Pensie recalculată pentru toți pensionarii pe baza legii pensiilor de la data de 1 septembrie.
Citește și: 1.500.000 pensionari pierd un ajutor la pensie de 1.250 lei. De când se aplica măsură? Anunț oficial
Peste 2.000.000 dintre ei au primit creșteri importante de peste 500 de lei. Dar, există și pensionari nemulțumiți. 800.000 dintre ei NU au luat niciun ban în plus al pensie.
Citește și: Casa de Pensii refuză pe bandă rulantă adeverințe pentru o pensie mai mare la Mica Recalculare. Cum?
Cum poți obține adeverința de vechime la pensie? Ce este obligat să facă angajatorul?
Mulți pensionarui cred că nu li s-a calculat corect vechimea în muncă și anii care au contributi. Pentru 1.000.000 de pensionari urmează „mica recalculare”. Ei pot face dovada, până la 1 martie 2025, că au avut alte venituri, dar și perioade în care au muncit și care nu li s-au luat în considerare la pensie.
Există, de asemenea, mulți viitori pensionari care trebuie să facă dovada vechimii în muncă pentru că unele firme la care au muncit au dispărut, falimentat etc.
În acest context, există numeroase plângeri de la pensionari și angajți care spun că NU pot obține vechimea în muncă.
„Dat fiind faptul că, la nivelul inspectoratelor teritoriale de muncă din țară sunt înregistrate petiții în număr din ce în ce mai însemnat unde sunt relatate inspectorilor de muncă diverse situații în care foști salariați se confruntă cu dificultăți în obținerea adeverințelor de vechime care trebuie întocmite de angajator, Inspecția Muncii declanșează la nivel național Campania de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime”, anunță ITM Mehedinți. detalii AICI.
Citește și: Lovitură pentru cei care vor o pensie mare la Mica Recalculare. Anunțul ciudat dat de Casa de Pensii
Vechimea în muncă, esențială la pensie
ITM Mehedinți amintește cât de importantă este vechimea în muncă.
„Adeverința de vechime aduce informații necesare despre perioada de activitate prestată de salariat la angajatorul respectiv, cu referire la elementele de identificare ale salariatului și ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul contractului, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul legal al încetării acestuia, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila”, potrivit sursei mai sus citate.
Citește și: Pensie mai mare în România decât în Ungaria. Amănuntul semnificativ care schimbă tot
Cum se obține documentul cu vechimea în muncă?
Un actual sau un fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (după cum rezultă din Revisal și din dosarul personal) ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Mai există varianta obținerii unui extras din Revisal de la ITM-uri, la care se poate apela atunci când salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu-l poate elibera. Astfel, inspectoratele eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării, arată avocanet.com
Ce se întâmplă cui vechimea dacă firma e în faliment?
Lichidatorul judiciar trebuis să pună la dispoziția fostului angahjat un document care să ateste vechimea în muncă. Termenul este de 60 de zile.
Problema este când acele firme nu mai există. Atunci, fostul angajat sau pensionar se poate adresa ITM-urilor (unde au șanse mici), să caute la primării, arhive sau biblioteci publice pentru a face el însuți dovada vechimii. În cazul în care NU poate dovedi vechimea în muncă sunt firme specializate. Problema este că acestea pot cere și până la 6.000 de lei pentru o adeverință de muncă.
FOARTE IMPORTANT Pensionarii pensionați înainte de 2011 trebuie să depună adeverințe pentru a li se lua în considerare veniturile nepermanente și pentru o pensie mai mare.
Citește și: Ce adeverințe trebuie să depună pensionarii pentru o pensie mai mare la recalculare? Cum completezi?
„În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează: unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt; inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document”, explică ITM Caraș Severin.