Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice

DE Florin Budescu | Actualizat: 05.12.2024 - 15:58
Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea
Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice - Foto: INQUAM PHOTOS/Octav Ganea

Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice. Guvernul României a aprobat o ordonanță de urgență care aduce modificări și completări reglementărilor privind e-Factura, alături de alte măsuri administrativ-fiscal.

SHARE

Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice. Guvernul României a aprobat o ordonanță de urgență care aduce modificări și completări reglementărilor privind e-Factura, alături de alte măsuri administrativ-fiscal. Ordonanța 138/2024 a fost publicată astăzi, 5 decembrie, în Monitorul Oficial nr. 1222.

Concret, Ministerul Finanțelor a propus, prin această ordonanță, ca persoanele fizice să poată efectua cumpărături și după 1 ianuarie 2025 fără a furniza Codul Numeric Personal (CNP) sau Codul de Identificare Fiscală/Digitală, care urma să fie atribuit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice

Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 69/2024 s-a introdus prezența de la 1 ianuarie 2025 a CNP-ului sau a Codului de Identificare Fiscală/Digitală (CID sau CNP-ul fiscal, cum era denumit popular) pe facturile dintre firme și persoane fizice.

Practic, inițial persoanele fizice trebuia să se identifice or prin CNP, ori prin CID când cumpărau ceva de la o firmă. CNP-ul și CNP-ul fiscal vor fi înlocuite în e-factura de un cod banal unic pentru orice achiziție, a oricărei persoane format din 13 de zero.

Patronatele cred că este nevoie de acest cod de 13 de zero pentru că așa a fost programat softul de la e-Factura.

Citeşte şi: Se va lucra sâmbătă și duminică la eliberarea buletinelor. Care este programul anunțat de autorități

În ședința guvernului din 4 decembrie, s-a decis „clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opțională și reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod”, au comunicat reprezentanții Executivului.

Achizițiile online

O persoană fizică va face cumpărături online sau în magazinele fizice ca până acum, asta după mai multe luni de proiecte ale Ministerului de Finanțe și ANAF care au dorit să monitorizeze comerțul online.

În cele din urmă, reprezentanții statului au cedat în fața mediului de afaceri și a societății civile care a reclamat faptul că le-ar fi afectată intimitatea dacă Fiscul ar colecta date despre achizițiile online ale fiecărei persoane în scopul de a fiscaliza veniturile și cheltuielile.

Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană (fizică) care nu se identifică în relația cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal, se consideră efectuate în relația B2C, stabilește noua ordonanță de guvern.

Citeşte şi: Azi se face un prim pas pentru digitalizarea cărții de identitate. Va avea CIP

„Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin nici un cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului”, se mai precizează în propunerea legislativă.

Noile prevederi se vor aplica de la 1 ianuarie, așa cum reiese din datele comunicate de Guvernul României.

Ce s-a decis în noua ordonanță de urgență

Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 138/2024 prevede:

„Restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național RO e – Factura doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România”.

„Eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale)”.

„Introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achizițiilor publice”.

„Abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te