La sondajul derulat în cadrul proiectului U-Report România, al Unicef, au participat 2.230 de copii, din toată țara. 85 la sută dintre respondenți au între 15 și 19 ani, iar 11 la sută sub 15 ani.
Copiii au identificat ca probleme această perioadă: lipsa informațiilor corecte - 21 la sută, 8 la sută au vorbit despre lipsa bunurilor și a accesului la servicii, 43% despre distanțarea socială și 25% despre închiderea școlilor. 3 la sută dintre copii au vorbit despre stigmă și discriminare.
De asemenea, 32 la sută au vorbit despre teama ca părinții lor să-și piardă locul de muncă, 18 la sută despre lipsa materialelor de igienă și protecție, 42 la sută despre respectarea regulilor de izolare, 5 la sută au vorbit despre teama de sărăcie și 3 la sută despre violența din familie.
Citește și: Efecte psihologice ale pandemiei de coronavirus. Explicațiile experților
Accesul la produse și bunuri nu pare a fi o problemă generalizată în rândul respondenților sondajului UReport: doar circa 16% menționează situații de acest tip (6% amintesc lipsa produselor de igienă, 4% lipsa medicamentelor, 4% lipsa alimentelor și 2% lipsa apei curente). O pondere importantă a subiecților (45%) au declarat că fie nu se confruntă cu niciun fel de probleme, fie acestea sunt legate de izolare și de regulile de distanțare (38%), menționează raportul Unicef.
În ceea ce privește accesul la servicii, copiii au vorbit despre lipsa accesului la servicii medicale - 58% și la educație - 31%.
Sondajul Unicef a fost publicat în cadrul unui proiect de evaluare rapidă a situației copiilor și familiilor, cu accent pe cei vulnerabili.
Citește și: VIDEO Raport. Cu ce probleme se confruntă oamenii vulnerabili, în timpul crizei de coronavirus
Pe de altă parte, un studiu dat publicității săptămâna trecută, de Salvați Copiii, arăta că la o linie de urgență deschisă în această perioadă, 80 la sută din cei care au sunat au fost părinți și bunici care spuneau că micuții dezvoltaseră probleme de anxietate și frică de boală. Unii părinți sunaseră să ceară ajutor pentru cumpărarea unui telefon, pentru școala online.
Tot legat de școala online, Newsweek România a arătat că sunt circa un milion de copii care nu beneficiază de învățământul online, în condițiile în care, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, 35% din gospodării nu au acces la computer de acasă, un sfert dintre gospodăriile din România nu au acces la Internet de acasă, iar unele gospodării nu beneficiază de nici una din cele două facilități. Ministerul Educației a anunțat că va cumpăra tablete pentru 250.000 de elevi.
Citește mai multe aici: Cu ce greutăți s-au confruntat părinții în starea de urgență. Unii au cerut telefoane pentru școală
Cum i-ar ajuta copiii pe cei mai vulnerabili dintre ei
Copiii participanți la sondajul Unicef consideră că cei mai afectați din comunitățile în care trăiesc sunt copiii care trăiesc în violență și sărăcie, în locuințe supraaglomerate sau cu părinții plecați la muncă în străinătate. De altfel, întrebați ce măsuri ar trebui să ia autoritățile pentru a-i ajuta pe copiii cei mai vulnerabili, aceștia au răspuns: furnizarea de produse alimentare și de igienă (22%), informarea privind riscurile și modalitățile de protecție în perioada pandemiei (14%), asigurarea unui sprijin pentru acces la Internet (9%), dezvoltarea învățării asistată de tehnologie (9%), sprijin material - ajutoare sociale (8%), dezvoltarea mecanismelor de sprijin din partea autorităților (7%) și asigurarea serviciilor în cadrul centrelor specializate (centre de zi sau centre de tip rezidențial, cu precădere pentru copiii ai căror părinți sunt în carantină sau pentru cei fără adăpost) (7%).