DE Florentina Enache | Actualizat: 26.08.2024 - 13:00
A apărut „panoul solar” subțire cât unghia. Poate transforma obiecte în surse portabile de energie - Foto: Profimediaimages.ro (rol ilustrativ)

A apărut „panoul solar” subțire cât unghia. Poate transforma obiecte în surse portabile de energie. Ce au descoperit cercetătorii?

Cercetătorii au produs primul „panou solar” flexibil din lume, care este suficient de subțire pentru a fi aplicat pe alte obiecte, astfel încât acestea să poată fi folosite ca sursă portabilă de energie.

O abordare revoluționară a permis oamenilor de știință să creeze celule solare de 150 de ori mai subțiri decât panourile existente pe bază de siliciu, fără a sacrifica niciuna dintre capacitățile lor de generare a energiei. În cele din urmă, aceste panouri ar putea fi aplicate pe aproape orice obiect sub forma unui strat ușor de imprimat, cum ar fi mașinile sau carcasele smartphone-urilor, permițând oricui să se încarce din mers și eliminând necesitatea unor ferme solare mari, au declarat oamenii de știință, conform Live Science.

Materialul realizat de cercetători are o grosime de puțin peste un micron (0,001 mm). Institutul Național de Știință și Tehnologie Industrială Avansată (AIST) din Japonia a certificat această invenție înainte de publicarea unui studiu științific la sfârșitul acestui an.

Citește și: O mutație a creierului considerată rară ne-ar putea afecta, de fapt, pe toți. Ce s-a descoperit

În cadrul studiului, cercetătorii de la Universitatea Oxford au realizat un nou material fotovoltaic (capabil să transforme lumina soarelui în energie) din structuri perovskite. Aceste formațiuni cristaline sunt versiuni sintetice ale oxidului natural de calciu și titan, care pot fi produse relativ ieftin în laboratoare sau fabrici. La fel ca siliciul, cel mai comun material utilizat pentru celulele solare, perovskita produce o sarcină electrică în prezența luminii solare.

Încă de la sfârșitul anilor 2000, oamenii de știință din întreaga lume s-au grăbit să descopere beneficiile perovskitelor. Uneori descrise drept „Sfântul Graal” al energiei solare, ele permit teoretic fabricarea unor panouri solare flexibile și ușoare mult mai ieftine decât celulele din siliciu din generația actuală.

Deși perovskitele au un potențial imens, oamenii de știință s-au străduit să le sintetizeze pentru a le face să reziste mai mult de câteva luni. Perovskitele sunt deosebit de predispuse la deteriorare din cauza umidității excesive și se pot descompune după ce sunt expuse la aer prin reacții chimice volatile.

Google News Urmărește-ne pe Google News