Ar trebui ca șoferii români care au un carnet categoria B să poată conduce și motociclete, așa cum a decis Parlamentul?
Citește și: Ce cantitate de alcool va permite UE să bei la volan? Care e noua limită de vârstă pentru carnet?
Întrebarea este cu atât mai bine binevenită cu cât preşedintele Klaus Iohannis a sesizat CCR privind actul normativ care permite posesorilor de carnet categoria B să conducă scutere și motociclete de o anumită categorie.
Citește și: Președintele Klaus Iohannis a atacat la CCR legea care permite șoferilor auto să conducă motociclete
În trecut se putea
Vă gândiți să renunțați complet la patru roți în favoarea a două?
În trecut, dacă dețineai un permis de conducere auto, puteai conduce în mod legal o motocicletă de până la 125 cmc fără a obține calificări suplimentare pentru motociclete. Dar, de-a lungul timpului, acest lucru s-a schimbat, ceea ce înseamnă că, chiar dacă dețineți un permis de conducere auto complet, trebuie să dați un test pentru carnet înainte de a vă pune pielea, casca și de a pleca la drum. Sursa AICI
Ar trebui ca orice șofer de autoturism să aibă voie să conducă o motocicletă? Ce spun experții ?
Persoanele care se gândesc să devină șoferid e motocicletă pot avea tot felul de concepții greșite despre cum funcționează motocicletele.
Una dintre aceste concepții greșite, potrivit Ride Apart, este că mersul pe motocicletă nu este cu nimic diferit de conducerea unei mașini. Aceasta este o noțiune periculoasă, care poate cauza unui motociclist mari probleme pe o autostradă sau pe un drum de viteză. Dacă un nou motociclist nu știe cum să manevreze corespunzător o motocicletă, ar putea rezulta rănirea sa gravă sau chiar moartea.
Una dintre cele mai mari probleme de care orice motociclist ar trebui să fie conștient este faptul că motocicletele sunt mult mai greu de vizualizat pe șosea decât majoritatea vehiculelor.
Un conducător auto obișnuit va fi atent la alte mașini, camioane și alte automobile
Motocicletele nu sunt la fel de frecvente pe șosea, dar sunt, de asemenea, mult mai mici ca dimensiune, astfel încât un șofer de mașină este mai puțin probabil să vă vadă. Pentru că șoferul nu se așteaptă să vă vadă sau pentru că vă aflați în unghiul mort al mașinii.
Din acest motiv, nu ar trebui să vă așteptați niciodată ca vehiculele mai mari din jurul dumneavoastră să vă ia întotdeauna în seamă. Atenția dumneavoastră trebuie să fie mult mai mare decât dacă ați fi la volanul unei mașini.
De asemenea, șofatul unei motociclete trebuie să fie mai defensiv. În calitate de motociclist, ar trebui să vă țineți mai departe de vehicule și să evitați pe cât posibil unghiurile moarte.
Lucruri precum gropile, șinele de cale ferată, ramurile de copac căzute, animalele moarte și drumurile alunecoase pot prezenta probleme reale din cauza greutății mai umici a motocicletei și a echilibrului mai precar. Dacă este lovită de un obstacol fizic sau de o cavitate în drum, o motocicletă are o șansă mai mare de a scăpa de sub control.
Pericol la ghidon
În cele din urmă, poate cea mai mare diferență este faptul că, în calitate de motociclist, vă conduceți vehiculul expus la elementele exterioare. Așadar, dacă aveți un accident de mașină, nu aveți împrejurimile unei mașini sau ale unui camion care să absoarbă o parte din impact, ceea ce vă expune la vătămări mai mari sau la moarte. Și, spre deosebire de șoferii de autoturisme, motocicliștii sunt, de asemenea, expuși la elemente naturale potențial periculoase, cum ar fi vântul, ploaia și zăpada.
De aceea, spun specialiștii, nu ar strica să existe o seprație între examenul pentru autoturism și celd e motocicletă.
Dezbaterea din România
Legea transmisă către promulgare completează OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice în sensul extinderii valabilităţii permiselor de conducere eliberate pentru categoria B şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1.
De asemenea, sunt instituite anumite condiţii pentru deţinătorii permiselor de categoria B care doresc să conducă şi motociclete de tipul celor anterior menţionate.
Şeful statului a solicitat în iulie anul trecut reexaminarea acestui act normativ de către Parlament din următoarele motive: plasarea greşită a intervenţiei legislative, precum şi neclaritatea legii din perspectiva modului în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică, dacă această dovadă trebuie deţinută fizic şi prezentată în cazul unui control de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere.
Citește și: Șoferii cu categoria B vor putea conduce și motociclete. Cine se încadrează și ce trebuie îndeplinit