Medicii de familie nu cred în telemedicină: 64.3% nu sunt siguri pe diagnosticul pus de la distanță

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 25.05.2021 - 16:05
Medicii de familie nu cred în telemedicină: 64.3% nu sunt siguri pe diagnosticul pus de la distanță. Foto Pexels.com
Medicii de familie nu cred în telemedicină: 64.3% nu sunt siguri pe diagnosticul pus de la distanță. Foto Pexels.com

Aproape două treimi dintre medicii de familie au declarat, în cadrul unui studiu, că nu sunt siguri de diagnoticele puse de la distanță, în timpul pandemiei. Doar un sfert au avut încredere în luarea deciziilor de la distanță.

SHARE

Pandemia de COVID-19 i-a obligat pe medicii de familie și pe pacienții lor să învețe să folosească tehnologiile prezente, pentru a realiza consultații de la distanță. Totuși, pentru că trecerea s-a realizat în viteză, au apărut și multe probleme, arată studiul „Lumini și umbre ale percepției utilizării telemedicinei de către medicii de familie români în timpul pandemiei COVID-19”, realizat de profesori de la universitățile de medicină și farmacie din București și Cluj.

Studiul a fost realizat între aprilie și septembrie 2020, pe 108 medici de familie din județul Cluj.

Mai mult de un sfert dintre medicii de familie au considerat că este mai ușor să răspundă de la distanță nevoilor de asistență medicală ale pacienților, în timp ce jumătate au răspuns că teleconsultațiile consumă mult timp comparativ cu vizitele față în față.

Aproape două treimi și-au exprimat incertitudinea cu privire la corectitudinea diagnosticului stabilit prin televizită și numai un sfert au avut încredere în luarea deciziilor de la distanță.

În ceea ce privește rezolvarea patologiei acute, percepția a jumătate din medicii de familie a fost că au rezolvat-o ca înainte de pandemia de COVID-19 și mai mult de un sfert au observat că rezolvarea a devenit dificilă, multe dintre simptomele bolilor acute fiind dificil de diferențiat de cele ale infecție cu noul coronavirus, arată studiul.

Citește și: Un mesaj pentru Rusia: Occidentul e aici. Iar România se află în prima linie construită de NATO

Pe de altă parte, patologia cronică a fost mai greu de rezolvat în această perioadă, aproape jumătate dintre medicii de familie au răspuns că reevaluările programate nu au putut fi efectuate, deoarece majoritatea spitalelor erau destinate infecțiilor cu COVID-19.

Jumătate dintre pacienți mulțumiți

Supravegherea femeilor însărcinate a fost afectată de frica de infecția cu Sars-CoV-2, provocând întârzieri în prezentarea lor la vizite programate.

Majoritatea medicilor de familie au raportat că femeile însărcinate înregistrate au preferat teleconsultările (la telefon) și consultațiile video, în timp ce doar o treime au precizat că frecvența consultărilor în cabinetele lor pentru supravegherea sarcinii nu s-a modificat.

Citește și: Rona Hartner divorțează de bărbatul care a ajutat-o să învingă cancerul: I-am zis să ia tot ce vrea

Conform evaluării periodice a satisfacției pacienților de către medicii de familie, aproape jumătate au raportat că pacienții lor erau mulțumiți de acest mod de interacțiune și de utilizarea tehnologiei de comunicare, ceea ce simplifică rezolvarea nevoilor lor de asistență medicală (consultații telefonice, consultații video WhatsApp, prescripție primită) electronic).

Cealaltă jumătate a medicilor de familie a spus, dimpotrivă, că pacienții au întâmpinat dificultăți în utilizarea tehnologiei de comunicare cu medicii și asistentele medicale.

Un sfert dintre medicii de familie au considerat că pacienții lor s-au simțit nesiguri cu privire la acuratețea diagnosticului în absența unei examinări obiective, în timp ce un alt sfert a apreciat că pacienții au fost la fel de mulțumiți de teleconsultare, precum și de vizita personală la cabinet, arată studiul „Lumini și umbre ale percepției utilizării telemedicinei de către medicii de familie români în timpul pandemiei COVID-19

Medicii vor să continue cu telemedicina

Medicii de familie au perceput că aproape două treimi dintre pacienții lor s-au simțit la fel de bine tratați prin vizită virtuală ca și în persoană, un sfert a observat o disponibilitate mai mare pentru a răspunde nevoilor de sănătate prin teleasistență, în timp ce mai puțin de o zecime dintre pacienți au simțit că sunt neglijați.

Doar mai puțin de o zecime dintre medicii chestionați au sugerat că teleconsultația nu ar trebui menținută post-pandemică, dat fiind că nu are aceeași acuratețe ca o vizită convențională.

Acest studiu a arătat percepția pozitivă a medicilor de familie care s-au adaptat rapid la teleconsultări, în ciuda îngrijorărilor legate de luarea deciziilor de la distanță, menționează cercetătorii din Cluj și București.

________________

Articol realizat cu sprijinul paginii Știință și Comunicare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te