„La puțin timp după ce a fost scăpat cu ajutorul PSD de moțiunea îndreptată împotriva sa de către parlamentari, ministrul Justiției recunoaște că analizează posibilitatea de a modifica cele două Coduri penale prin ordonanțe de urgență. O astfel de informație confirmă zvonurile potrivit cărora PSD a blocat adoptarea moțiunii îndreptate împotriva lui Tudorel Toader în schimbul promisiunii acestuia de a forța modificarea Codului Penal si a Codului de procedură penală printr-o ordonanță de urgență.
Recunoașterea a fost făcută printr-o adresă oficială depusă la dosarul cauzei și semnată de către un director din cadrul ministerului, în care se afirmă clar că «la nivelul secției de specialitate din cadrul Ministerului Justiției există în analiză posibilitatea elaborării unui proiect de act normativ de modificare a Codului Penal și de Procedură Penală»”, se arată într-un comunicat al Partidului Libertate Unitate și Solidaritate (PLUS).
Reprezentanții partidului susțin că litigiul în cadrul căruia PLUS a obținut această confirmare este doar una dintre acțiunile echipei de juriști a partidului, prin care se încearcă blocarea modificărilor aduse de către Coaliția PSD-ALDE sistemului judiciar și reglementărilor penale din România.
„Reprezentanții PLUS au susținut ferm neconstituționalitatea emiterii unor ordonanțe de urgență pentru modificarea Codului Penal și de Procedură Penală, dovadă în acest sens stând chiar jurisprudența Curții Constituționale, care a reținut în decizia nr. 1431/2010 că, în situația în care Parlamentul este sesizat cu un proiect de lege, emiterea unei ordonanțe de urgență cu privire la același proiect de lege este neconstituțională prin raportare la Art. 1 alin. (4) și Art. 75 din Constituție. Curtea a reținut că este de o importanță vitală pentru buna funcționare a statului de drept ca puterile statului să se manifeste în spiritul normelor de loialitate constituțională, comportamentul loial fiind o prelungire a principiului separației și echilibrului puterilor în stat.
În plus, emiterea acestor ordonanțe este în contradicție cu obligațiile asumate de către România urmare a aderării la Uniunea Europeană. Nesocotirea Mecanismului de Cooperare și Verificare, care a fost declarat de către Curtea Constituțională drept obligatoriu pentru statul român, reprezintă o încălcare a Art. 11 alin. (1) și Art. 148 alin. (2) din Constituție și Art. 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană”, se arată în comunicat.