Newsweek România a scris, săptămâna trecută, că Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a acordat, spre sfârșitul anului trecut, un contract de 21 milioane de Euro finanțat din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) unei instituții unde a activat pe diverse poziții, timp de 19 ani, înainte să ajungă deputat PSD și propunerea acestui partid pentru ministerul sănătății.
Atribuirea acestui contract printr-o procedură netransparentă și fără consultarea nici unei autorități de profil din România, a stârnit nedumerire mai ales că existau instituții românești care ar fi putut să ofere același tip de servicii.
Conexiunile lui Rafila cu OMS
Potrivit Cv-ului său de pe pagina guvernului, Alexandru Rafila a fost legat, timp de 20 de ani, de OMS.
- Membru în Consiliul Executiv al Organizației Mondiale a Sănătății, 2018-2021
- Șef de delegație sau membru în delegațiile României la Adunarea Mondiala a Sănătății și la Reuniunea Comitetului Regional pentru Europa al OMS, 2001-2020, potrivit documentului oficial.
Potrivit declarațiilor de avere consultate de Newsweek România, Alexandru Rafila a obținut beneficii financiare de la Organizația Mondială a Sănătății. În declarația de avere din 2021, Rafila arată că a primit o diurnă de 5.000 euro de la OMS. În 2020, Rafila a candidat pentru un loc în Parlament și a fost ales pe listele PSD.
Greu de înțeles de ce a acceptat Rafila bani de la OMS în contextul în care a câștigat, în 2020 sume amețitoare de bani din 10 (zece) surse.
În 2020, Rafila a avut venituri de 10.000 euro pe lună.
După cum se vede din facsimil, în 2020 candidează pentru Parlament și își depune Declarația de avere. Rafila menționează că a primit de la OMS o diurnă de puțin peste 5.000 de euro.
Corpul de Control al premierului, pune la îndoială achiziția lui Rafila
Într-o adresă cu caracter strict confidențial consultată de Newsweek România Corpul de Control al Prim-ministrului (CCPM) cere o serie de lămuriri ANMCS, instituția care se ocupă la nivel național de standardizarea și evaluarea serviciilor de sănătate adică exact obiectul contractului acordat de Rafila OMS.
Din această adresă înaintată la două luni de la semnarea contractului de către Rafila reiese că există cel puțin o nedumerire la nivelul acestei instituții referitoare la atribuirea contractului către OMS.
“Având în vedere faptul că ANCMS are calitatea de beneficiar în cadrul Reformei 1 – Dezvoltarea capacității pentru gestionarea fondurilor publice din sănătate din cadrul componentei 12 – Sănătate, parte integranta a PNRR, vă rugăm să precizați dacă a existat o consultare între ANCMS și Ministerul Sănătății cu privire la necesitatea unui sprijin extern în vederea stabilirii indicatorilor de performanță și de calitate care se vor utiliza pentru selecția unităților sanitare ce vor beneficia de Fondul pentru calitatea sănătății. Totodată, în funcție de punctele de vedere formulate la secțiunea 2, vă adresăm rugămintea să precizați dacă o astfel de consultare a existat și în condițiile achizițiilor serviciilor de consultanță ce ar trebui să aibă drept rezultat elaborarea definițiilor și indicatorilor naționali pentru calitatea îngrijirilor medicale și siguranța pacienților în România”, se arată în adresa înaintată pe 21.12.2022 de către Corpul de Control al premierului către ANCMS.
Citește și: Embargoul asupra importurilor de motorină din Rusia. LuKoil: 10 miliarde $ profit în doar 9 luni
Șeful corpului de control al primului ministru, Silviu Barbu, care semnează nota către ANCMS, pune la îndoială chiar necesitatea contractului semnat de Rafila cu OMS pe 20 octombrie 2020.
“Totodată de interes pentru CCPM este un punct de vedere argumentat privind necesitatea elaborării unor seturi de definiții și de indicatori naționali pentru evaluarea unor seturi de definiții și indicatori naționali pentru evaluarea calității îngrijirii medicale și siguranței pacienților, diferite de cele ce reies din standardele elaborate la nivelul ANMCS. În situația în care aceste definiții și indicatori apar, din perspectiva punctului dumneavoastră de vedere, ca fiind necesare în implementarea și funcționarea mecanismului menționat anterior, vă adresăm rugămintea de a ne preciza, prin raportare la competențele, atribuțiile și obiectivele dumneavoastră, dacă elaborarea acestora constituie o sarcină instituțională a ANMCS”, se arată în adresa CCPM.
Rafila, nu răspunde, ministerul, răspunde în doi peri
Alexandru Rafila nu a dorit să răspundă întrebărilor Newsweek România legate de atribuirea acestui contract controversat iar Ministerul Sănătății ne-a trimis, după aproape o lună, un răspuns în doi peri.
“Ministerul Sănătății a semnat Memorandumul de înțelegere dintre OMS și MS din România nr. 1236 din 12.10.2022 ce are ca obiect acordarea de asistență tehnică și sprijin pentru MS, în vederea implementării unor ținte și jaloane din PNRR, acord ce se află în implementare. Pentru realizarea țintelor și jaloanelor din PNRR aprobate de către Comisia Europeană, MS a purtat negocieri cu 3 instituții internaționale (Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții și OMS), OMS fiind singura instituție care și-a exprimat interesul pentru a acorda asistență tehnică și sprijin”, se precizează în răspunsul MS pentru Newsweek România.
În acesta se mai precizează că procedura de atribuire s-a făcut “potrivit prevederilor legale în vigoare ”: ”Nu avem cunoștințe de demararea de către instituțiile statului a unor investigații legate de semnarea memorandumului cu OMS”.
Citește și: Guvernul anchetează un contract de 21.000.000 € oferit de Rafila unei instituții unde a fost angajat