Comisia Europeană anunță că au intrat în vigoare noi norme europene care stabilesc standarde comune pe piața internă în ceea ce privește transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.
Potrivit unui comunicat al CE, de acum încolo, materialele publicitare politice trebuie să fie clar identificate ca atare și să indice cine le-a plătit, cu cât, de ce proces electoral sau legislativ sunt legate și dacă vizează un anumit public‑țintă.
Comisia Europeană anunță modificări legislative în plină campanie electorală. Politicieni afectați
Va trebui instituit un mecanism de notificare pentru materialele publicitare problematice și toate materialele publicitare cu caracter politic din mediul online vor fi stocate într‑un registru de anunțuri publicitare online.
Citește și: PSD și PNL, liste comune la europarlamentare, care vor fi comasate cu localele pe 9 iunie
De asemenea, regulamentul limitează utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal.
Pentru a proteja procesele democratice europene împotriva ingerințelor străine, regulamentul interzice sponsorizarea materialelor publicitare din afara UE cu trei luni înainte de alegeri sau de referendum.
Regulamentul sporește transparența și protejează împotriva manipulărilor străine
"Noul regulament sporește transparența publicității politice și stabilește o protecție mai puternică împotriva ingerințelor și a manipulărilor străine.
Alegătorilor le va fi mai ușor să identifice conținutul plătit, să știe cine l-a plătit și cum a fost țintită publicitatea”, a declarat Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență.
"Normele se vor aplica de acum înainte, inclusiv pentru alegerile parlamentare europene din 2024, materialelor publicitare ale jucătorilor de pe scena politică menite să influențeze alegerile și alte procese democratice.
Citește și: Un fost premier și consiliera lui Ciolacu, pe lista PSD la europarlamentare. Voiculescu are 2 locuri
Regulamentul impune ca prestatorii de servicii să furnizeze publicitate politică în UE indiferent de statul membru în care își are sediul comanditarul. Această dispoziție recunoaște în special rolul deosebit jucat de partidele politice europene și de grupurile politice din Parlamentul European în desfășurarea campaniilor la nivel european.
Restul regulamentului, inclusiv obligațiile în materie de transparență impuse prestatorilor de servicii, normele specifice de protecție a datelor și regimul de supraveghere, se va aplica de la 9 octombrie 2025”, se arată în comunicat.