Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani”, a 15-a oară

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 30.12.2024 - 11:16
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Dacia
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Dacia
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Dacia
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Dacia
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Emanuel Gyenes
Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani” a 15-a oară - Foto: Emanuel Gyenes

Ediția 2025 a Raliului Dakar, care se desfășoară între 3 - 17 ianuarie 2025 în Arabia Saudită, este una istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, cu 3 prototipuri Sandrider pilotate de legende ale motorsportului, iar riderul-legendă român Emanuel Gyenes, a 15-a oară.

SHARE

Startul în cea de-a 47-a ediţie a Raliului Dakar și cea de-a 6-a organizată în Arabia Saudită se dă pe 3 ianuarie la Bisha, iar linia de sosire va fi trecută de concurenții și vehiculele care vor „supraviețui” traseului de circa 7.700 km pe 17 ianuarie, între dunele nesfârşite din Empty Quarter.

Principala noutate organizatorică a Dakar 2025 este că are trasee separate la categoriile auto şi moto, în unele etape, precum şi la camioane, pentru o mai bună siguranţă a concurenţilor.

Câştigătorul ediţiei 2024 la categoria auto cu Audi RS Q e-Tron E2, spaniolul Carlos Sainz (62 ani), supranumit „El Matador", va pilota pentru prima dată un Ford de rally-raid.

Marele absent va fi francezul Stephane Peterhansel, deţinătorul recordului de victorii în Raliul Dakar (14 succese, dintre care 6 la clasa moto) şi absent de la eveniment pentru prima dată în 36 de ani.

La 59 de ani, ''Monsieur Dakar'', cum este supranumit Peterhansel, a explicat pe reţelele de socializare că ''are nevoie de o pauză''.

La categoria moto, Ricky Brabec, campionul din 2024, va avea o concurenţă puternică din partea coechipierilor săi de la Honda, francezul Adrien Van Beveren, chilianul Pablo Quintanilla şi americanul Skyler Howes.

Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră

Dacia scrie istorie în motorsportul mondial. A dezvoltat un prototip special pentru Dakar, l-a testat cu succes în Raliul Marocului 2024, obținând dubla (Nasser Al-Attiyah, „Prințul deșertului”, a terminat pe primul loc rally-raid-ul, iar Sébastien Loeb, pe locul 2) și pe 3 ianuarie 2025 ia startul în premieră în Dakar. 

Citește și: VIDEO Moment istoric! Dublă Dacia și primul trofeu în motorsportul mondial, în Raliul Marocului 2024

Prototipul cu care piloții Dacia,Nasser Al-Attiyah, Sébastien Loeb și Cristina Herrero, vor lua startul în ediția 2025 a Raliului Dakar și în Campionatul Mondial de Rally-Raid (W2RC) se numește Sandrider („Călărețul nisipurilor”, în traducere liberă) și, ca orice prototip de Dakar, nu are nicio legătură cu vreun model de serie.

Doar design-ul aduce cu Manifesto, conceptul electric exotic, tip buggy, fără uși, fără geamuri și lanternă în loc de far, dezvăluit de Dacia în toamna anului 2022. 

Citește și: Dacia vrea să scrie istorie în Raliul Dakar: Nasser Al-Attiyah, Sébastien Loeb, Cristina Herrero

Dacia Sandrider este dezvoltată de specialiștii Prodrive, cu ajutorul Renault. Prototipul are șasiu tubular, caroserie din fibră de carbon, motor de 3.0 litri V6 bi-turbo, alimentat cu benzină sintetică, e-Fuel, care dezvoltă 359 cai putere și un cuplu de 539 Nm, și suspensii față/spate cu braț dublu și cursă de 350 de milimetri. 

Prototipul Dacia Sandrider are 4,140 metri lungime, 2,29 metri lățime, 1,810 metri lățime și un ampatament de 3.000 de milimetri. Consolele față/spate au 590 milimetri și, respectiv, 550 milimetri. 

Citește și: Ce sunt e-fuels, combustibilii care salvează mașinile pe benzină și motorină din 2035. Litrul e 54 €

Un sistem electric inovator de înaltă tensiune permite menținerea tuturor accesoriilor de la bord la o putere optimă, chiar în condițiile cele mai dificile. Astfel, răcirea perfectă a motorului va fi asigurată chiar și când acesta funcționează la regim maxim dar viteza mașinii este mică, așa cum se întâmplă, spre exemplu, la trecerea peste o dună de nisip.

Sandrider este omologat în categoria Ultimate T1+ pentru Dakar 2025.

Citește și: Cum arată Dacia Sandrider, prototipul pentru Dakar 2025. 360 CP și merge pe benzină sintetică

„The Dacia Sandriders” îi are ca piloți pe Nasser Al-Attiyah, Sébastien Loeb și Cristina Herrero. 

Sébastien Loeb (50 de ani) a câștigat Campionatul mondial de Raliuri de 9 ori consecutiv între 2004 și 2012. El este pilotul cel mai titrat din sportul auto și este considerat drept cel mai mare pilot de raliu din toate timpurile. Sébastien Loeb participă la raliul Dakar din 2016. El îl va avea drept copilot pe Fabian Lurquin.

Cristina Gutiérrez Herrero este prima femeie pilot de raliu din Spania care a terminat raliul Dakar la categoria auto, în 2017. În vârstă de 32 de ani, ea are deja la activ 8 participări la raliul Dakar, între 2017 și 2024. Cristina a câștigat Cupa Mondială de Raliuri Cross-Country, categoria T3, în 2021. În ianuarie 2024, a devenit a doua femeie care a câștigat la o categorie (Challenger) a Dakar, după Jutta Kleinschmidt care a ajuns pe primul loc la general. 

Cristina îl va avea drept copilot pe Pablo Moreno Huete.

Nasser al-Attiyah este cvintuplu câștigător al Cupei mondiale de Raliu off-road și dublu câștigător al Campionatului mondial de Rally-Raid. Veritabilă legendă a raliului Dakar, Nasser a câștigat de cinci ori această probă mitică. 

Dakar 2025, al 15-lea pentru Mani Gyenes

Legendă a Raliului Dakar din 2020, Emanuel Gyenes va concura pentru a 15-a oară în cea mai dură competiție de anduranță din motorsport. În perioada 3-17 ianuarie 2025, în Arabia Saudită, se desfășoară cea de-a 47-a ediție a raliului, iar sătmăreanul este înscris la categoria fără asistență tehnică.

„Mă bucur că pot lua startul pentru a 15-a oară în Raliul Dakar și este foarte important că am la dispoziție cea mai nouă versiune de KTM 450 Rally Replica produsă pentru piloții privați.

Din ce au spus până acum organizatorii, va fi o ediție mai grea decât cea din 2024, iar faptul că etapa de 48 de ore e atât de lungă – peste 900 de kilometri – în primele zile de raliu ne va obosi destul de repede.

Este un raliu lung, cu 12 etape și un prolog, și trebuie să-l gestionez bine, având în vedere numărul limitat de pneuri de care dispunem la categoria fără asistență tehnică.

În 2025 voi putea puncta iarăși în clasamentul Original by Motul, și sper să trec într-o poziție bună linia de sosire de la Shubaytah.

Le mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat să pot lua startul în Dakar 2025, și sper să urmăriți aventura care începe cu prologul de pe 3 ianuarie“, a declarat „Mani” înainte de a pleca în marea aventură. 



Cu startul pe 3 ianuarie, în Bisha, aceasta este cea de-a șasea ediție din Arabia Saudită a raliului și va avea 7.706 kilometri la categoria moto, din care 5.146 kilometri de probă specială. 

Pentru prima dată în istoria Dakarului vor exista cinci probe speciale în care motocicletele și cei de la categoria auto vor avea trasee diferite. Vor fi iarăși zone cu multă piatră tăioasă, zone rapide în canioane, traversări de ueduri, zone cu iarba cămilei, fesh-fesh și deșertul Rub'al Khali, cunoscut și sub numele de Empty Quarter, un deșert cu multe lacuri secate printre dune.

Vor fi 14 zile de cursă cu un prolog și 12 etape, una dintre ele fiind etapa de 48 de ore. O buclă cu o probă specială de 958 kilometri, care trebuie parcursă în 48 de ore.

Se va porni chiar pe 5 ianuarie, urmând ca fiecare concurent să parcurgă cât mai mult din distanță până la ora 17.00. Apoi, se va opri în cel mai apropiat bivuac, va primi de la organizator un cort, saltea, sac de dormit și o rație militară, urmând să-și reia cursa a doua zi la răsăritul soarelui.

Dacă în 2024,când s-a organizat pentru prima dată o etapă de 48 de ore, traseul a avut sub 600 de kilometri și s-a aflat în dunele din Empy Quarter, în 2025 acesta este mai variat și are doar în jur de 200 de kilometri de dune.

Aceasta este prima dintre etapele în care motocicliștii vor rula pe un traseu diferit față de concurenții de la auto.

În 2025 Mani Gyenes revine în clasamentul Original by Motul (categoria fără asistență tehnică), după câteva ediții în care nu i s-a permis să puncteze datorită victoriei din 2020 și podiumului din 2021.

Organizatori le-au permis în 2025 și ambasadorilor de la ultimele ediții să puncteze, pentru că schimbările de regulament au îngreunat și mai mult această categorie.

Mai precis, dea lungul celor două săptămâni de raliu vor putea utiliza doar șase seturi de pneuri și vor avea doar două jante față și două spate. Vor fi nevoiți să își schimbe singuri pneurile și mousseurile folosind echipamentul pus la dispoziție în secțiunea Original by Motul, până acum acestea puteau fi schimbate de către cei de la BFG.

Din păcate, cu această îngreunare a categoriei, devine și mai dificil să poți obține o clasare în primii 30 de piloți la finalul raliului.

Traseul Dakar 2025

3 ianuarie, prolog: Bisha - Bisha, 79 km (29 km de probe speciale)

4 ianuarie, prima etapă: Bisha - Bisha, 500 km (412)

5 şi 6 ianuarie, etapa a 2-a: Bisha - Bisha, 1.006 km (958) la clasa moto/1.067 km (971) la clasa auto

7 ianuarie, etapa a 3-a: Bisha - Al-Henakiyah, 848 km (496)

8 ianuarie, etapa a 4-a: Al-Henakiyah - Al-Ula, 588 km (415)

9 ianuarie, etapa a 5-a: Al-Ula - Hail, 491 km (428)

10 ianuarie, zi de repaus

11 ianuarie, etapa a 6-a: Hail - Al-Duwadimi, 829 km (606 - din care 172 km de transfer)

12 ianuarie, etapa a 7-a: Al-Duwadimi - Al-Duwadimi, 724 km (460) pentru moto/745 km (481) pentru auto

13 ianuarie, etapa a 8-a: Al-Duwadimi - Ryad, 731 km (485) pentru moto/733 km (487) pentru auto

14 ianuarie, etapa a 9-a: Riad - Harad, 589 km (357)

15 ianuarie, etapa a 10-a: Harad - Shubaytah, 636 km (117) pentru moto/ 642 km (123) pentru auto

16 ianuarie, etapa a 11-a: Shubaytah - Shubaytah, 553 km (321) pentru moto/516 km (284) pentru auto/447 km (130) pentru camioane

17 ianuarie, etapa a 12-a: Shubaytah - Shubaytah, 132 km (62)

Trasee diferite, în premieră, pentru auto, moto și camioane

Auto: 7.759 km din care 5.115 km de probe speciale

Moto: 7.706 km din care 5.146 km de probe speciale

Camioane: 7.690 km din care 4.997 km de probe speciale

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te