DE Florentina Enache | Actualizat: 13.09.2024 - 17:01
De ce ar trebui ca Europa și America de Nord să fie considerate același continent? Ce s-a descoperit - Foto: Profimedia Images (rol ilustrativ)

De ce ar trebui ca Europa și America de Nord să fie considerate același continent? Ce s-a descoperit? O echipă de cercetători spune că Pământul ar avea, de fapt, șase continente.

S-ar putea să fie timpul să rescriem manualele de geografie, pentru că un studiu controversat susține acum că există de fapt doar șase continente și nu șapte.

Cercetătorii de la Universitatea din Derby susțin că destrămarea continentelor european și nord-american este încă în curs de desfășurare, scrie Daily Mail.

Dr. Jordan Phethean, unul dintre autorii studiului, a declarat: „Descoperirea indică faptul că plăcile tectonice care formează America de Nord și Eurasia nu s-au rupt încă, așa cum se crede că s-a întâmplat în urmă cu 52 de milioane de ani. Ele sunt, de fapt, încă în curs de rupere”.

Citește și: De unde au apărut denumirile continentelor? De ce Europa se numește așa?

Noul studiu s-a axat pe formarea Islandei, despre care se credea, până în prezent, că s-a format în urmă cu aproximativ 60 de milioane de ani, printr-o erupție vulcanică, la granița dintre plăcile tectonice nord-americană și eurasiatică. Cu toate acestea, în noul lor studiu, echipa a contestat această teorie.

Analizând mișcarea plăcilor tectonice din Africa, cercetătorii sugerează acum că Islanda și lanțul de insule Groenlanda - Feroe conțin fragmente din ambele plăci tectonice.

Ei au denumit fenomenul „Rifted Oceanic Magmatic Plateau”.

Citește și: Europa, continentul care se încălzește cel mai repede. Care sunt efectele asupra sănătății?

Dacă cercetătorii au dreptate, aceasta înseamnă că destrămarea continentelor european și nord-american este încă în curs. Din punct de vedere științific, acest lucru ar însemna că America de Nord și Europa ar putea fi clasificate drept unul, și nu două continente.

„Studiind evoluția plăcilor tectonice în regiunea vulcanică Afra din Africa și comparând-o cu cea din Islanda, putem vedea că aceste două regiuni evoluează în moduri foarte asemănătoare”.

Descoperirile sunt încă conceptuale, dar cercetătorii intenționează acum să exploreze rocile vulcanice din Islanda pentru a găsi dovezi concrete.

Citește și: Pe care continent trăiesc cele mai multe specii de animale? De ce unele vor muri de mâna omului?

Vestea vine la scurt timp după ce Dr. Phethean a făcut parte dintr-o echipă de cercetare care a descoperit un nou „microcontinent” ascuns între Canada și Groenlanda, despre care se crede că s-a format acum 60 de milioane de ani.

„Microcontinentul” are o lungime de aproximativ 400 de kilometri - și se află în prezent sub strâmtoarea Davis, care leagă Marea Labrador în sud de Golful Baffin în nord.

„Riftingul și formarea microcontinentelor sunt fenomene continue”, a declarat Dr. Phethean.

„Descoperirea microcontinentului din strâmtoarea Davis ne permite să înțelegem mai bine procesul de formare a microcontinentelor, care, la rândul său, ne spune mai multe despre modul în care funcționează plăcile tectonice pe Pământ”.

Acest lucru poate permite oamenilor de știință să prezică mai bine unde ar putea fi găsite resurse utile, cum ar putea arăta Pământul peste milioane de ani și cum a funcționat tectonica plăcilor în istoria timpurie a Pământului, precum și rolul pe care l-ar fi putut juca în dezvoltarea vieții.

Google News Urmărește-ne pe Google News