De ce finlandezii sun cei mai fericiți? Cultura noastră de muncă este diferită de cea din SUA“

DE Miika Mäkitalo | Actualizat: 23.06.2024 - 13:52
MAREA NATURĂ Lui Mäkitalo îi place să exploreze Finlanda, care nu duce lipsă de poteci de care să se bucure alergătorii ca el.
MAREA NATURĂ Lui Mäkitalo îi place să exploreze Finlanda, care nu duce lipsă de poteci de care să se bucure alergătorii ca el.
LOCUL FERICIT Insula Ruissalo din arhipelagul Turku, în sud-vestul Finlandei, este renumită pentru frumusețea sa naturală, dar și pentru istoria și cultura sa
LOCUL FERICIT Insula Ruissalo din arhipelagul Turku, în sud-vestul Finlandei, este renumită pentru frumusețea sa naturală, dar și pentru istoria și cultura sa

În Finlanda avem o vorbă: „Kell’ onni on, se onnen kätkeköön“. Pe scurt, înseamnă „cine a găsit fericirea, ar trebui să o ascundă“.

SHARE

În Finlanda avem o vorbă: „Kell’ onni on, se onnen kätkeköön“. Pe scurt, înseamnă „cine a găsit fericirea, ar trebui să o ascundă“.

La prima vedere, ai fi iertat dacă ai crede că nu sună foarte înălțător, dar fraze ca aceasta cred că au contribuit la transformarea Finlandei în cea mai fericită țară din lume în ultimii șase ani.

Nevrând să ignor această corelație, am petrecut ceva timp reflectând asupra a ceea ce înseamnă să fii finlandez, în încercarea de a-i ajuta pe alții să-și maximizeze fericirea.

Mi se pare potrivit să scriu aceste rânduri în calitate de director executiv al unei organizații dedicate măsurării fericirii pentru întreprinderi. Da, acele butoane de feedback cu fețe zâmbitoare pe care le vedeți în aeroporturi și în magazine, aceasta este compania noastră finlandeză, HappyOrNot.

Trebuie să încep prin a spune că acest titlu de fericire nu este autoproclamat. Vă pot asigura că finlandezii nu ar fi niciodată atât de îndrăzneți încât să vină cu așa ceva.

MAREA NATURĂ Lui Mäkitalo îi place să exploreze Finlanda, care nu duce lipsă de poteci de care să se bucure alergătorii ca el

Dimpotrivă, ne ciupim în mod re­gulat pentru a ne reaminti că trăim în ceea ce este considerat a fi cel mai fericit loc de pe pământ.

În realitate, acest titlu face parte dintr-o listă susținută de ONU și publi­cată anual, numită World Happiness Report (Raportul mondial al fericirii).

Până aici, trebuie să vă avertizez că observațiile mele din acest articol nu garantează sosul secret al fericirii, deși luarea lor în considerare nu poate face rău.

Dacă nu ați vizitat țara mea natală, permiteți-mi să vă fac un tablou.

Ieșim în natură

Denumită pe bună dreptate „Țara celor o mie de lacuri“, Finlanda este locul perfect pentru cei care doresc să vadă sau să fie înconjurați de natură. Dacă vă place să alergați pe trasee, așa cum îmi place mie, atunci nu duceți lipsă de locuri de explorat.

Acest lucru mă duce la primul punct: natura. Petrecerea timpului în aer liber și departe de ecrane este o performanță deloc ușoară în lumea de astăzi. Deseori mă trezesc lipit de un ecran, doar pentru a fi smuls din hipnoză de un membru al familiei care îmi amintește că aerul liber este la fel de captivant.

LOCUL FERICIT Insula Ruissalo din arhipelagul Turku, în sud-vestul Finlandei, este renumită pentru frumusețea sa naturală, dar și pentru istoria și cultura sa

Găsirea unei conexiuni cu natura poate părea un pic prea spirituală pentru unii, dar este greu de negat că aceasta joacă un rol major în atenua­rea stresului profesional și social.

Nu vreau să spun că toată lumea trebuie să meargă în drumeții, dar cinci minute într-un parc pe zi sunt mai bune decât 30 de minute suplimentare de privit pe TikTok.

O mentalitate de determinare

Depășirea adversităților este o altă parte importantă a mulțumirii pentru finlandezi. Clima noastră poate fi destul de necruțătoare uneori, zăpada și vânturile arctice fac ca iernile să fie lungi și întunecate.

Mă întreb adesea de ce naiba strămoșii noștri au decis să rămână aici? Trebuie să fi fost o vară frumoasă atunci când au decis să se stabilească.

Aici intervine „sisu“. Poate cel mai faimos concept finlandez. Sisu este definit ca fiind o combinație de determinare, curaj și voință. Poate fi folosit și pentru a defini capacitatea de a trece peste adversități și de a-ți atinge limitele.

În 2022, un film thriller de acțiune de mare succes a fost numit după el. În cele din urmă, acțiunea de a te împinge pe tine însuți și de a persevera duce aproape întotdeauna la un sentiment mai mare de realizare.

Îmi amintesc că am canalizat sisu atunci când am alergat un ultramaraton de 160 de kilometri. Mă confruntam cu probleme majore de absorbție a energiei și eram la fundul sacului.

Îmi amintesc că m-am întrebat de ce am decis să-mi supun corpul la așa ceva. Și chiar mi-am sunat soția pentru a-i spune să nu mă mai lase să mă înscriu vreodată la curse de peste 100 de kilometri.

Reflectând după aceea, mă bucur că am avut mentalitatea de sisu pentru a merge mai departe și a termina cursa.

O atitudine de încredere la locul de muncă

La un alt nivel, cred că finlandezii be­neficiază de faptul că nu petrec mult timp îngrijorându-se prea mult. Ceea ce vreau să spun prin aceasta este că acordăm o valoare imensă încrederii.

Un exemplu sunt practicile noastre de lucru flexibile. În calitate de lider, am încredere că îmi fac treaba și am încredere că angajații și-o fac pe a lor în modul care li se potrivește cel mai bine.

Managerii sunt încurajați să se gândească la modul în care îi pot ajuta pe membrii echipei lor să dea tot ce au mai bun. Ca urmare, eu și ceilalți suntem mai puțin preocupați de ceea ce fac ceilalți.

Este o cultură în care mă pot concentra pe modul în care îmi pot face treaba cât mai bine.

Această libertate și încredere transcend și la locul de muncă. Să spunem că vă uitați portofelul în autobuz - în Finlanda, este aproape garantat că îl veți primi înapoi.

Acest lucru a fost pus la încercare în 2022 de Reader’s Digest, când un test de onestitate efectuat în Helsinki a constatat că 11 din 12 portofele au fost returnate proprietarului. Ulterior, s-a ajuns la concluzia că aceasta a fost și cea mai mare rată de returnare din lume, conform studiului.

Sigur, lucruri nefericite încă se mai întâmplă, dar această mentalitate pozitivă și încrederea favorizează un sentiment mult mai mare de fericire și mulțumire. De asemenea, eliberează spațiu pentru a aborda probleme mai dificile atunci când acestea apar.

Din nou, nu vreau să spun că aceasta este realitatea tuturor. Dar faptul că am reușit să atenuez grijile în legătură cu lucruri care nu depind de mine a fost cu siguranță un lucru pozitiv.

Valori familiale puternice

Urmează familia și munca. Fiind părinte și soț, știu că fericirea mea este indisolubil legată de cea a fami­liei mele. Dacă lucrez până târziu și în weekend, acesta este timp sacrificat în detrimentul celorlalți. Întotdeauna am fost conștient de acest compromis.

Respectarea dreptului fiecăruia la timp liber este o altă modalitate prin care noi, finlandezii, ne menținem nivelul de fericire. Cred cu tărie că faptul de a te distra și de a te bucura de timpul liber sporește contribuția la locul de muncă și de aceea un echilibru sănătos între viața profesională și cea privată este vital.

În medie, angajații finlandezi au dreptul la 4-5 săptămâni de concediu. Aceasta ne oferă tuturor șansa de a ne reîncărca bateriile, iar personalul se poate întoarce la serviciu odihnit, cu idei și perspective noi.

Nu fiți prea competitivi

Da, o atitudine competitivă poate fi un mare motivator, dar este important să nu lăsăm ca aceasta să devină singurul obiectiv.

Revenind la începutul articolului meu, această idee de a fi fericit, dar fără a te lăuda cu asta, este exact ceea ce îi separă pe finlandezi de o mulțime de alte culturi. Poți fi ambițios și umil în același timp și să te simți mulțumit în viață.

Când eram copil, îmi doream să fiu autor. Petreceam foarte mult timp citind și scriind. Visam să scriu po­vești pline de imaginație și să folosesc un limbaj frumos și bogat.

De-a lungul anilor, jobul meu de vis s-a schimbat de la autor, la a deveni arhitect. Apoi, mai târziu, strateg de afaceri. Am fost învățat că succesul și fericirea derivă din a face ceea ce iubești.

Acum, lumea social media a preluat controlul. Astăzi, o mare majoritate a societății privește succesul printr-o lentilă foarte diferită.

Din nefericire, ca urmare, banii și influența sunt acum indicatorii succesului. În ceea ce privește social media, ghidurile și scurtăturile către faimă și avere circulă peste tot.

Acest lucru i-a făcut pe mulți să urmărească un vis extrem de greu de realizat. Iar un astfel de scop setat nu garantează, cu siguranță, nici fericirea. Am avut odată plăcerea de a ține un discurs de absolvire pentru elevii care terminau un liceu. Le-am spus să își asculte inimile. Luați-vă controlul asupra studiilor și lucrați la subiecte care vă înflăcărează, asta este ceea ce creează fericirea.

În Finlanda, a fi faimos sau bogat nu este ceva care să țină prea mult. Nu există nimeni care să spună că nu ar trebui sau nu poți să fii, dar din punct de vedere cultural există o conștientizare a faptului că aceste lucruri nu sunt cele care ne definesc pe noi sau fericirea noastră.

În schimb, ne străduim mai mult pentru o mulțumire liniștită. Mi-am reamintit acest lucru atunci când mi-am dat seama că există o diferență majoră între mașinile liderilor de afaceri din SUA și cele din Finlanda. Adesea, în State, mașina liderului reprezintă succesul companiei și aspirațiile viitoare ale acesteia. O mașină de lux echivalează cu o companie solidă și cu un viitor strălucit.

La noi, o mașină strălucitoare poate fi asociată cu aroganța sau cu o companie care își arată superioritatea.

Un bun exemplu al modului finlandez de a vedea lucrurile este un proprietar de afaceri de mare succes care avea un Ferrari. Cu toate acestea, atunci când venea în vizită la clienții săi, conducea mașina sa veche, ruginită și compactă, pentru a sublinia faptul că este în continuare aceeași persoană și că valoarea sa nu ar trebui să fie judecată în funcție de bunurile pe care le-a dobândit.

Poate fi o surpriză, dar chiar și cu această filozofie a fericirii încă avem în Finlanda companii de mare succes.

Nokia s-a născut în Finlanda, la fel ca și mult mai tinerele companii de tehnologie Supercell și Oura - aceasta din urmă făcându-și un nume prin dezvoltarea unor inele inteligente care pot urmări somnul și sănătatea purtătorului.

Rămâne de văzut dacă noi, finlandezii, ne vom păstra poziția de cea mai fericită țară din lume. Trebuie să recunosc că deținerea acestui titlu a încurajat cu siguranță o mare
introspecție.

Știu că există o mulțime de oameni din întreaga lume care se confruntă cu greutăți în prezent, așa că, în orice caz, raportul este un memento perfect pentru a ne reaminti că fericirea este ceva ce merităm cu toții. 

Miika Mäkitalo este CEO al HappyOrNot, companie aflată la originea terminalelor de feedback cu butoane zâmbitoare. Toate opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te