susține în răspunsurile pentru Newsweek România că “BAC Financial Advisory nu a avut niciodată venituri sau contracte în fostul spațiu sovietic".
"În ani 90, când locuiam la New York, am lucrat pentru primul fond de investiții american care a acoperit fostul spațiu sovietic. De atunci nu am mai avut niciun venit din această zonă”, ne-a declarat Păun.
Șeful de campanie a lui Nicușor Dan susține că nu a adus nici un investitor de calibru și nici nu a atras nici o finanțare din Federația Rusă, Serbia sau Belarus în România.
După invazia Ucrainei de către Federația Rusă, România s-a chinuit mai bine de un an de zile să iasă din acționariatul BII, așa cum Newsweek România a dezvăluit aici.
Biroul de presă al Primăriei Municipiului București (PMB) ne-a precizat că nu se ocupă de comunicarea candidatului Nicușor Dan, îndemnându-ne să ne adresăm echipei acestuia de campanie:
“Având în vedere solicitarea dvs., înregistrată la Primăria Municipiului București cu nr. 66568/17.04.2024 și la Direcția de Presă a PMB cu nr. 66754/17.04.2024, vă informăm că Direcția de Presă nu se ocupă de campania electorala a domnului Nicușor Dan, ci doar de activitatea sa de Primar General. Vă rugăm să vă adresați echipei de campanie a candidatului. Direcția de Presă a PMB vă poate răspunde numai la întrebarea nr. 6 (n.r. dintr-un total de 12). Astfel, vă informăm că veți primi răspuns la această întrebare în termenul legal, conform Legii 544/2001”.
Am solicitat totuși reprezentanților Biroului de Presă să îi pună la dispoziție și primarului Nicușor Dan acest set de întrebări adresate candidatului Nicușor Dan.
În plus, le-am cerut un email și un contact de la echipa de campanie a candidatului Nicușor Dan, dar nu am mai primit niciun fel de răspuns.
De la magnatul Murdoch la ruși sancționați de americani
Acționariatul firmei Getica OOH SRL, pe ale cărei panouri le zâmbește bucureștenilor Nicușor Dan, a fost un mister de la momentul vânzării în 2011 către un consorțiu condus de banca rusească de stat VTB, aflată acum pe lista sancțiunilor occidentale din cauza invaziei din Ucraina.
Getica OOH, cu vechea sa denumire News Outdoor România, a fost din 1998 în proprietatea omului de afaceri Elan Schwarzenberg, de la care a fost cumpărată de celebrul magnat de presă Rupert Murdoch.
Unul dintre administratorii companiei în această perioadă a fost un cetățean rus născut la Moscova, Maxim Ghenadievici Tkachev.
În iulie 2011, firma a fost vândută de miliardarul american unui consorțiu condus de banca rusească de stat VTB, extrem de apropiată de regimul lui Putin.
Vezi aici știrea: https://www.paginademedia.ro/2011/07/news-corp-a-vandut-afacerile-cu-outdoor-din-romania-si-rusia/
Cum s-a operaționalizat tranzacția din 2011 în acționariatul firmei românești? Printr-o companie off-shore din Cipru, care a preluat tot pachetul de acțiuni de la compania miliardarului american înregistrată în Olanda.
Tranzacția a fost și a rămas netransparentă: practic, o firmă dintr-un paradis fiscal a preluat pachetul majoritar al firmei românești de la o companie înregistrată într-un alt paradis fiscal. Ambele paradisuri fiscale - Cipru și Olanda - sunt renumite prin faptul că oferă oligarhiei rusești posibilitatea de a-și ascunde averile de zeci de miliarde de euro.
Rușii au cumpărat compania olandeză News Out of Home BV care deținea și firma românească. Vehiculul achiziției a fost o companie off-shore din Cipru, Ecurdo Limited, care de atunci a rămas unicul asociat al Getica OOH.
Acționariat îngropat într-un paradis fiscal netransparent
Conform unor documente consultate de Newsweek România, reprezentantul Ecurdo Limited Cipru era în 2011 Arin Ion Alexandru, partenerul de afaceri al lui Matei Păun.
“Având în vedere că debitorul cedat (n.r. News Outdoor Romania SRL actuala Getica OOH SRL) datorează News (n.r. compania lui Rupert Murdoch) capital și dobândă în cuantum total de 48.695.479,97 RON correct la data semnării care sunt datorate News în termenii și condițiile anumitor contracte de împrumut și creanțe în cuantum total de 1.648.743,65 USD plătibile în baza facturilor emise pentru anumite servicii prestate de News sau societățile sale afiliate (…)
Având în vedere că Cedentul (n.r. adică cel care vinde, News Out of Home B.V. compania olandeză prin care erau deținute companiile de către Rupert Murdoch) și Cesionarul (n.r. adică cel care cumpără, Ecurdo Limited) au încheiat la 31 august 2011 un contract de vânzare cumpărare de părți sociale având drept obiect vânzarea a 8433 părți sociale deținute de debitorul cedat, reprezentând 100% din capitalul social al debitorului cedat și au convenit ca la data finalizării contractele de împrumut și creanțele vor fi cesionate cesionarului (...)“
Vezi aici contractul de cesiune de datorie și novație
Iar reprezentantul companiei românești News Outdoor România SRL era Jean Costin Rădulescu. Pe care-l regăsim și astăzi, la mai bine de 13 ani de la acea tranzacție, în compania care și-a schimbat numele în Getica OOH SRL.
Reprezentantul off-shore-ului din Cipru, fanul lui Nicușor Dan
De la momentul acestei tranzacții cu banca rusească VTB, aceleași persoane din proximitatea lui Matei Păun au rămas în conducerea companiei de panotaj pe care o folosește acum Nicușor Dan în campania electorală.
Jean Rădulescu, care este un votant al lui Nicușor Dan pe rețelele de socializare, este acum reprezentantul companiei off-shore din Cipru, Ecurdo Limited.
Nici Jean Rădulescu, care ne îndeamnă pe rețelele de socializare să-l votăm pe Nicșor Dan, și nici Ion Arin Alexandru, partenerul de afaceri al lui Matei Păun, și nici compania cipriotă Ecurdo Limited nu au mai părăsit Getica OOH până astăzi.
În 2012, sunt anunțate alte modificări în acționariatul firmei de panotaj. A trecut în proprietatea unei companii din Bulgaria: Balkan Advisory Company.
Vezi aici linkul https://www.paginademedia.ro/2012/12/schimbare-de-actionariat-la-news-outdoor-compania-se-redenumeste-getica-cine-a-cumparat-o/
Matei Păun este asociat chiar cu Ion Arin Alexandru, cel care era reprezentantul companiei off-shore, în BAC (n.r. acronimul de la Balkan Advisory Company) Financial Advisory SRL.
Logourile celor două companii, cea bulgărească și cea românească, sunt identice. Mai mult, BAC România acționează ca o filială a companiei bulgărești.
BAC Financial Advisory SRL este principala afacere a lui Matei Păun. Care face intermedieri financiare pe diferite piețe – Serbia, Belarus, Bulgaria – aflate în relație strânsă sau de subordonare directă cu regimul lui Putin.
În acționariatul Getica OOH SRL nu se produc modificări în 2012: unicul asociat rămâne compania off-shore Ecurdo Limited Ltd Cipru. Al cărei reprezentant în România în acel an era Jean Rădulescu, cel care apare și acum în aceeași poziție. Plus în cea de director general al companiei.
Candidatul Nicușor Dan, în silenzio stampa
Nicușor Dan a fost singurul dintre cei trei cărora le-am adresat întrebări și care nu ne-a oferit răspunsuri.
Întrebări din care doream să aflăm care sunt conexiunile dintre cei doi, cum a ales actualul primar să-și facă reclamă pe panourile firmei deținute și controlate de managerul său de campanie electorală, cine și cum a plătit aceste servicii etc.
Și mai ales dacă această publicitate electorală este plătită de către echipa sa sau este încă o sponsorizare cadou din partea vechiului său prieten pro rus, Matei Păun.
Îi vom publica răspunsurile imediat ce ni le va oferi.
Vezi aici întrebările trimise de Newsweek România candidatului Nicușor Dan, managerului său de campanie, Matei Păun, și companiei Getica OOH SRL.