Patinoarul Flamaropol este singurul din București care poate organiza competiții sportive internaționale de anvergură pentru sporturile de iarnă. Cu o vechime de aproape șapte decenii, patinoarul avea nevoie de lucrări de consolidare și modernizare. În 2013, acoperișul risca să se prăbușească. Patinoarul a fost complet închis.
S-a organzat o licitație pentru construirea unui nou patinoar pe același amplasament, câștigată de asocierea UTI-Astaldi.
Aceasta s-a angajat să construiască un patinoar modern cu 3.100 de locuri, hotel și parcare.
Vechiul patinoar a fost demolat în 2015.
Într-un răspuns pentru Newsweek România, primăria Municipiului București a precizat că, deși contractul a fost semnat în 2015, lucrările la Patinoarul Flamaropol au început doi ani mai târziu.
Contractul, încheiat între Municipiul București și Asocierea S.C. UTI Grup - Astaldi Spa a fost de 123.920.574 lei cu TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat, cu întârziere, în septembrie 2017.
Anterior, fusese încheiat un contractul de prestări servicii de consultanţă cu Louis Berger SAS, valoarea contractului fiind de 1.180.480 lei cu TVA.
Termenul de finalizare a lucrărilor de execuție a fost stabilit pentru data de 24 iunie 2019, progresul lucrărilor de execuție la acea dată, fiind estimat la aproximativ 26%.
Proiectul, blocat în litigii
„La 30 luni de la începerea lucrărilor, Municipiul Bucuresti a reziliat contractul cu executantul în iunie 2019 din cauza intârzierilor înregistrate în realizarea lucrărilor, precum și din cauza unor neconformități ale lucrărilor de construire executate de către subantreprenor, care nu au fost remediate conform cerințelor impuse de normativele în vigoare.
Ca urmare a rezilierii contractului, au fost formulate în instanță mai multe acțiuni, introduse atât de către achizitor, cât și de către Asociere, fiind cerută, totodată, efectuarea unor expertize tehnice judiciare menite să stabilească stadiul actual al execuției obiectivului de investiții, inclusiv cel al construcțiilor metalice realizate de subantreprenor, calitatea și conformitatea lucrărilor existente la acest moment pe amplasament.
În aceste condiții, ținând seama că părțile implicate au solicitat efectuarea unor expertize tehnice care să determine evenimentele intervenite în executarea contractului și impactul produs asupra termenelor de finalizare inițial asumate, este necesară conservarea lucrărilor executate pentru ca expertul judiciar desemnat de către instanță să poată determina cu exactitate starea construcției la data încetării lucrărilor.
La această dată, o analiză concretă a posibilităților de continuare a acestui proiect și stabilirea unor modalități de acțiune depind, în mare măsură, de modul de soluționare a litigiilor dintre Municipiul București și Asocierea UTI Grup SA – Astaldi Spa, aflate în prezent pe rolul instanțelor de judecată”, arată Primăria București pentru Newsweek România.
Până în acest moment, valoarea decontată a investiției este de 27.588.470 lei cu TVA (pentru execuție lucrări) și de 258.642,76 lei cu TVA (pentru dirigenție de lucrări).
Cum se apără constructorul
Asocierea condusă de UTI aruncă întreaga vină pentru stoparea proiectului pe PMB.
„Deși contractul de execuție a fost semnat în iunie 2015, lucrările au început cu o întârziere de peste 27 de luni din cauză că PMB, pe de o parte, nu a eliberat amplasamentul în toată această perioadă, iar, pe de altă parte, autorizația de demolare a clădirilor aflate pe amplasament nu a fost eliberată până în septembrie 2017, fapt ce a condus atât la începerea cu întârziere a lucrărilor, cât și la adoptarea unor proceduri tehnice de execuție diferite față de programul de execuție inițial conceput pentru situația prevăzută în contract.
Au survenit și alți factori care au îngreunat dezvoltarea proiectului, cum sunt cei derivați din modificarea legislației care reglementează piața de construcții și costul forței de muncă, aud eclarat reprezentanții UTI-Astaldi pentru Libertatea.