Protecția Consumatorilor a pierdut primul proces cu băncile pentru recalcularea ratelor la credite

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 09.07.2024 - 13:25
Protecția Consumatorilor a pierdut primul proces cu băncile pentru recalcularea ratelor la credite - Foto: facebook/ANPC - Imagine cu rol ilustrativ
Protecția Consumatorilor a pierdut primul proces cu băncile pentru recalcularea ratelor la credite - Foto: facebook/ANPC - Imagine cu rol ilustrativ

Protecția Consumatorilor a amendat cele mai mari 19 bănci după active pentru că ar fi utilizat practici comerciale incorecte/înşelătoare la recalcularea ratelor la credite și a pierdut definitiv primul proces.

SHARE

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a pierdut apelul în procesul cu First Bank, aceasta fiind prima decizie definitivă din cele 19 dosare care vizează amenzile acordate băncilor pentru că ar fi înşelat clienţii prin calcularea ratelor în anuităţi.

Pe fond a mai venit o decizie împotriva ANPC, în contestaţia depusă de Intesa SanPaolo, care a dus numărul dosarelor pierdut în acest stadiu procesual la 7, informează News.ro.

Citește și: Lovitură dură pentru românii cu credite. Achizițiile de imobile și chiriile ating valori record

Protecția Consumatorilor a pierdut primul proces cu băncile pentru recalcularea ratelor la credite

Tribunalul Bucureşti a respins ca nefondat apelul principal depus de ANPC la decizia Judecătoriei Sectorului 1 din Bucureşti. Instanţa de fond admisese plângerea First Bank împotriva sancţiunii date de ANPC în mai 2023.

Autoritatea amendase First Bank şi alte 18 bănci (cele mai mari după active) pentru că ar fi utilizat practici comerciale incorecte/înşelătoare prin faptul că au oferit credite consumatorilor cu amortizarea în rate egale (anuităţi).

Acest mod de rambursare a împrumuturilor prevede plata în prima parte a unor cote mai mari de dobândă faţă de capitalul împrumutat, ceea ce în opinia ANPC arată reaua-credinţă a băncii, prin disproporţia dobânzii imputate consumatorului.

Citește și: Ce credit ipotecar îți poți lua cu 5.000 lei salariu? Abia îți ajunge de o garsonieră

ANPC susţine că un consumator mediu informat nu avea cum să înţeleagă graficul de rambursare emis de bănci şi ataşat la contract, acesta fiind format „preponderent din cifre”.

Prin faptul că n-a fost informat complet şi a fost indus în eroare, consumatorul a luat o decizie pe care în mod normal nu ar fi luat-o, este de părere ANPC.

Judecătoria Sectorului 1 a decis ă First Bank a fost amendată în afara termenului legal de 6 luni de la încheierea contractelor care au făcut obiectul controlului. În cazul prescripţiei contravenţionale, instanţa nu mai are motive să analizeze restul obiecţiunilor de legalitate din plângere şi să intre în fondul problemei.

Până acum au primit decizii pe fond opt dosare. În şapte, deciziile au fost favorabile băncilor (Banca Transilvania, OTP Bank, Exim Banca Românească, Libra Bank, First Bank, Raiffeisen Bank şi, mai recent, Intesa SanPaolo Bank). Într-un dosar, un judecător a respins plângerea

Până acum, instanţele de fond s-au pronunţat în şapte dosare. În şase dosare deciziile au fost în favoarea băncilor (Banca Transilvania, OTP Bank, Exim Banca Românească, Libra Bank, First Bank şi Raiffeisen Bank), în timp ce într-un dosar a fost respinsă contestaţia ProCredit Bank.

Din deciziile pentru care există motivări redactate, în cazul Raiffeisen, OTP Bank, Exim Banca Românească şi First Bank, plângerile au fost admise pentru prescripţia contravenţională.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te