Motorsport: Raliul Sibiului se întoarce pe macadam după 7 ani. Ce spun Marișca și Leu

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 07.08.2020 - 11:10
Foto: Facebook/Raliul Sibiului
Foto: Facebook/Raliul Sibiului

Raliul Sibiului, competiția inclusă în 2012 în Intercontinental Rally Challenge (IRC) și în 2013 în European Rally Chalenge (ERC), revine după 7 ani pe macadam, cu proba-regină Șanta. Cea de-a 3-a etapă a Campionatului Național de Raliuri se desfășoară între 13-15 august.

SHARE

“Cred că Sibiul a fost, cel puțin pentru era modernă a raliurilor din România, referința acestora și din perspectiva includerii în IRC și mai apoi în ERC, iar acestea au fost făcute evident pe macadam. Pe de altă parte, eu știu și <<prețul>> pe care acel macadam l-a cerut. Din perspectiva noii echipe de organizare, cred că trebuie să facă un fel de echilibristică pe sârmă pentru că frumusețea Raliului Sibiului este data, fără doar și poate, de traseul pe macadam. Trebuie găsit și acel compromis rezonabil din punct de vedere al cheltuielilor, raportate la duritatea acestui macadam. Eu știu că se muncește la acest traseu și sper să aibă parte și de vreme bună, și de toată logistica de care au nevoie pentru ca acest raliu să revină la valoarea și la calitatea pe care le-a avut acum nu mulți ani, aproximativ 6-7 ani. Mă bucur că revenim pe macadam, sper doar să nu fie un generator de extra costuri mult prea mari pentru un campionat care oricum suferă din perspectiva finanțării”, a declarat Bogdan Marișca, pilotul Napoca Rally Academy care a câștigat în 2004 și 2007 etapele de macadam de la Sibiu.

Și pentru Mihai Leu etapele de la Sibiu au o semnificație aparte, aici consemnându-se prima sa victorie în clasamentul general. Se întâmpla în 2001. “ Pentru mine, Raliul Sibiului are o însemnătate foarte mare, fiind primul raliu pe care l-am câștigat în viața mea, în clasamentul general. Toate probele au partea lor frumoasă (...) Voi participa la Campionatul Național de Viteză în Coastă și la Campionatul Național de Super Rally, care se desfășoară în oraș. Este un fel de circuit stradal în oraș. La Campionatul Național de Viteză în Coastă, obiectivul este să câștig categoria 1, adică mașini care au caroserie de stradă, unde nu intră și monoposturile, iar la Super Rally, unde suntem și organizatori, ne dorim foarte mult să iasă foarte bine competiția”, a spus Leu.

După ce s-au implicat, ani la rând, în promovarea motorsportului sibian, din postura de concurenți, Sibiu Racing Team, organizatorii etapei a treia din cadrul Campionatului Național de Raliuri, și-au asumat o nouă provocare-aceea de a reînvia legenda macadamului la Sibiu. Sibienii, dar și iubitorii motorsportului românesc vor fi martorii unei incursiuni spectaculoase, pe cele mai dificile trasee din județ, alături de cele mai bune echipaje de la noi din țară. Probele de noapte vor ”condimenta” evenimentul și vor testa la maxim echipajele care se vor alinia la start. 

”Să organizezi o etapă de raliu, mai ales raliul de casă, cred că este visul fiecărui iubitor de motorsport. Încă din anul 2003 am avut legături strânse cu organizatorul raliului de la Sibiu, unde am participat în calitate de oficial din partea clubului. Așa a apărut dorința de a organiza o etapă din CNR. Pe lângă aceasta, am găsit o echipă foarte mișto, dornică să se implice în organizarea unei etape de poveste la Sibiu și sunt sigur că împreună vom face o treabă excelentă. Ca și particularități, pregătim intens probe dintre cele mai îndrăgite și renumite-așa cum este Șanta, dar vom adăuga și multe alte surprize, în ambele zile de concurs, dar și SuperSpeciala din “groapă” unde vor alerga 2 mașini, în paralel. Sunt sigur că toți concurenții vor fi încântați, mai ales că o dată cu  Raliul Sibiului 2020 se va consemna și revenirea la macadam. Sibiul a început și trebuie să continue pe macadam! De mic am fost pe probele de macadam iar Sibiul trebuie să fie macadam. Într-adevăr, eforturile pe care le depunem pentru a avea probe bune, sunt foarte mari, dar merită orice sacrificiu! Mai mult decât atât, pandemia ne-a cam dat de furcă, dar vom respecta toate măsurile impuse de autorități și ne bazăm pe faptul că publicul din Sibiu este unul înțelegător și cu suflet mare”, a declarat Horațiu Baltador, președintele Sibiu Racing Team-organizator al Raliului Sibiului 2020. 

Reprezentanții Sibiu Racing Team, organizatori ai Raliului Sibiului 2020, au în plan desfășurarea unui eveniment complet, presărat cu o mulțime de evenimente conexe și își propun să găsească numitorul comun al celor două domenii în care Sibiul are tradiție: cultura și sportul, contribuind la creșterea prestigiului urbei de pe Cibin, ca un oraș sigur, care respiră sport și cultură, o destinație a cărui farmec taie respirație tuturor celor care îi trec pragul.

Raliul Sibiului 2020 va avea o lungime totală de 384,80 km, din care 101,90 km de probe speciale împărțiți în nouă etape. Parcul de service va fi amplasat în Piața Teatrului, iar parcul închis în Habermann Markt.

”Râu Sadului – Gorgandin”, asul din mâneca competiției

Noutatea organizatorilor pentru ediția 2020 a Raliului Sibiului, proba „Râu Sadului – Gorgandin” reprezintă asul din mânecă al competiției. Cu o lungime de 16,10 kilometri, speciala este cea mai lungă a raliului și va reprezenta o surpriză pentru toate echipajele, fiind parcursă în premieră.

Startul se dă în apropiere de localitatea Râu Sadului, la peste 40 de kilometri de Sibiu. După o serie de viraje lente în urcare, proba își arată adevăratele caracteristici: rapidă, tehnică și cu adevărat specială. Zonele de viteză sunt întrerupte de câteva viraje lente, într-un amestec unic care cuprinde toate tipurile de condiții pe care concurenții le pot întâlni.

Sosirea este amplasată la intersecția cu fosta probă „Gâtul Berbecului”, într-o zonă cunoscută fanilor pentru duelurile dintre concurenți de-a lungul sezoanelor anterioare. De aici, echipajele vor parcurge cei șapte kilometri până în Păltiniș, unde se vor alinia la startul altei probe decisive, PS6/8 „Șanta”.

Șanta, proba celebră

Cea mai celebră probă a Raliului Sibiului și unul dintre cele mai cunoscute trasee de concurs din România, „Șanta” se desfășoară între Păltiniș și Cabana Curmătură. După ce a scris file de istorie de-a lungul sezoanelor, stabilind învingători și schimbând dramatic clasamente, „Șanta” revine în 2020 în programul Raliului Sibiului cu o trecere noaptea (6 kilometri) și două pe timpul zilei, pe o lungime de 15,7 kilometri.

Cu o zonă rapidă pe primii 3,5 kilometri, proba debutează în forță în pădurile de lângă Păltiniș, acolo unde echipajele vor trece în viteză printre brazi aflați la câțiva centimetri distanță. În următorii aproximativ 6 kilometri, condițiile se schimbă dramatic: virajele devin mai lente și foarte înguste, iar suprafața de concurs se transformă, fiind semnificativ mai dură.

Pe ultimii 6 kilometri configurația probei speciale se schimbă din nou: drumul devine rapid, șerpuind pe valea Râului Șteaza. Viteza mașinilor de concurs va crește, iar virajele vor fi parcurse rapid de către echipaje. Sosirea va fi amplasată aproape de Cabana Curmătură, în zona celebră de-a lungul anilor pentru numărul foarte mare de fani care urmăreau competiția.

PS4 „Șanta” de noapte va avea loc pe ultimii 6 kilometri ai probei lungi, pe secțiunea rapidă de pe valea Râului Șteaza, cu start vineri, la ora 21:24. Trecerile lungi de pe „Șanta – Școala de Șoferi ELIT” sunt programate pe o lungime de 15,7 kilometri sâmbătă, cu start de la 12:29, respectiv 15:55.

Program Raliul Sibiului 2020

  • Vineri 14 august

Start raliu – ora 15:15

PS1 „Cheile Cibinului SPARCO” – 16:03

PS2 „Calugaru – BUCUR TUNING” – 16:38

PS3 „Cheile Cibinului SPARCO” – 18:31

PS4 „Santa – Scoala de soferi ELIT” – 21:24.

  • Sambata 15 august

PS5 „Rau Sadului – Gorgandin” – 11:51

PS6 „Santa – Scoala de soferi ELIT” – 12:29

PS7 „Rau Sadului – Gorgandin 2” – 15:17

PS8 „Santa – Scoala de soferi ELIT” – 15:55

PS9 – Circuit paralel Shade Berater – 16:43

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te