Paris va fi „orașul de 15 minute”. Poți ajunge oriunde ai nevoie, fără mașină într-un sfert de ceas

DE Meghan Gunn | Actualizat: 22.10.2023 - 19:07
OBIECTIVE OLIMPICE Parisul dorește ca Jocurile din 2024 să fie cele mai ecologice de până acum. Bicicliști lângă Sena
OBIECTIVE OLIMPICE Parisul dorește ca Jocurile din 2024 să fie cele mai ecologice de până acum. Bicicliști lângă Sena
Primarul Anne Hidalgo
Primarul Anne Hidalgo
Un loc de desfășurare a satului olimpic
Un loc de desfășurare a satului olimpic
La Cité Fertile, un centru de sustenabilitate
La Cité Fertile, un centru de sustenabilitate

Ceea ce probabil că nu vă închipuiți când vă gândiți la Paris este că ar fi un oraș aflat în avangarda soluțiilor pentru schimbările climatice.

SHARE

Orașul luminilor este cunoscut pentru o mulțime de lucruri: romantism, pe de o parte; repere culturale precum Turnul Eiffel, Luvrul și Champs-Élysées, pe de altă parte; istorie, tradiții bogate, mâncare și modă, cu siguranță; și un anumit snobism față de cei care nu vorbesc franceza, mai ales dacă sunt turiști americani cu aparate foto.

Ceea ce probabil că nu vă închipuiți când vă gândiți la Paris este că ar fi un oraș aflat în avangarda soluțiilor pentru schimbările climatice. Asta, în special, când vine vorba de ceva aparent banal precum infrastructura de transport.

Și, totuși, tocmai în acest domeniu, Parisul s-a impus recent ca lider mondial. Sub conducerea primarului Anne Hidalgo, care a făcut din politica de mediu o prioritate încă de când a fost aleasă pentru prima dată în 2014, orașul reduce numărul de mașini, extinde modalitățile alternative de deplasare și, în general, devine mult mai ecologic, inclusiv în sens propriu, adăugând parcuri, copaci și grădini acolo unde era doar beton.

Jocurile Olimpice din 2024 vor 
fi o oportunitate pentru Paris
dea-și prezenta
angajamentul
săufață de sustenabilitate, 
cu o
promisiune de a reduce la
jumătate
amprenta de carbon
față de
competițiile anterioare

Schimbarea modului în care parizienii se deplasează dintr-un loc în altul se află în centrul transformării sustenabilității orașului.

Adesea lăudat pentru sistemul său de trenuri, Parisul duce transportul în comun la nivelul următor prin limitarea autovehiculelor și extinderea pistelor de biciclete printr-un plan în valoare de 267 de milioane de dolari anunțat în anul 2021.

Primarul Anne Hidalgo

Hidalgo a închis străzile din afara școlilor pentru trafic și a aprobat planuri pentru o renovare prietenoasă cu pietonii a Champs-Élysées.

Refacerea va reduce numărul de benzi pentru mașini de la patru la două, va crea noi alei pietonale mai largi și va transforma drumul de 2,2 kilometri într-o promenadă luxuriantă, cu tuneluri de copaci și noi spații de terase.

CITEȘTE ȘI:

Viitorul este aici    

Freiburg - Un oraș construit pentru a fi  verde

Seattle - O abordare de tipul „toate mâinile  pe masă“

Singapore - Junglă urbană reimaginată

Charlotte - Economia circulară condusă de întreprinderile mici

În 2024 - anul în care Parisul va găzdui Jocurile Olimpice - o zonă fără mașini va fi implementată în mare parte din centrul orașului; obiectivul este de a reduce traficul cu cel puțin jumătate.

De asemenea, Parisul elimină treptat mașinile pe benzină și diesel și oferă subvenții parizienilor care nu mai folosesc vehicule vechi, cu scopul de a trece la vehicule exclusiv electrice, până în 2030.

Un loc de desfășurare a satului olimpic

„Parisul este lider în ceea ce privește proiectele inovatoare în materie de sustenabilitate“, spune arhitectul Jorge Pérez Jaramillo, care a fost director de planificare pentru orașul Medellin din 2012 până în 2015. El se referă în primul rând la introducerea de către Paris a conceptului de „oraș în 15 minute“.

Termenul, inventat de urbanistul și profesorul asociat la Universitatea Panthéon-Sorbonne, Carlos Moreno, se referă la un loc în care toate necesitățile și serviciile de bază de care oamenii au nevoie pentru a trăi, de la asistență medicală, la alimente, parcuri și centre culturale, se află la doar 15 minute de mers pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun de la ușa fiecărui locuitor.

Modelul promovează mersul pe jos și creează o comunitate în cartiere, reducând în același timp dependența de mașini.

La Cité Fertile, un centru de sustenabilitate

Orașul lucrează, de asemenea, la actualizarea infrastructurii, fără a distruge clădirile istorice care dau farmecul Parisului. La REcyclerie, de exemplu, este un centru ecologic amplasat într-o gară veche, care găzduiește o fermă urbană, alimente de sezon preparate din surse locale și ateliere de lucru privind practicile de reciclare. La Cité Fertile este o gară de marfă reconvertită care găzduiește o fabrică de bere și o seră, iar vara organizează forumuri politice și de mediu.

Chiar și cele mai emblematice structuri ale ora1ului au un aspect mai verde. Practic, au fost construite noi zone de parcuri în jurul Turnului Eiffel și la Place de la Concorde, cea mai mare piață a orașului. Asta s-a întâmplat cu un an înainte de începerea Jocurilor Olimpice.

Jocurile în sine vor fi o altă ocazie pentru Paris de a-și prezenta angajamentul față de sustenabilitate, orașul promițând să reducă la jumătate amprenta de carbon față de 2012 și 2016.

În acest scop, Parisul a redus la minimum construcțiile noi; 95 % dintre locurile de desfășurare ale competițiilor sportive de anul viitor vor fi clădiri preexistente sau structuri temporare - inclusiv evenimentele care vor avea loc la Turnul Eiffel sau în alte locații istorice. În plus, toate vor fi alimentate 100% cu energie electrică regenerabilă, produsă de instalații eoliene sau solare.

„Responsabilitatea față de mediu și climă a fost o condiție a candidaturii noastre și este un aspect central al proiectului nostru“, a declarat Georgina Grenon, directorul pentru excelență în domeniul mediului al Jocurilor Olimpice. „[Construim] mai puțin, dar construim mai bine și valorificăm la maximum patrimoniul țării noastre“.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te