Peripețiile primilor piloți români din istorie care aleargă în Formula 4, în Franța. Au 14 și 16 ani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.05.2023 - 14:16
Luca Savu și Andrei Dună, în Formula 4 din Franța - Foto: fras.ro
Luca Savu și Andrei Dună, în Formula 4 din Franța - Foto: fras.ro
Doi piloți români talentați, de 14 și 16 ani, iau startul în Campionatul Franței de Formula 4. - Foto: colaj fras.ro
Doi piloți români talentați, de 14 și 16 ani, iau startul în Campionatul Franței de Formula 4. - Foto: colaj fras.ro
Luca Savu - Foto: fras.ro
Luca Savu - Foto: fras.ro
Andrei Dună - Foto: fras.ro
Andrei Dună - Foto: fras.ro

Doi tineri piloți români, Luca Savu (14 ani) și Andrei Dună (16 ani), concurează în acest an în Campionatul Franței de Formula 4, o competiție dedicată celor care vor să facă pasul spre campionatele FIA de monoposturi de top. După 3 curse, rezultatele sunt promițătoare.

SHARE

Etapele 2 și 3 ale Campionatului Francez de Formula 4, desfășurate zilele trecute, au adus un format neașteptat pentru juniorii români Luca Savu și Andrei Dună, ambii având prestații consistente în competițiile desfășurate la Magny-Cours, respectiv la Pau Ville.

Probleme de „trafic”, pentru Luca Savu. A fost lovit în spate de două ori. Apoi, debut pe ploaie

Având la dispoziție doar un antrenament fizic în ziua de vineri, la Magny Cours, Luca Savu a avut parte de un accident în chiar prima tură a calificărilor, acroșat de un concurent din Germania, pilotul român aflându-se în tur rapid.

Prin urmare, Luca a fost obligat să ia startul în toate cursele de la Magny Cours de pe ultima poziție.

În cursa 1, după primele două ture, Savu a fost lovit, din nou, din spate, de către columbianul Joao Paulo Diaz-Balesteiro, în urmă coliziunii rezultând pagube însemnate pentru monopostul sportivului român. Din păcate, în cursa 2, din cele 11 ture, 5 au fost parcurse sub safety-car, Luca ajungând de pe locul 26 doar până pe 20. Cursa a 3-a, ultima, desfășurată duminică, pe o vreme umedă, a fost una fără mari evenimente, iar Luca a terminat pe poziția 18, avansând 8 locuri în grilă.

Citește și: Ungaria a inaugurat al doilea circuit de curse auto omologat internațional. România nu are niciunul

După o zi de pauză, marți, Luca a avut ziua rezervată la simulator pentru circuitul Pau Ville. Aflat pentru prima dată pe un circuit stradal, fără posibilitatea de antrenament fizic, Luca a greșit în prima tură rapidă din free practice și a fost nevoit să privească de pe margine antrenamentul.

Și, ca totul să fie și mai palpitant, calificările s-au desfășurat pe ploaie, fiind prima dată când Luca a mers cu un monopost pe acest tip de vreme. Cu atât de multe necunoscute, Luca a reușit, totuși, să se claseze pe locul 20. 

Prima cursă avea să se desfășoare pe uscat, dar, din nou, în primul tur Luca a ratat frânarea în primul viraj și a ajuns pe locul 21 la final. 

Citește și: VIDEO Un român de 14 ani, cel mai tânăr pilot din FIA Formula 4: „Voi da tot ce am mai bun”

În cursa a doua, plecând de pe 20, juniorul clujean a terminat pe poziția 12.

Cursa a 3-a a început pe uscat, dar un acroșaj în frunte l-a forțat pe Luca să frâneze brusc pentru a evita o coliziune și a ajuns pe locul 20.

După un nou incident pe traseu, în cursa și-a făcut apariția Safety Car-ul, dar și ploaia, toți concurenții intrand la boxe pentru echiparea mașinilor cu cauciucuri de ploaie.

După reluarea cursei, Luca a recuperat până la final poziții bune, urcând până la locul 13.

Bătăi de cap cu ploaia, și pentru Andrei Dună. N-a mers nici mașina cum trebuia

Cel de-al doilea pilot român care participă în Campionatul Francez de Formula 4, Andrei Dună, a avut și el probleme tehnice cu monopostul, în etapa de calificări de la Magny Cours.

Cu toate acestea, Andrei Dună a reușit să obțină un loc 9 pe grila de start, însă la finalul primei curse a trebuit să se mulțumească cu poziția 21.

În cursa a 2-a, Dună si-a îmbunătățit performanțele și a obținut un loc 16.

Prestația din cursa a 3-a se anunța una și mai bună pentru Andrei, însă, asfaltul umed i-a dat toate calculele peste cap și nu a reușit mai mult de locul 22.

Etapa a 3-a, de la Pau Ville, care a celebrat 80 ani de competiții automobilistice, s-a disputat în condiții meteo extrem de neprielnice, cu sesiuni de ploaie torențială, dar a fost cel mai intens eveniment la care Andrei Dună a participat. După toate cele 3 curse, cea mai bună clasare a lui Andrei a fost locul 12, rezultat obținut în ultimă cursă. Astfel, Andrei Dună a dovedit că se află pe o pantă ascendentă în parcursul său din Formula 4, reușind să își îmbunătățească performanțele din prima etapă, să se acomodeze tot mai mult cu nivelul ridicat de pilotaj și să-și înțeleagă cât mai bine monopostul său.

Următoarea etapă din F4, programată în perioada 1-4 iunie, se va disputa la Spa Francorshamps.

Primii piloți juniori români din Campionatul Franței de Formula 4

Luca Savu, 14 ani, și Andrei Dună, 16 ani, doi tineri piloți români talentați concurează în acest an, în premieră, și în Campionatul Franței de Formula 4, o competiție dedicată piloților care vor să facă pasul spre campionatele FIA de top pentru monoposturi.

Luca Savu este fost campion național de karting, iar în prezent deține titlul de campion național la Radical Cup SR1, acolo unde a impresionat în 2022 cu evoluția sa.

Fiul fostului pilot de raliuri Horațiu Savu și al promotorului Women Rally, Laura Savu, Luca este cel mai tânăr concurent din Formula 4 din Franța în 2023.

„Am muncit mult, extrem de mult, atât eu, cât și familia mea. Însă rezultatul acestei munci se vede cu fiecare campionat, cu fiecare câștig, cu fiecare moment în care urc pe podium.

Sunt unul dintre cei doi reprezentanți ai României la FIA Formula 4, dar și cel mai tânăr și nu voi dezamăgi!

Voi da tot ce am mai bun pentru a mă întoarce acasă cu rezultate remarcabile. Doresc să fiu o mândrie atât pentru cei dragi, cât și pentru țara mea”, a spus Luca Savu, înainte de startul sezonului.

La doar 16 ani, Andrei Dună s-a format în ultimii ani la rallycross și slalom paralel, iar anul trecut a fost printre remarcații Campionatului Național de Super Rally, acolo unde a terminat pe 8 la general și pe 4 la Clasa 2.

În plus, la etapa de la Craiova chiar a terminat pe podium, fiind cel mai tânăr pilot care a fost în Top 3 la o etapă de super rally de-a lungul istoriei acestui campionat.

În total, 26 de piloți din 12 țări concurează în sezonul de F4 din Franța care a debutat pe 8-10 aprilie, cu etapa de la Nogaro. Formula 4 va avea un total de 7 runde pe circuite din Franța, Italia și Belgia.

Lansată în 2014, FIA Formula 4 a fost creată pentru a oferi tinerilor piloți de curse din întreaga lume oportunitatea de a face primul pas de la karting în lumea curselor de monoposturi.

Deși nu există un campionat mondial în acest sens, F4 a fost conceput ca o etapă intermediară între karting și campionatele regionale și Formula FIA.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te