Într-o atmosferă politică și mediatică sumbră, noi, jurnaliștii, ne-am obișnuit să lucrăm în cele mai grele condiții. Uneori, sub presiunea unor oameni politici care te pot strivi, la o adică, în orice moment. Și atunci, aniversările de acest gen, fără efect în realitatea imediată, ajung să te lase rece.
Pe de altă parte, asta se întâmplă și pentru că o mare parte a publicului român nu înțelege cât de importantă este o presă puternică. Mulți citesc, dar puțini plătesc. Nu sunt nici primul, nici singurul din industria presei și a cărții care își exprimă acest of. Cititorii s-au obișnuit să creadă că informația e gratis. Lucru cât se poate de fals: informația costă, iar cineva plătește pentru producerea ei.
Pentru o presă independentă și corectă, trebuie să plătească fie cititorii, prin achiziționarea de abonamente, fie oamenii de afaceri, prin publicitate transparentă și pe bază de contract. Pentru o presă supusă, care nu e în slujba cetățeanului, plătesc politicienii corupți, diverși penali și venali, prin contracte dubioase, sifonate din bani publici, sau direct la pungă.
Între cele două opțiuni, alegeți dumneavoastră care credeți că e corectă.
Noi, jurnaliștii de la Newsweek România, am ales.
Și iată că împlinim un an de când suntem în slujba cititorului – și doar a lui. Am făcut-o și înainte, fiecare dintre noi, pe oriunde am lucrat. O vom face și de acum încolo, împreună, indiferent de obstacolele care ne ies în cale. Pentru că nu știm altfel.
S-a împlinit un an, iar bilanțul nostru este, deja, impresionant. Nu e laudă de sine. Este realitatea în fapte și date.
Investigațiile noastre s-au transformat în dosare penale, după ce procurorii s-au autosesizat citindu-ne. Analizele noastre au arătat de ce nu funcționează cum trebuie societatea în care trăim și ce ar trebui schimbat. Reportajele și interviurile noastre au prezentat și partea bună, rareori mediatizată, a acestei țări, cu oameni care au reușit și modele de succes.
Am încercat de fiecare dată să ieșim din paradigma presei facile, care trăiește în bula audienței cu orice preț și care nu știe să ridice capul din pământ. Ne-am străduit să fim mai buni în fiecare zi, iar dacă am greșit, uneori, n-am făcut-o cu vreo intenție ascunsă.
Nu e ușor să scoți o revistă tipărită în România zilelor noastre. Spre deosebire de alții, însă, noi nu ne plângem. Pentru că am știut de la început că va fi greu. Dar, în egală măsură, am știut că asta trebuie să facem.
Chiar dacă prezentul pare sumbru, noi credem într-un viitor mai bun. Credem într-o Românie trezită, așa cum am transmis în campania noastră de promovare. Pentru că impostorii și ticăloșii de astăzi nu sunt veșnici. Pentru că evoluția nu poate fi oprită, ci cel mult încetinită. Pentru că, așa cum spunea cândva un mare președinte american, îi poți păcăli pe toți oamenii din când în când și pe unii oameni tot timpul, dar nu îi poți păcăli pe toți tot timpul.
Newsweek România împlinește un an. Este doar primul...